Tytuł nawiązuje do myśli oświeceniowej, która przyznawała pierwszeństwo poznaniu świata poprzez rozum i doświadczenie, nie zaś emocjom i wierze w powszechnie powtarzane prawdy. Fraza „szkiełko i oko” pochodzi z mickiewiczowskiego wiersza „Romantyczność”, w którym autor-narrator, w polskiej literaturze odrzuca naukowe, chłodne i racjonalne postrzeganie świata. Epoka wcześniejsza, Oświecenie, przeciwnie – składała hołd ludzkiemu rozumowi. Czy ten nowy trend, który rozwinął się w XVIII wieku, znalazł swoje odzwierciedlenie w muzyce? Wiele wskazuje na to, że tak było. Program koncertów został tak skonstruowany, aby pokazać różnicę między muzyką baroku, pełną emocji, fantazji, improwizacji, o swobodnej często formie, odbiegającej od schematu – a muzyką wczesnego klasycyzmu, logiczną, wyważoną, od pierwszych dźwięków uderzającą ładem, o łatwej do wychwycenia strukturze. A czemu koncerty nieoczywiste? Zarówno waltornia, jak i wiolonczela były bardzo rzadko wybierane przez XVIII-wiecznych kompozytorów jako solowe instrumenty koncertujące.
Franz Xaver Richter, Nicola Porpora, Leonardo Leo, Carl Heinrich Graun, Johann Joachim Quantz to osiemnastowieczni twórcy opery, nadworni kapelmistrzowie, nauczyciele wybitnych śpiewaków, inspiratorzy dla kolejnych pokoleń kompozytorów. Byli prekursorami nowego, rodzącego się stylu i w ich muzyce słychać zarówno cechy baroku i jak i klasycyzmu. Muzyka elegancka i wytworna, lub operowo burzliwa, liryczna – choć przecież pisana na instrumenty, nie głos. Takie dzieła pozostawili nam po sobie oświeceniowi mistrzowie, multiinstrumentaliści, bywalcy światowych scen, ale i zwykli ludzie uwikłani w troski dnia codziennego. Na pogrzeb Porpory, nauczyciela wybitnego kastrata Farinellego, pieniądze zbierano na koncertach. Graun musiał znosić wytyczne księcia Fryderyka, swego chlebodawcy o muzycznych ambicjach. Zależni od dworskich intryg, rywalizacji – nie poddawali się. Pielęgnowali pasję i tworzyli muzykę, której warto posłuchać i dziś. Ich kompozycje w serii nadchodzących koncertów znakomitej barokowej orkiestry Arte dei Suonatori zaprezentują wybitne solistki - waltornistka Ursula Paludan Monberg z Danii i wiolonczelistka Poppy Walshaw z Anglii. Koncert w warszawie uświetnią dodatkowo wizualizacje, których autorem jest Ari Dykier. Zapraszamy!
Program koncertów Arte dei Suonatori
Ursula Paludan Monberg (Dania) – waltornia, Poppy Walshaw (Anglia) – wiolonczela Orkiestra Arte dei Suonatori
Franz Xaver Richter (1709 – 1789)
Sinfonia a 4 B-dur
Nicola Porpora (1686 – 1768)
Koncert wiolonczelowy G – dur
Leonardo Leo (1694 – 1744)
Koncert wiolonczelowy A-dur
Leonardo Leo (1694 – 1744)
Koncert na 4 skrzypiec D-dur
Carl Heinrich Graun (1704-1759)
Koncert na waltornię D-dur
Johann Joachim Quantz (1697-1773)
Koncert na waltornię Es-dur
Kalendarium koncertów:
12 września, godz. 19:00
Poznań, Bazar Poznański, Sala Biała
Bilety do nabycia online na ekobilet.pl oraz w CIM, ul. Ratajczaka 44
przedsprzedaż: normalne 25zł/ulgowe 15zł
w dniu koncertu: normalne 35zł/ ulgowe: 25zł
13 września, godz.19:00
Warszawa, Studio im. W. Lutosławskiego
Bilety do nabycia online na ekobilet.pl
przedsprzedaż: normalne 25zł/ulgowe 15zł
w dniu koncertu: normalne 35zł/ ulgowe: 25zł
w kasie Studia:
normalne 35zł/ulgowe 25zł
15 września, godz.18:00
Zamek Sarny, Ścinawka
Wstęp bezpłatny
16 września, godz.18:00
Nowa Sól, Nowosolski Dom Kultury
Bilety 10 zł, do nabycia online, w kasie NDK (wtorek-piątek w godz. 12.00-15.00) oraz pół godziny przed koncertem.
mat. prasowe