Problematyką, jaką co roku eksplorujemy jest bycie POMIĘDZY - nie tylko artystyczne. Avant Art Festival to projekt dwóch miast, dwóch edycji, realizowanych w kilkunastu kultowych czy odnalezionych na nowo lokalizacjach. W przypadku Warszawy są TR Warszawa i Centrum Praskie Koneser, kluby Pogłos, 999 oraz SPATiF, jak również Kino Muranów. Programowo oraz koncepcyjnie jesteśmy pomiędzy ideą rozwijaną w poprzednich wydaniach i konsekwencją rozwoju festiwalu, za główne zadanie stawiającego sobie nieodmiennie możliwie najszerszą prezentację muzyki, sztuki eksperymentalnej i awangardowej.
***
Kursując pomiędzy dwoma miastami, kilkunastoma kultowymi oraz odnalezionymi na nowo lokalizacjami, Avant Art 2019 prezentuje ponad 30 interdyscyplinarnych projektów oraz nowoczesnych przedsięwzięć artystycznych, stawiając na celebracje wieloletnich partnerstw, oddolnych inicjatyw i kultury niezależnej, w ramach rozpoczynającej się 23 września dwunastej edycji Avant Art Festivalu we Wrocławiu.
Avant Art od 2008 roku zaprasza do Polski artystów tworzących światowe trendy muzyki niezależnej, noisu i eksperymentalnej elektroniki. Koncentrując się często na jednym kraju, stawia na kooperację polskich i zagranicznych projektów sztuki performatywnej, wyprodukowanych specjalnie na potrzeby festiwalu. Nowatorskie realizacje płynnie łączą się z poszerzeniem działań festiwalu, rozrostem terytorialnym, całkowitym porzuceniem ograniczeń programowych. Od 2018 roku AAF odbywa się w dwóch miastach, we Wrocławiu i w Warszawie, tworząc program złożony zarówno z pionierów muzyki eksperymentalnej, jak również niszowych twórców, polskich i zagranicznych, przede wszystkim inspirując odbiorców kultury do zrewaloryzowania własnych wymagań gatunkowych.
Tej jesieni we Wrocławiu zagra Kevin Martin (The Bug) oraz Justin Broadrick (Godflesh/Jesu), którzy od lat ‘90 tworzyli legendarny projekt Techno Animal. Dziś ponownie razem na scenie, jako Zonal, łączą dynamiczne techno z ostrymi industrialnymi krawędziami. Zrodzony z DIY, amerykańskiego undergroundu lat ‘90, Dälek, poruszy publiczność dokładnie tak, jak robi to z amerykańską sceną hip hopową od ponad 20 lat. Szorstkie produkcje, noisowe perkusyjne breaki, bezkompromisowość tria działa elektryzująco, to dodatek do ostrych i skupionych tekstów, zmierzonych na dzisiejsze czasy. Tokijskie avant rockowe trio Kukangendai zaprezentuje powstały w kooperacji z Hubertem Kostkiewiczem improwizowany projekt, który swoją premierę miał w maju 2019 roku w Kyoto. Tego samego wieczoru Teoniki Rożynek z Qbą Janickim, duet kompozytorski na perkusję i elektronikę, wykorzystujący improwizację oraz elektroniczne przetworzenia sygnału audio generowanego przez instrumenty akustyczne.
Wydarzenie specjalne tegorocznej edycji festiwalu to występ trzech osobowości, które nadały bieg metalowej muzyce eksperymentalnej, eksplorując jej intensywne i abstrakcyjne oblicze. Stephen O’Malley i wokalista Attila Csihar (obaj znani z zespołu Sun O))) oraz z multiinstrumentalista Oren Ambarchi z projektem Gravetemple pojawią się we wrocławskiej Piekarni.
Weekend zapowiada się klubowo z showcasami szwajcarskiej wytwórni Danse Noire, które podczas tej edycji AAF zaprezentują Aïsha Devii, Abyss X oraz londyńskiego kolektywu NUXXE, prezentując - powracające z trasy w Azji - coucou chloe i Shygirl. Dołączy do nich Morgiana Hz z hybrydowym live actem oraz Londyński kolektyw CURL, w składzie Mica Levi, Coby Sey i Brother May, który w miejsce regularnych koncertów proponuje zestawienie kuratorskich konstruktów, stworzonych dla każdego koncertu z osobna. W ten sposób zaprezentowali się już w londyńskim Institute of Modern Art czy podczas berlińskiego Transmediale.
Po raz pierwszy we Wrocławiu zobaczymy live act w wykonaniu duetu Amnesia Scanner, którego ‘Another Live’ został uznany najlepszym albumem 2018 roku przez Crack Magazine, Fact Mag, RollingStone, Pitchfork oraz Dazed & Confused. Występ AS live aktywuje wszystkie sensory łącząc, przeładowany światłem i informacjami, element wizualny, zestawiony z całkowitym mrokiem oraz hiper skondensowanym dźwiękiem.
