IDEA BASSO to interdyscyplinarne przedsięwzięcie muzyczne, wyjątkowe głównie ze względu na swoją oryginalność i pionierski w skali kraju charakter. Ideą Biennale jest wykraczanie poza ramy klasycznego festiwalu muzyki poważnej. W jego programowym centrum są: muzyka i instrumenty basowe. Źródła tego pomysłu leżą w specyfice i bogactwie instrumentów basowych, ze szczególnym uwzględnieniem akustycznych instrumentów smyczkowych – wiolonczeli, violi da gamba, elektrycznych i elektronicznych (gitara basowa, syntezator) oraz historycznych (saz), ale i możliwości głosu ludzkiego. Nazwa Biennale nawiązuje do barokowej praktyki realizacji basso continuo (stały bas, bas generalny) tj. najniższego głosu w muzyce poważnej, w którym zapisywano harmonię całości i który był zasadniczym elementem każdego utworu. Główną część programu stanowią koncerty klasyczne.
HISTORIA
W roku 2015 odbyła się pierwsza edycja BASSO, zainicjowana przez Fundację f.o.r.t.e. Dotychczas podobnego wydarzenia ani w Warszawie, ani w Polsce nie było. W ciągu czterech czerwcowych tygodni wystąpili: wiolonczeliści Ivan Monighetti, Zuzanna Sosnowska, Warszawska Grupa CELLONET, gambista Petr Wagner, któremu partnerował klawesynista Władysław Kłosiewicz, gitarzysta basowy Krzysztof Ścierański, a także improwizatorzy Irena i Vojtěch Havlovi. Różne nurty przeplatały się każdorazowo w ramach jednego koncertu, przełamując schematy pozostawania w ramach czystych i jasno określonych gatunków. Wśród wydarzeń towarzyszących znalazł się wykład o akustyce Tadeusza Sudnika, a także prezentacja wspaków – instrumentów autorstwa lutnika Andrzeja Króla. W roku 2017 drugą edycję BASSO zainaugurowała orkiestra AUKSO, towarzysząc wiolonczeliście Dominikowi Połońskiemu (przedwcześnie zmarłemu w czerwcu roku 2018). Podczas tego wieczoru dedykowanego muzyce współczesnej w Studio Koncertowym im. W. Lutosławskiego można było usłyszeć także młodą niezwykle utalentowana fagocistkę – Katarzynę Zdybel-Nam. Niekwestionowanym wydarzeniem drugiej edycji Biennale w roku 2017 był z pewnością koncert czołowego europejskiego zespołu barokowego – Les Basses Réunies. Artyści wystąpili pod wodzą swego założyciela i dyrektora artystycznego – Bruno Cocseta. To jeden z najwybitniejszych wiolonczelistów barokowych średniego pokolenia, czego dowiodło także spotkanie z Artystą wirtuozowsko poprowadzone przez specjalistkę w dziedzinie muzyki dawnej – red. Magdalenę Łoś z Programu 2 Polskiego Radia. Biennale to było też okazją do spotkania z muzyką i improwizacją, którą zaprezentował niezwykły duet wiolonczeli i tuby. Bohaterami performatywnego koncertu byli – wszechstronny wiolonczelista, na co dzień występujący w jedynej swojego rodzaju kabaretowej formacji muzycznej Grupa Mocarta – Bolek Błaszczyk oraz legendarny tubista – Zdzisław Piernik. Program był oparty na twórczości Andrzeja Bieżana – kompozytora, improwizatora, performera. Tubista towarzyszył także swojej córce – Justynie podczas koncertu pieśni ludowych (Justyna Piernik – głos, Piotr Piszczatowski – ludowe basy, Zdzisław Piernik – tuba). AUKSO zamykało również tę drugą edycję – oryginalnym programem muzyki ludowej z zespołem „Kapela Maliszów”.
PROGRAM
1. Nurt klasyczny: - AUKSO KLASYCZNIE Tomasz Konieczny – święcący tryumfy w nowojorskiej Metropolitan Opera i w niemieckim Bayreuth światowej klasy basbaryton oraz kultowa orkiestra AUKSO pod dyr. Marka Mosia w klasycznej odsłonie, z muzyką polską XIX i XX wieku – m.in. obowiązujący w tym roku Moniuszko oraz pierwsza dama polskiej muzyki XX wieku Grażyna Bacewicz, której podwójna rocznica (110 urodzin i 50 śmierci) przypada w roku 2019 oraz słynne i ulubione przez publiczność Sonety Tadeusza Bairda;
2. Nurt performatywno-rozrywkowy: - BASSOwo w PODZIEMIU Recital gitarzysty basowego Piotra Żaczka: Jak grube są struny w gitarze basowej i jak na takich strunach zabrzmi Bach? O tym będzie można się przekonać w niezwykłych przestrzeniach Podziemia Pokamedulskiego na Bielanach.
