Barwy XVIII stulecia

Ostatnia aktualizacja: 03.12.2010 17:57
W niedzielnej "Płytomanii"słuchaliśmy m.in. zapomnianych kantat scenicznych Martina y Solera oraz owoców kolejnego spotkania wybitnego włoskiego gambisty, Paolo Pandolfo z arcydziełami Bacha.

Vicente Martín y Soler był hiszpańskim kompozytorem, specjalizującym się w twórczości operowej i baletowej. Dziś niemal zapomniany, za życia porównywany bywał do największych, zyskując nawet przydomek "Mozarta z Walencji". Kantaty sceniczne Solera zdecydował się nagrać i opublikować we własnej wytwórni RCOC Records zespół Real Companyia Opera de Cambra pod dyrekcją Juana Bautista Otero.

Niebanalny repertuar to także specjalność  Paolo Pandolfo. Jeden z najwybitniejszych współczesnych wirtuozów wioli da gamba powraca jednak raz na jakiś czas do muzyki lipskiego kantora. Bachowskie sonaty z akompaniamentem klawesynu (Rinaldo Alessandrini) nagrał przed laty dla wytwóni Harmonia Mundi. Tym razem (Glossa) do współpracy zaprosił reprezentującego zupełnie inne tradycje interpretacyjne Markusa Hünningera. Ciekawe, jak zmienił się Bach Paolo Pandolfo przez ostatnie piętnaście lat...

W "Płytomanii" zrecenzujemy także Sonaty fortepianowe Haydna w interpretacji Jeana-Efflama Bavouzeta (Chandos) oraz porozmawiamy z ukraińskim wirtuozem trąbki Igorem Cecocho o jego nowej płycie "Monarca Della Tromba" z utworami Purcella, Corellego, Telemanna, Torellego i Händla (Dux).


5 grudnia (niedziela), godz. 15:00

Zobacz więcej na temat: opera owoce