Wrocławską edycję zamknie, od wielu lat podziwiany w Polsce, Bill Orcutt, znany z post-hard core / free jazzowego zespołu Harry Pussy. Ikona amerykańskiego noisu i muzyki eksperymentalnej, czerpie z repertuaru jazzowego i tradycji amerykańskiej piosenki, tworzy odarte do nagości, wręcz prymitywne produkcje używając jedynie gitary akustycznej.
Wydarzenie na fb: https://www.facebook.com/events/320685608857061/
***
Zadanie sfinansowano ze środków Miasta Wrocław oraz EU Japan Fest.
Organizator: Avant Art
Partnerzy: Strefa Kultury Wrocław, Stary Klasztor, Kino Nowe Horyzonty, Instytut Grotowskiego / Centrum Sztuk Performatywnych Piekarnia, Firlej - Ośrodek Działań Artystycznych.
PROGRAM:
23.09 poniedziałek, godz. 20:00 | Piekarnia - Gravetemple (HU/US/AUS) | 20/30 zł
25.09 środa, godz. 20.00 | IMPART - Kukangendai & Hubert Kostkiewicz (JP/PL)*, Aki Onda (JP)*, Kohei Matsunaga (JP)* | 15/25 zł
26.09 czwartek, godz. 20:00 | IMPART - Zonal (GB), Dälek (US) | 20/30 zł
27.09 piątek, godz. 20:00 | Stary Klasztor - Aisha Devi (CH), Abyss X (GR), Danse, Noire dj's (CH), Amnesia Scanner (FIN) | 30/40 zł
28.09 sobota, godz. 20:00 | Firlej - Curl (GB), Coucou Chloe (FR), Shygirl (GB), Morgiana (PL), Młyn (PL) | 20/30 zł
29.09 niedziela, godz. 19:00 | IMPART - Bill Orcutt (US), Teoniki Rożynek & Qba Janicki (PL), Minami Deutsch* | 20/30 zł
* Wydarzenia są częścią projektu “Wroclaw meets Japan 2019”, wspieranego przez EU Japan Fest.
FILM:
PROGRAM:
24.09.2019 wtorek, godz. 19.00 | Kino Nowe Horyzonty - Swans. Where Does A Body End? | 16 zł
25.09.2019 środa, godz. 18.00 | Kino Nowe Horyzonty - 77Boadrum | 15 zł
27.09.2019 piątek, godz. 18.00 | Kino Nowe Horyzonty - Loud Krazy Love | 18 zł
28.09.2019 sobota, godz. 18.00 | Kino Nowe Horyzonty - PJ Harvey. A Dog Called Money | 18 zł
Na filmy obowiązują bilety na pojedyncze seanse.
https://www.kinonh.pl/artykul.do?id=2358
https://www.facebook.com/events/2385993241720866/
***
Kursując pomiędzy dwoma miastami, kilkunastoma kultowymi oraz odnalezionymi na nowo lokalizacjami, Avant Art 2019 prezentuje ponad 30 interdyscyplinarnych projektów oraz nowoczesnych przedsięwzięć artystycznych, stawiając na celebracje wieloletnich partnerstw, oddolnych inicjatyw i kultury niezależnej, w ramach rozpoczynającej się 30 września, trzeciej w Warszawie edycji festiwalu.
Od 2009 roku AAF zaprasza do Polski artystów, którzy podążają nowymi trajektoriami noisu, muzyki elektronicznej i eksperymentalnej. Festiwal, często skupiając się na jednym wybranym kraju, zachęca do współpracy polskiej i zagranicznej sztuki performatywnej. Przełamywanie nowych projektów idzie w parze z ekspansją terytorialną i pełnym eklektyzmem programu. To już trzeci rok, w którym AAF odbędzie się w dwóch miastach, Wrocławiu i Warszawie. Program, w skład którego wchodzą zarówno pionierzy muzyki eksperymentalnej, jak i polscy i zagraniczni artyści undergroundowi, kładzie nacisk na ponowną ocenę wymagań gatunkowych uczestników festiwalu.
Festiwal otworzy saksofonista Mats Gustafsson i wyjątkowy projekt audiowizualny warszawskiego duetu WIDT i legendarnego berlińskiego producenta breakbeatowego Christopha de Babalona.
Wyjątkowym wydarzeniem tegorocznej edycji festiwalu jest występ Otomo Yoshihide, który obok Keiji Haino jest największą postacią japońskiej awangardy i sceny eksperymentalnej. Koncert zostanie poprzedzony pokazem filmu We don't care about music anyway, który opowie o tokijskiej scenie eksperymentalnej i noise, a jednym z jego bohaterów filmu będzie sam Otomo Yoshihide.
Tej jesieni w Warszawie zagości zrodzony z DIY i amerykańskiego undergroundu lat ‘90 Dälek, który poruszy publiczność tak, jak robi to z amerykańską sceną hip hopową od ponad 20 lat. Tokijskie avant rockowe trio Kukangendai zaprezentuje powstały w kooperacji z Hubertem Kostkiewiczem, gitarzystą Kurws, improwizowany projekt, który swoją premierę miał w maju 2019 roku w Kyoto.