3. Nurt współczesny: - Dominik Połoński IN MEMORIAM Niezwykły wieczór z udziałem orkiestry AUKSO pod dyr. Marka Mosia - w pierwszą rocznicę śmierci Dominika Połońskiego: Jan Sebastian Bach wykonany przez młodą wiolonczelistkę Ewę Kędzierską oraz dwa utwory kompozytora drugiego pokolenia muzycznego rodu - Mikołaja Góreckiego w mistrzowskiej interpretacji Tomasza Strahla (wiolonczela) i niezapomniany Jerzy Wasowski w wykonaniu charyzmatycznej Izy Połońskiej (śpiew). A na początek prezentacja filmu Aleksandry Rek „Wariacja na wiolonczelę solo”; - KONTRA-BASSOwo w PODZIEMIU Recital i spotkanie z wybitnym kompozytorem i kontrabasistą – Tadeuszem Wieleckim to rzadka okazja do udziału w jego niezwykłych kreacjach, przepełnionych improwizacją i eksperymentem brzmieniowym. Ciąg dalszy poznawania i zabaw z kontrabasem zapewni Michał Woźniak, podczas warsztatów dedykowanych najmłodszej publiczności.
4. Nurt muzyki dawnej: - BAROQUE+ Nocny recital gambowy – muzyka wczesnego i dojrzałego baroku (Hume, Bach), podczas którego nie zabraknie również osobistej, improwizowanej kreacji bohatera wieczoru – jednego z najwybitniejszych na świecie wirtuozów violi da gamba Paolo Pandolfo; - DUMY STAROPOLSKIE Jedyni w swoim rodzaju: Jacek Kowalski i Henryk Kasperczak w programie pieśni polskich z XVI i XVII wieku, okraszonym prezentacją rzadko spotykanych instrumentów szarpanych: m.in. lutni basowej i tureckiego saz.
5. Nurt eksperymentalny: - ELF w PODZIEMIU Spotkanie z ekstremalnie niskimi interferencjami (extremely low frequency) wygenerowanymi przez komputer i oprogramowanie firmy Apple w rękach czołowego polskiego kompozytora średniego pokolenia, pianisty i improwizatora Cezarego Duchnowskiego - współtwórcy (wraz z Agatą Zubel) słynnego duetu ElettroVoce.
BASSO 3. Międzynarodowe Biennale Dźwięków Niskich – Warszawa 2019
2 czerwca (niedziela)
Polskie Radio, Modzelewskiego 59 (Studio koncertowe im. W. Lutosławskiego), g. 20.00
Tomasz Konieczny (bas-baryton) oraz AUKSO Orkiestra Kameralna Miasta Tychy pod dyrekcją Marka Mosia w programie m.in.: Moniuszko, Bacewicz, Baird
9 czerwca (niedziela)
Kościół Bł. E. Detkensa, ul. Dewajtis 3 (Podziemie Kamedulskie), g. 12.30
KONTRA-BASSOwo w PODZIEMIU – recital i spotkanie z kontrabasistą i kompozytorem Tadeuszem Wieleckim oraz muzyczne warsztaty Michała Woźniaka (kontrabas) dedykowane dzieciom
16 czerwca (niedziela)
Kościół Bł. E. Detkensa, ul. Dewajtis 3 (Podziemie Kamedulskie), g. 12.00
DUMY w PODZIEMIU Jacek Kowalski – śpiew, gitara, Henryk Kasperczak – saz, lutnia basowa, teorba i inne instrumenty szarpane w programie: koncert żałobnych i bohaterskich pieśni polskich z XVI i XVII w. oraz wykład Henryka Kasperczaka nt. basowych instrumentów szarpanych
20 czerwca (czwartek)
Polskie Radio, Modzelewskiego 59 (Studio koncertowe im. W. Lutosławskiego), g. 20.00
Dominik Połoński IN MEMORIAM Iza Połońska (śpiew), Ewa Kędzierska, Tomasz Strahl (wiolonczela) oraz AUKSO Orkiestra Kameralna Miasta Tychy pod dyrekcją Marka Mosia w programie: Bach, M. Górecki, pokaz filmu „Wariacja na wiolonczelę solo” (reż. A. Rek)
23 czerwca (niedziela)
Kościół Bł. E. Detkensa, ul. Dewajtis 3 (Podziemie Kamedulskie), g. 12.00
BASSOwo w PODZIEMIU Piotr Żaczek (gitara basowa), Robert Luty (perksuja) Polskie Radio, Modzelewskiego 59 (Studio koncertowe im. W. Lutosławskiego)
g. 21.00 BAROQUE + - nocny recital Paolo Pandolfo (viola da gamba) w programie: Hume, Bach, improwizacje
24-25 czerwca (poniedziałek – wtorek)
Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina, ul. Okólnik 2
kurs mistrzowski Paolo Pandolfo (viola da gamba, wiolonczela, kameralistyka)
30 czerwca (niedziela)
Kościół Bł. E. Detkensa, ul. Dewajtis 3 (Podziemie Kamedulskie), g. 12.00
ELF w PODZIEMIU Cezary Duchnowski (komputer, syntezator) w programie: Duchnowski – improwizowane „elfy” /extremely low frequency/ oraz prezentacja komputerowych narzędzi kompozytorskich
Plakat Basso - 3. międzynarodowe biennale dźwięków niskich
materiały prasowe/at