Piękna i przeklęta, urodzona "w dniu, gdy Pan Bóg leżał pijany" - taka jest Maria, tytułowa bohaterka tango operity Astora Piazzolli. Powstałe w 1968 roku dzieło było spełnieniem wielkiego marzenia argentyńskiego artysty, który do współpracy zaprosił poetę Horacia Ferrera. W efekcie powstało libretto w duchu surrealizmu, łączące sacrum z profanum.
Twórcy spektaklu, który wkrótce będzie miał premierę na scenie Teatru Wielkiego - Opery Narodowej, postawili sobie za cel odczarowanie stereotypowego podejścia do tego utworu. Jaka będzie ta warszawska Maria de Buenos Aires? - Proszę przeczytać to libretto, bardziej psychodelicznie się nie da! - mówi reżyser, Wojciech Faruga, dodając: "Nie będzie czerwonych i czarnych falban, żelu we włosach ani róż w zębach. Idziemy za Marią, która rozlicza się z duchami, upiorami i traumami ze swojej przeszłości".
W audycji przyjglądaliśmy się próbom do spektaklu i rozmawialiśmy z jego twórcami. Reżyseruje - debiutujący w operze - Wojciech Faruga, choreografię przygotował Krystian Łysoń, a zespół muzyczny prowadzi dyrygent, Piotr Staniszewski. Solową partię bandoneonu wykonuje prof. Klaudiusz Baran - znawca twórczości Astora Piazzolli. W postać Marii wciela się natomiast Natalia Kawałek, a towarzyszą jej Damian Kwiatkowski (Narrator / El Duende) i Łukasz Karauda (Payador).
28:54 2023_03_15 21_30_31_PR2_Rozmowy_po_zmroku.mp3 "Maria de Buenos Aires" w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej (Przed premierą/Dwójka)
***
Tytuł audycji: Przed premierą
Prowadziła: Monika Zając
Data emisji: 15.03.2023
Godz. emisji: 21.30
pg