Płyta "Everytime I Feel The Spirit" z 1961 roku jest albumem bezkompromisowym, gdzie czystość przekazu i wielkość interpretacji Mahalii Jackson minimalizują jakikolwiek kontekst komercyjny. Krążek został w 1962 roku wyróżniony nagrodą Grammy w kategorii gospel jako "najbardziej ekscytujące nagranie roku".
Sięgnęliśmy także po pierwszy "amerykański" album Michała Urbaniaka "Atma", nagrany w 1974 roku dla Columbii. Został zrealizowany w (prawie) polskim składzie, z liderem na skrzypcach, Urszulą Dudziak w partiach wokalnych, Wojciechem Karolakiem na klawiszach, Pawłem Jarzębskim na gitarze basowej, Czesławem Bartkowskim na perkusji i Rayem Mantillą na instrumentach perkusyjnych. Urbaniak zaskoczył nowatorskim brzmieniem fusion, któremu oryginalny charakter nadawały improwizujące skrzypce i przetwarzany elektronicznie głos Urszuli Dudziak.
W programie płyty (której tytuł przypominał legendarną góralską willę, miejsce pobytu Karola Szymanowskiego w Zakopanem!), znalazły się "swojskie" utwory, takie jak Mazurek czy New York Batsa. Sukces tego albumu stał się właściwym początkiem kariery skrzypka w USA. Było to wydarzenie - jeśli chodzi o polski jazz - bez precedensu, które w symboliczny sposób zaznaczyło obecność naszych muzyków na najważniejszej scenie jazzowej świata.
W audycji słuchaliśmy następujących płyt:
- Mahalia Jackson - "Everytime I Feel The Spirit" Columbia 1961
- Michał Urbaniak + Urszula Dudziak "Atma" Columbia 1974
***
Tytuł audycji: Wieczór płytowy
Prowadził: Tomasz Szachowski
Data emisji: 12.04.2020
Godzina emisji: 22.00