Kevin Martin wystąpi dwukrotnie na tegorocznej edycji AAF - w Warszawie w duecie z wokalistą Rogerem Robinsonem, zaprezentuje swój „najcięższy, ale i najcichszy” projekt - King Midas Sound.
Weekend zapowiada się klubowo z showcasami wytwórni Danse Noire oraz Pointless Geometry! Szwajcarski label będzie reprezentować założycielka Aïsha Devi wraz z grecką producentką Abyss X. Klub 999 wypełni współczesna muzyka elektroniczna artystek i artystów związanych z audiowizualnym wydawnictwem Pointless Geometry. Od organicznych pejzaży dźwiękowych zanurzonych w pulsujących mikro dźwiękach i noiseowych pasażach w wykonaniu węgierskiego artysty Fausto Mercier, po eksperymentalne brzmienia duetu MUKA; wybuchowej mieszanki oniryczno psychodelicznych wokali (Kacha Kowalczyk / Coals) i zglichowej elektroniki (Paszka). Tego wieczoru wystąpi również duet znanych szerzej polskiej publiczności FOQL i Fischerle. W nowym wspólnym projekcie łączą industrialny ciężar syntezatorów z dubową, hipnotyczną przestrzenią, dekonstruując przy tym brzmienia muzyki tanecznej. Towarzyszyć im będzie Vj Copy Corpo tworzący zanurzone w strukturach kolorystycznych analogowe video z pogranicza glitchu i psychodelii. Showcase został zorganizowany we współpracy z Oramics, który tego wieczora będą reprezentować dwie członkinie kolektywu - współtwórczyni We Are Radar - Olivia oraz Justyna Banaszczyk (FOQL), której nowy album “Dumpster diving know-how”, ukazał się właśnie nakładem CGI Records z Atlanty.
Po raz pierwszy w Warszawie wystąpi uznany przez media eksperymentalny duet Amnesia Scanner, który aktywuje wszystkie nasze zmysły podczas hiper - skondensowanemu live show świateł / dźwięku / obrazu.
Zamknięcie tegorocznego Avant Art Festival będzie wyjątkowym projektem, który odbędzie się dzięki współpracy Avant Art Festival, Sacrum Profanum Festival, wytwórni Bocian Records i klubu SPATiF w Warszawie. Podczas jednego wieczoru zobaczymy trzech niezwykłych amerykańskich gitarzystów - Billa Orcutta, Aarona Turnera i Micka Barra, którzy zmierzą się z własną interpretacją muzyki eksperymentalnej w niezwykle różnorodnych wykonaniach solowych.
Wydarzenie na fb: https://www.facebook.com/events/320685608857061/
***
Zadanie sfinansowano ze środków M. St. Warszawa.
Organizator: Avant Art
Partnerzy: TR Warszawa, Centrum Praskie Koneser, Pogłos, 999, SPATiF, Kino Muranów
Patroni medialni: Program 2 Polskiego Radia, TVP Kultura, Noise Magazine, Aktivist, GOING., Nowamuzyka.pl, PROGREFONIK, newonce, Music is, Radio Kapitał
MUZYKA:
PROGRAM:
30.09.2019 poniedziałek, godz. 20.00 | TR Warszawa - WIDT & Christoph de Babalon (DE/PL), Mats Gustafsson (SE) x TR Warszawa x Bocian Rec. | 30/40 zł
01.10 wtorek, godz. 19:30 | TR Warszawa - Otomo Yoshihide (JP) & pokaz filmu We don’t care about music anyway | 30/40 zł
02.10 środa, godz. 20:00 | Pogłos - Kukangendai & Hubert Kostkiewicz (JP/PL), Dälek (US) | 20/25 zł
03.10 czwartek, godz. 21.00 | 999 - King Midas Sound (GB), bakblivv (PL), Micromelancolié (PL) | 20/25 zł
04.10 piątek, godz. 21:00 | Centrum Praskie Koneser - Aisha Devi (CH), Abyss X (GR), Danse Noire dj's (CH), coucou chloe (FR), Amnesia Scanner (FIN) | 30/40 zł
05.10 sobota, godz. 20:00 | 999 - Curl (GB), Bob Vylan (GB), Pointless Geometry/Oramics Showcase: Muka, Fausto Mercier, FOQL & Fischerle & Vj Copy Corpo, Olivia | 30/35 zł
06.10 niedziela, godz. 19:00 | SPATiF - Bill Orcutt (US), Aaron Turner (US), Mick Barr (US) x Bocian Rec. x Sacrum Profanum | 35/40 zł
FILM:
PROGRAM:
03.10.2019 czwartek, godz. 18.00 | Kino Muranów - 77Boadrum | 15 zł
04.10.2019 piątek, godz. 18.00 | Kino Muranów - Swans. Where Does A Body End? | 17 zł
05.10.2019 sobota, godz. 16.00 | Kino Muranów - PJ Harvey. A Dog Called Money | 17 zł
Na filmy obowiązują bilety na pojedyncze seanse.
https://kinomuranow.pl/festiwale-i-przeglady/3-avant-art-film
https://www.facebook.com/events/480413095849707/