Festiwal Goldbergowski

Ostatnia aktualizacja: 27.08.2021 14:23
Festiwal Goldbergowski – został zainicjowany w 2006 roku przez prof. Alinę Ratkowską (UMFC w Warszawie). Patronem festiwalu jest urodzony w Gdańsku najsłynniejszy uczeń J.S. Bacha – klawesynista Johann Gottlieb Goldberg (1727-1756), który do historii muzyki przeszedł dzięki słynnym Wariacjom Goldbergowskim. Ideą wydarzenia jest promocja muzycznego dziedzictwa Miasta Gdańska i akcentowanie związku Goldberga z jego rodzinnym miastem – Gdańskiem.
Plakat
PlakatFoto: mat. promocyjne

Program:

Piątek 3.09 godz. 20.00

Jakub Józef Orliński – kontratenor
Zespół Instrumentów Dawnych Polskiej Opery Królewskiej Capella Regia Polona
Krzysztof Garstka – dyrygent
Kompozycje J.S. Bacha i G.F. Händla w połączeniu z muzyką gdańskiego kapelmistrza J.V. Medera

Sobota 4.09. godz. 19.00

Sergey Malov (Rosja) – wiolonczela da spalla
J.S. Bach – Suity wiolonczelowe nr 1-6 BWV 1007-1012

Niedziela 5.09 godz. 19.00

Zespół Filatura di Musica (Polska)
Tabulatura Pelplińska i muzyka gdańskich kompozytorów N. Schnittelbacha i P. Sieferta

Piątek 10.09 godz. 20.00

Polski Chór Kameralny Schola Cantorum Gedanensis
Zespół Musica Fiorita (Szwajcaria)
Jan Łukaszewski - dyrygent
Motety gdańskiego kapelmistrza Andrzeja Hakenbergera (1573/74-1627)

Sobota 11.09.godz. 19.00

Concerto Copenhagen (Dania)
Lars Ulrik Mortensen – dyrygent
J.S. Bacha – Suity orkiestrowe BWV 1066-1069 w kameralnej, transparentnej wersji

Niedziela 12.09.godz. 19.00

Tobias Koch & Ewa Pobłocka – fortepiany historyczne
J.S. Bach – Wariacje Goldbergowskie BWV 988
Artyści wykorzystają m.in. fortepian z gdańskiej pracowni Jakoba Wiszniewskiego z lat 40’ XIX wieku

Podczas inauguracji festiwalu (3.09) wystąpi znakomity polski kontratentor Jakub Józef Orliński – wyróżniony w ostatnich sezonach najważniejszymi nagrodami światowej krytyki muzycznej. Artyście, w programie złożonym z muzyki J.S. Bacha, G.F. Händla i gdańskiego kapelmistrza J.V. Medera, towarzyszyć będzie Zespół Instrumentów Dawnych Polskiej Opery Królewskiej Capella Regia Polona pod dyrekcją cenionego klawesynisty Krzysztofa Garstki. Kolejną gwiazdą tegorocznej edycji będzie Sergey Malov – rosyjski wirtuoz instrumentów smyczkowych, który na koncercie w Gdańsku (4.09) wykona komplet suit wiolonczelowych J.S. Bacha na wiolonczeli da spalla. Na niedzielnym koncercie (5.09) polski zespół Filatura di Musica zaprezentuje kompozycje z Tabulatury Pelplińskiej, utrwalone przez muzyków na płycie „Canzony znane i nieznane. Tabulatura Pelplińska Adam Jarzębski”, nominowanej do tegorocznej nagrody Fryderyk. Muzycy podczas występu sięgną także po kompozycje twórców związanych z Gdańskiem – Nathanaela Schnittelbacha i Paula Sieferta.

Drugi weekend festiwalu (10.09) rozpocznie się od prezentacji motetów Andreasa Hakenbergera, w wykonaniu Polskiego Chóru Kameralnego Schola Cantorum Gedanensis i szwajcarskiego zespołu Musica Fiorita. Efekty pracy nad muzyką tego gdańskiego kapelmistrza oba zespoły utrwaliły na płycie w 2018 roku dla wytwórni Naxos. Podczas koncertu pod kierunkiem Jana Łukaszewskiego – tegorocznego laureata złotego Fryderyka – kompozycje zostaną zaprezentowane w bogatej wersji brzmieniowej z rozbudowanym zespołem instrumentalnym, pracującym pod kierunkiem Danieli Dolci. Na kolejnym koncercie (11.09) wystąpi zespół Concerto Copenhagen, prowadzony przez klawesynistę Larsa Ulrika Mortensena i wykona kameralne wersje suit orkiestrowych J.S. Bacha. W ostatnim dniu festiwalu (12.09) na koncercie Ewy Pobłockiej i Tobiasa Kocha będzie można wysłuchać Wariacji Goldbergowskich J.S. Bacha. Utwór nierozerwalnie związany z festiwalem i osobą jego patrona Johannem Gottliebem Goldbergiem, zaprezentowany zostanie w transkrypcji na dwa fortepiany, autorstwa J. Rheinbergera. Artyści podczas występu grać będą na historycznych fortepianach, z których jeden, datowany na 1842 rok, pochodzi z warsztatu gdańskiego budowniczego J.B. Wiszniewskiego.