Program:
Piątek 3.09 godz. 20.00
Jakub Józef Orliński – kontratenor
Zespół Instrumentów Dawnych Polskiej Opery Królewskiej Capella Regia Polona
Krzysztof Garstka – dyrygent
Kompozycje J.S. Bacha i G.F. Händla w połączeniu z muzyką gdańskiego kapelmistrza J.V. Medera
Sobota 4.09. godz. 19.00
Sergey Malov (Rosja) – wiolonczela da spalla
J.S. Bach – Suity wiolonczelowe nr 1-6 BWV 1007-1012
Niedziela 5.09 godz. 19.00
Zespół Filatura di Musica (Polska)
Tabulatura Pelplińska i muzyka gdańskich kompozytorów N. Schnittelbacha i P. Sieferta
Piątek 10.09 godz. 20.00
Polski Chór Kameralny Schola Cantorum Gedanensis
Zespół Musica Fiorita (Szwajcaria)
Jan Łukaszewski - dyrygent
Motety gdańskiego kapelmistrza Andrzeja Hakenbergera (1573/74-1627)
Sobota 11.09.godz. 19.00
Concerto Copenhagen (Dania)
Lars Ulrik Mortensen – dyrygent
J.S. Bacha – Suity orkiestrowe BWV 1066-1069 w kameralnej, transparentnej wersji
Niedziela 12.09.godz. 19.00
Tobias Koch & Ewa Pobłocka – fortepiany historyczne
J.S. Bach – Wariacje Goldbergowskie BWV 988
Artyści wykorzystają m.in. fortepian z gdańskiej pracowni Jakoba Wiszniewskiego z lat 40’ XIX wieku
Podczas inauguracji festiwalu (3.09) wystąpi znakomity polski kontratentor Jakub Józef Orliński – wyróżniony w ostatnich sezonach najważniejszymi nagrodami światowej krytyki muzycznej. Artyście, w programie złożonym z muzyki J.S. Bacha, G.F. Händla i gdańskiego kapelmistrza J.V. Medera, towarzyszyć będzie Zespół Instrumentów Dawnych Polskiej Opery Królewskiej Capella Regia Polona pod dyrekcją cenionego klawesynisty Krzysztofa Garstki. Kolejną gwiazdą tegorocznej edycji będzie Sergey Malov – rosyjski wirtuoz instrumentów smyczkowych, który na koncercie w Gdańsku (4.09) wykona komplet suit wiolonczelowych J.S. Bacha na wiolonczeli da spalla. Na niedzielnym koncercie (5.09) polski zespół Filatura di Musica zaprezentuje kompozycje z Tabulatury Pelplińskiej, utrwalone przez muzyków na płycie „Canzony znane i nieznane. Tabulatura Pelplińska Adam Jarzębski”, nominowanej do tegorocznej nagrody Fryderyk. Muzycy podczas występu sięgną także po kompozycje twórców związanych z Gdańskiem – Nathanaela Schnittelbacha i Paula Sieferta.
Drugi weekend festiwalu (10.09) rozpocznie się od prezentacji motetów Andreasa Hakenbergera, w wykonaniu Polskiego Chóru Kameralnego Schola Cantorum Gedanensis i szwajcarskiego zespołu Musica Fiorita. Efekty pracy nad muzyką tego gdańskiego kapelmistrza oba zespoły utrwaliły na płycie w 2018 roku dla wytwórni Naxos. Podczas koncertu pod kierunkiem Jana Łukaszewskiego – tegorocznego laureata złotego Fryderyka – kompozycje zostaną zaprezentowane w bogatej wersji brzmieniowej z rozbudowanym zespołem instrumentalnym, pracującym pod kierunkiem Danieli Dolci. Na kolejnym koncercie (11.09) wystąpi zespół Concerto Copenhagen, prowadzony przez klawesynistę Larsa Ulrika Mortensena i wykona kameralne wersje suit orkiestrowych J.S. Bacha. W ostatnim dniu festiwalu (12.09) na koncercie Ewy Pobłockiej i Tobiasa Kocha będzie można wysłuchać Wariacji Goldbergowskich J.S. Bacha. Utwór nierozerwalnie związany z festiwalem i osobą jego patrona Johannem Gottliebem Goldbergiem, zaprezentowany zostanie w transkrypcji na dwa fortepiany, autorstwa J. Rheinbergera. Artyści podczas występu grać będą na historycznych fortepianach, z których jeden, datowany na 1842 rok, pochodzi z warsztatu gdańskiego budowniczego J.B. Wiszniewskiego.