Organizatorzy po raz pierwszy goszczą na JazzArcie artystów z Bliskiego i Dalekiego Wschodu. Po raz pierwszy stworzyli też program mając na względzie udział kobiet w jazzie, głównie instrumentalistek.
Nie zabraknie też inicjatyw społecznych, dyskusji, instalacji artystycznych w przestrzeni miejskiej, łączenia sztuk, które inspirują jazz i są inspirowane jazzem.
CZWARTEK
Wystawa Auand Story – A Label Between Italy and The World
Wernisaż wystawy niezależnej wytwórni płytowej „Auand Records” (IT)
26 kwietnia, godz. 18.00
Lokalizacja: Galeria Engram (parter KMO)
Pierwszy dzień festiwalu niemal w całości poświęcony będzie jazzowi prosto z Włoch, a dokładnie – z dalekiego południowego regionu Apulii, gdzie prężnie działa wytwórnia Auand Records.
Została założona w 2001 roku przez Marco Valente i szybko stała się jednym z najważniejszych, niezależnych „labeli” we Włoszech, a potem w Europie. Ich hasło: Energia, ryzyko, przekonanie i nieprzewidywalność mówi niemal wszystko o artystach, jakich Marco Valente zaprasza do swojej stajni. Priorytet mają artyści, którzy przesuwają dalej międzygatunkowe granice swoich gatunków muzycznych. O tym, że mu się to udaje, świadczy deszcze wyróżnień w kategorii „Wschodząca gwiazda jazzu” przyznawanych przez włoskich krytyków w ramach plebiscytu Top Jazz. Wszystkie osiągnięcia Auand Reords poznamy na wystawie „Auand Story”.
wstęp wolny
wystawa
A.L.T.E.R.C.O. (IT)
26 kwietnia, godz. 19.00
Lokalizacja: sala kameralna (II piętro KMO, sala 211)
Manlio Maresca / Piero Bittolo Bon / Stefano Tamborrino
„Piero Bittolo Bon, Manlio Maresca i Stefano Tamborino zaliczani są do najbardziej kreatywnych improwizatorów sceny włoskiej. Mamy tu do czynienia z ostrym i prowokującym saksofonem altowym zaangażowanym również w Bread & Fox Quintet i Jump the Shark, gitarą, która całkiem efektownie łączy downtown z rockiem z Manual For Errors i eklektyczną perkusję z Hobby Horse z jej instynktowną skłonnością do odkrywania nowych Ameryk. Muzycy spotykają się pod szyldem A.L.T.E.R.C.O., i jak twierdzą ich słuchacze i entuzjaści, grają nieprzewidywalnie. W każdej chwili miły, ciepły śródziemnomorski nastrój może zmienić się w ironiczny, postmiejski koszmar, zaś nuda popołudniowych godzin w iskrzącą liryczną abstrakcję.”
koncert
Brzoska / Marciniak / Markiewicz (PL)
26 kwietnia, godz. 21.00
Lokalizacja: Klub Katofonia
Wojciech Brzoska / Łukasz Marciniak / Marcin Markiewicz
Wszyscy są już zaprzyjaźnieni ze sceną. Wojciech Brzoska od dwudziestu lat występuje na niej jako poeta i połowa duetu Brzoska&Gawroński. Jest autorem ośmiu książek poetyckich. Łukasz Marciniak współtworzył improwizowany duet Makemake i zrealizował dwie płyty „From earth to the moon”, „Something between”. Z kolei Marcin „Cozer” Markiewicz od lat związany jest ze sceną reggae i lideruje zespołowi Konopians.
Efektem tego muzyczno-poetyckiego aliansu jest debiutancka płyta „Brodzenie” wydana właśnie nakładem Fundacji Kaisera Soze z Lublina. Czysta, wertykalna, mocno akcentowana trąbka, eksperymentalna i preparowana gitara, mocny i wyrazisty głos poetycki. Do tego proszę dodać improwizacyjną swobodę, świetne zgranie, trochę undergroundowy, klubowo-kameralny charakter.
koncert
PIĄTEK
Quatuor Machaut (FR)
27 kwietnia, godz. 19.30
Lokalizacja: Kościół Mariacki (plac ks. Emila Szramka 1)
Quatuor Machaut: Quentin Biardeau / Simon Couratier / Francis Lecointe / Gabriel Lemaire
Polifoniczna Messe de Notre Dame z 1365 roku Guillaume’a Machaut na cztery saksofony? Na zuchwały pomysł, żeby partyturę mszy zapisać na kwartet dęty i otworzyć na improwizację wpadł Quentin Biardeu. Wespół z Simonem Couratierem, Francisem Lecointem i Gabrielem Lemairem skoncentrował się na eksploracji barw, faktur, tonów, bogactwie harmonii i wrażeń wywołanych przez apoteozę – jak nazwano mszę – XIV wieku. Rezultat przeszedł najśmielsze oczekiwania. Powstało dzieło na styku muzyki sakralnej i spektralnej, oddające ducha przeszłości, a równocześnie na wskroś współczesne.
