W obradach Płytowego Trybunału Dwójki udział wzięli: Dorota Kozińska, Kacper Miklaszewski i Wojciech Michniewski. Spośród przesłuchanych wersji Grande Messe des morts Hectora Berlioza jury wybrało zwycięskie nagranie: Philharmonia Chorus, London Philharmonia Choir, Philharmonia Orchestra, Michael Spyres (tenor), dyr. John Nelson (nagranie: marzec 2019, Katedra św. Pawła w Londynie; CD + DVD Erato 2019).
Pozostałe nagrania, których słuchaliśmy w audycji:
- Peter Schreier (tenor), Symphonie-Orchester Des Bayerischen Rundfunks, Chor Des Bayerischen Rundfunks, dyr. Charles Munch (nagranie: DG 1968),
- Ronald Dowd (tenor), London Symphony Orchestra & Chorus, Wandsworth School Boys’Choir, dyr. Colin Davis (nagranie: 17-26.11.1969, Katedra Westminsterska, Londyn; Philips 1970),
- Kenneth Riegel (tenor), Cleveland Orchestra Chorus, Cleveland Orchestra, dyr. Lorin Maazel (nagranie: 21-23.08.1978, Cleveland; Decca 1979),
- Toby Spence (tenor), SWR Vokalensemble Stuttgart, MDR Rundfunkchor Leipzig, Radio-Sinfonieorchester Stuttgart des SWR, dyr. Roger Norrington (nagranie: live 9.05.2003, Sala im. Beethovena w Stuttgarcie; Hänssler Classics 2006),
- Robert Murray (tenor), Gabrieli Consort & Players, Chetham’s School Of Music Symphonic Brass Ensemble, Chór i Orkiestra Filharmonii Wrocławskiej, dyr. Paul McCreesh (nagranie: 13-15.09.2010, Katedra Polskokatolicka pw. św. Marii Magdaleny we Wrocławiu; NFM/Winged Lion/Signum Classics 2011).
Grande Messe des morts (Requiem), czyli Wielka msza za zmarłych powstała w roku 1837 dla uczczenia poległych bohaterów Rewolucji Lipcowej (1830). Na utwór zamówienie złożyło francuskie Ministerstwo Spraw Wewnętrznych, lecz był to tylko drobny impuls, który przesądził o tym, że Hector Berlioz wziął się poważnie za komponowanie dzieła - jego ideę nosił w sobie już od jakiegoś czasu. Ostatecznie powstało monumentalne opracowanie łacińskiego tekstu mszy żałobnej, które kompozytor uważał za swe najlepsze dzieło. "Gdyby miano spalić wszystkie moje utwory poza jednym, błagałbym o ocalenie Requiem" - miał powiedzieć Berlioz.
Monumentalne dzieło wymaga wielu instrumentów dość niezwykłych, naturalnych trąbek i rogów, a także ofiklejd (bardzo rzadko używanych instrumentów z grupy dętych blaszanych). Obsada chóru jest dość dowolna, ale im więcej wykonawców, tym większy efekt. Zwykle dzieło wykonuje około 400 osób.
Plan słuchania:
I Runda
Requiem
II Runda
Tuba mirum
III Runda
Lacrimosa
Finał
Sanctus
***
Tytuł audycji: Kto słucha nie błądzi, czyli Płytowy Trybunał Dwójki
Prowadził: Jacek Hawryluk
Data emisji: 2.11.2019
Godzina emisji: 17.00
am/pg