„Mistyczna demonstracja”. „Muzyka o wielkiej sile poetyckiej, w której zmysłowość barw i faktur dotyka czystej metafizyki”.
Wstęp wolny
koncert
Zu (IT)
27 kwietnia, godz. 21.00
Lokalizacja: Jazz Club Hipnoza (plac Sejmu Śląskiego 2)
Zu: Luca Mai / Massimo Pupillo / Tomas Järmyr
Muzycy pochodzą z podrzymskiej Ostii, natomiast Zu narodziło się w samym Rzymie. W zeszłym roku, na swoje dwudziestolecie, trio wydało 18 płytę w dorobku – „Ihator”. To nietypowe połączenie perkusji, basu, saksofonu i elektroniki, którego efektem jest wyrazista i stale ewoluująca muzyka na pograniczu heavy metalu i noise rocka.
Zu często zaprasza do projektów znanych twórców, takich jak Mats Gustafsson, Buzz Osbourne, Mike Patton, Thurston Moore czy Takemura. Papież awangardy John Zorn zdążył już kanonizować trio: „To potężna muzyka, która całkowicie przekracza to, co większość zespołów robi w dzisiejszych czasach”
koncert
SOBOTA
Manlio Maresca / Piero Bittolo Bon/ Stefano Tamborrino (IT) + Orkiestra Specjalna dzieci ze Szkoły Podstawowej nr 6 Specjalnej w Katowicach (PL)
28 kwietnia, godz. 12.00
Lokalizacja: Szkoła Podstawowa nr 6 Specjalnej w Katowicach
Eivør (FO) support by Konni Kass (FO)
28 kwietnia, godz. 19.00
Lokalizacja: Kinoteatr Rialto (ul. Św. Jana 24)
Eivør: Eivør Pálsdóttir / Høgni Lisberg / Mikael Blak / Hallur Jonson
Unikalny charakter języka farerskiego (używanego na Wyspach Owczych i, częściowo, w Danii) i wyjątkowy głos, w którym spotyka się północna surowość i solidne muzyczne wykształcenie. Bogate portfolio – od praktyk chóralnych w wieku lat 12, po występy z orkiestrą kameralną i partię solową w operze „Firra“ Krtistiana Blaka. Do tego dodajmy niezwykłą wokalną ekspresję, talent literacki i kompozytorski, łatwość adaptacji gatunków muzycznych (jazz, country, folk, rock, trip-hop), skłonność do eksperymentowania i doświadczenie, bo artystka jest autorką dwunastu albumów i laureatką wielu nagród muzycznych – oto portret Eivør Pálsdóttir. I przepis na zjawiskowy koncert.
koncert
The KutiMangoes (DK)
28 kwietnia, godz. 21.00
Lokalizacja: Jazz Club Hipnoza (plac Sejmu Śląskiego 2)
The KutiMangoes: Michael Blicher / Gustav Rasmussen / Aske Drasbæk / Johannes Buhl Andresen / Casper Mikkelsen / Eddi Jarl / Magnus Jochumsen
Afro jazz beat z Północy. Nikt przed Duńczykami tego nie zrobił, a wielu próbowało, m.in. Stewart Copeland w swoim „Rhythmatist”. Nikt nie połączył zachodnioafrykańskiej muzyki z europejską tradycją w taki sposób, żeby nie wyglądało to na muzyczną antropologię. Duński sekstet nie brzmi jak sekstet afrykański, jest autentyczny, spójny w kreowaniu „globalnej ekspresji”. Jak mówi Gustav Rassmusen, współzałożyciel zespołu – „interesuje ich wyłącznie tworzenie muzyki, dzielenie się muzyką i łączenie ludzi poprzez muzykę”. Debiutancki album „Afro-Fire” i o dwa lata późniejszy „Made in Africa” były wielokrotnie nominowane do duńskiej Grammy. „Afro Fire” wygrał w kategoriach „Best World Music Album” i „Best World Music Track”.
koncert
NIEDZIELA
Stryjo (PL)
29 kwietnia, godz. 15.00
Lokalizacja: Jazz Club Hipnoza (plac Sejmu Śląskiego 2)
Stryjo: Maciej Szczyciński / Michał Bryndal / Nikola Kołodziejczyk
Można powiedzieć, że formacja gra wyłącznie premierowe utwory. Trzej utalentowani instrumentaliści o różnych temperamentach - Michał Bryndal, Nikola Kołodziejczyk i Maciej Szczyciński, polegają wyłącznie na interakcji, muzycznej intuicji, talencie i czasie rzeczywistym. Stryjo improwizuje od pierwszego do ostatniego taktu, ale nie wychodzi z tego sonorystyczny free jazz, ale solidna, muzyczna narracja.
Jeśli mottem ich ostatniej płyty A Vista Social Club było „no labels, no producers, no promotion”, to „tu i teraz” firmuje zespół od początku istnienia. Każdy koncert Stryjo to wydarzenie niepowtarzalne. Dosłownie i w przenośni.
koncert
Jeremy Gara (CA)
29 kwietnia, godz. 16.30
Lokalizacja: Katowice Miasto Ogrodów, sala 204
Solowy koncert kanadyjskiego perkusisty, którego międzynarodowa kariera rozpoczęła się w 2004 roku, kiedy został członkiem Arcade Fire. Podczas koncertów z zespołem nieraz zdarzało mu się również chwycić za gitarę. W ostatnich latach równie często można posłuchać go poza Arcade Fire, w projektach z innymi jego członkami: Sarah Neufeld, Willem Butlerem czy Timem Kingsburym, jak i z takimi postaciami jak Michael Feuerstack, Susanna Wallumrød, Owen Pallett czy Nedelle Torrisi.
W Katowicach poznamy jego talent do muzyki elektronicznej.
wstęp wolny
koncert
Ganavya + Rajna + Pianohooligan (US/IN/PL)
29 kwietnia, godz. 18.00
Lokalizacja: Jazz Club Hipnoza (plac Sejmu Śląskiego 2)
Ganavya Doraiswamy, Rajna Swaminathan
Pianohooligan: Piotr Orzechowski
Amerykańska artystka indyjskiego pochodzenia Ganavyi Doraiswamy specjalizuje się w ożywianiu zapomnianych, tradycyjnych instrumentów: jalatharangam i veenai, katalogowaniu mudr, czyli gestów dłoni, rekontekstualizowaniu abhangów – poezji dewocjonalnej tworzonej przez hinduskich Maharashtrian, a przede wszystkim w muzyce karnatyckiej.
Oprócz tego jest tancerką, performerką i doktorantką interdyscyplinarnego wydziału Harvarda. Współpracowała m.in. z Danilo Perezem, Javierem Limonem, Jamesem Newtonem, Wadadą Leo Smith czy Placido Domingo. W ubiegłym roku ukazał się jej debiutancki album „Aikynam:Onnu”. Aikynam w sanskrycie i języku tamilskim oznacza „identyczność”, harmonijną jedność i symbiozę wielu światów.
Na festiwalu Ganavya wystąpi w trio z Rajną Swaminathan, specjalistką od gry na mridandze i Pianohooliganem, czyli Piotrem Orzechowskim, prawdziwym enfant terrible polskiej pianistyki jazzowej.
koncert
RIMBAUD# 4 (FR/LU)
29 kwietnia, godz. 20.00
Lokalizacja: Rondo Sztuki (rondo gen. J. Ziętka)
Rimbaud: George Ruby / Michael Pilz / Daniel „D-Flat” Weber / Elodie Brochier
Artur Rimbaud stale inspiruje. W 2015 roku okazały się dwa znaczące muzyczne projekty: „Rimbaud” Mikołaja Trzaski i właśnie „Rimbaud#4” czwórki znakomitych artystów: Georga Ruby’ego, Michaela Pilza, Daniela „D-Flat” Webera i wokalistki Elodie Brochier. Ich wcześniejsza płyta „Deuxieme Bureau” została uznana albumem roku 2011 przez The New York City Jazz Record.
Rimbaud#4 jest częścią większej koncepcji „Instant Composings”, która oznacza ewoluujące żywe kompozycje, żywe muzyczne organizmy. Spodziewajmy się bardzo intensywnych improwizacji, dużej dawki awangardowej poezji, zjawiskowych wokaliz Brochier, śmiałych brzmień klarnetu basowego i preparowanego fortepianu. Wszystko po to, by oddać awanturniczego i rewolucyjnego ducha poety.
koncert
PONIEDZIAŁEK: INTERNATIONAL JAZZ DAY
Katowicki Radar Muzyczny
30 kwietnia, godz. 17.30
Lokalizacja: Biuro Dźwięku Katowice (KMO, II piętro, sala 204)
spotkanie
Amir ElSaffar with Hafez Modirzadeh (US/IR/IQ)
30 kwietnia, godz. 19.00
Lokalizacja: sala kameralna KMO (II piętro, sala 211)
Ornette Coleman w wersji bliskowschodniej – tak Jazz Times anonsował duet trębacza Amira Elsafara i saksofonisty tenorowego Hafeza Modirzadeha. A New York Times określił ich muzykę z albumu „Radif Suite” jako zuchwałą polifonię. Spróbujmy sobie bowiem wyobrazić dobry, amerykański jazz spod znaku Colemana i Cherry, w połączeniu z tradycyjnie arabskimi wzorcami melodycznymi – irackim maqam i perskim dastgah. Wyobraźmy sobie jazz, którego system tonalny i rytmiczny wystrzelono w kosmos. Tylko tak można określić praktykę tej dwójki muzyków, opracowaną przez nich technikę manipulowania wysokością dźwięków, odtwarzania arabskich mikrotonów i ozdób, reorientację tonalną. To całkowicie nowy, wspaniały świat. To „nowa gramatyka kompozycji”.
koncert
Fire! Orchestra „Arrival” (SE)
30 kwietnia, godz. 21.00
Lokalizacja: sala koncertowa KMO
Zaczęło się od iskry – klasycznego tria w składzie Mats Gustaffson, Johan Berthling i Andreas Werllin. Po wydaniu trzech płyt (z gościnnym udziałem Jimiego O’Rourke’a) trio sięgnęło po bardziej rozbudowany skład i formułę w stylu Sun Ra czy Charlie Haden’s Liberation Orchestra, zapraszając do współpracy niemal trzydziestu muzyków, w tym pięciu wokalistów. Projekt zapłonął na dobre. The Fire Orchestra dzisiaj kojarzona jest z niezwykłą free jazzową i rockową energią, swobodą improwizacji, eksperymentalną elektroniką z okolic noise’u, a nade wszystko z płytami: „Exit”, „Enter”, „Rituals”, które zdeklasowały konkurencję. „Music is like living, but better” – tak Mats Gustaffson zakończył jeden z wywiadów. Możemy ufać pierwszemu saksofonowi Szwecji.
W Katowicach Fire Orchestra zagra premierowy materiał „Arrival”
Mariam Wallentin - voice
Sofia Jernberg - voice
Anna Lindal - violin
Leo Svensson - cello
Josefin Runsteen – violin
Katt Hernandez – violin
Per Texas Johansson – contrabass- and bass clarinets
Christer Bothén - contrabass- and bass clarinets
Isak Hedtjärn – Bb clarinet
Alexander Zethson - piano
Susana Santos Silva - trumpet
Mats Gustafsson - baritone sax
Johan Berthling - basses
Andreas Werliin – drums
Mikael Werliin – sound
koncert
BNNT (PL) + Mats Gustafsson (SE)
30 kwietnia, godz. 23.59
Lokalizacja: Muzeum Śląskie – Kuźnia (katowicka Strefa Kultury)
BNNT: Konrad Smoleński / Daniel Szwed
Duet BNNT Konrada Smoleńskiego i Daniela Szweda jest bardziej grupą artystyczną niż standardowym zespołem. Łączą muzykę ze sztukami wizualnymi, działaniami teatralnymi, a nawet aktywnością wydawniczą. Sami twórcy określają swoją praktykę jako „projekt audioperformatywny”. Ich ulubione słowo to soundbombing – BNNT atakuje głównie w przestrzeni miejskiej. Po noisowo-rockowej epce ukazał się wreszcie album MULTIVERSE, na którym muzycy ugościli Stine’a Janvina Motlanda i Matsa Gustafssona. Wyobraźmy sobie tytuły zaczerpnięte z pism Emila Ciorana i kosmiczną, polirytmiczną wędrówkę po światach równoległych, transowy drone i skondensowaną grę na perkusji.
Tak wygląda nowe „szamańskie” oblicze BNNT. Koncert duetu uświetni saksofon Matsa Gustafssona dobrze rozgrzany po występie The Fire! Orchestra.
koncert
WTOREK
Wildbirds & Peacedrums (SE)
1 maja
Lokalizacja: Areszt Śledczy w Katowicach (Mikołowska 10)
Wildbirds & Peacedrums: Mariam Wallentin & Andreas Werliin
koncert w więzieniu
materiały prasowe