Kompozytorką rezydentką będzie Ewa Trębacz, twórczyni muzyki kameralnej i przestrzennej. Jej utwory, w tym napisany specjalnie na zamówienie MPN koncert skrzypcowy Metanoia, usłyszymy w trzech odsłonach.
Musica Polonica Nova 2022
daCamera
25–29 maja 2022
Podczas tegorocznego festiwalu Musica Polonica Nova zrealizowany zostanie program edycji z 2020 roku, która nie odbyła się z powodu pandemii. Program ten będzie odnosić się do otaczającej nas rzeczywistości - na nowo definiować, czym jest muzyka i wyznaczać nowe drogi twórczości artystycznej.
Festiwal w roku 2022 będzie przebiegać pod hasłem "daCamera".
Czas pandemii przeniósł muzykę współczesną, podobnie jak pozostałe gatunki sztuki, do sfery online. Na najbliższej edycji festiwalu podczas koncertów zauważalna będzie silna obecność atrakcyjnych aspektów wizualnych, jako równoważnych i wzbogacających spektrum warstwy muzycznej. Połączymy muzykę ze sztuką wideo, performansem i intermediami. Obraz wykorzystany podczas koncertu zmienia bowiem percepcję dźwięku i umożliwia odbiór prezentowanych utworów w szerszym kontekście. Więcej słyszeć, patrząc? Warto się przekonać, że tak właśnie jest!
Festiwal potrwa pięć dni, podczas których odbędzie się siedem koncertów - nie tylko w salach koncertowych, ale też w przestrzeniach foyer Narodowego Forum Muzyki. Planowane są również wydarzenia towarzyszące, takie jak spotkania z twórcami, improwizacyjna scena "po godzinach" oraz instalacja - koncert realizowany wspólnie z BWA w przestrzeni galeryjnej.
Do zobaczenia podczas festiwalowych wydarzeń!
Paweł Hendrich
dyrektor artystyczny
33. Musica Polonica Nova 2022
Festiwal Polskiej Muzyki Współczesnej
Festival of Polish Contemporary Music
daCamera
25–29.05.2022
Andrzej Kosendiak – dyrektor generalny / general director
Paweł Hendrich – dyrektor artystyczny / artistic director
25 maja / 25 May
środa / Wednesday
19.00 / 7 pm
Wrocław, NFM
Sala Czerwona / Red Hall
Splot / Weave
Inauguracja festiwalu / Festival opening
Janusz Orlik – choreografia, taniec / choreography, dance
Małgorzata Walentynowicz – fortepian / piano
Sławomir Wojciechowski, Jakub Krzewiński – elektronika / electronics
Program / Programme:
Sławomir Wojciechowski Rituals na preparowany fortepian, elektronikę i wideo / for prepared piano, electronics and video (2019)
Jakub Krzewiński, Anna Sowa Dance ex machina na fortepian, taniec, wideo i elektronikę / for piano, dance, video and electronics** (2022)
Zamówienie utworów Rituals na preparowany fortepian, elektronikę i wideo S. Wojciechowskiego oraz Dance ex machina na fortepian, taniec, wideo i elektronikę J. Krzewińskiego i A. Sowy dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca. / The commissionings of the Rituals for prepared piano, electronics and video by S. Wojciechowski and the Dance ex machina for piano, dance, video and electronics by J. Krzewiński and A. Sowa were co-financed from the funds of the Ministry of Culture and National Heritage, coming from the Culture Promotion Fund as part of the programme 'Composing Commissions' realised by the National Institute of Music and Dance.
25 maja / 25 May
środa / Wednesday
21.00 / 9 pm
Wrocław, NFM
Sala Kameralna / Chamber Hall
Poloness
Koncert Wrocławskiego Oddziału Związku Kompozytorów Polskich
Concert of Polish Composers’ Union Wrocław Division
Łukasz Długosz – flety / flutes
Agata Kielar-Długosz – flety / flutes
Marek Toporowski – klawesyn / harpsichord
Program:
Grażyna Pstrokońska-Nawratil Landmannalaugar Sonata na dwa flety i klawesyn / for two flutes and harpsichord (2019)
Tomasz Skweres Erdschatten na flet barokowy i klawesyn – wersja na współczesny flet poprzeczny i klawesyn / for Baroque flute and harpsichord – version for modern transverse flute and harpsichord** (2022)
Piotr Drożdżewski, Grzegorz Wierzba, Anna Porzyc, Katarzyna Dziewiątkowska, Ryszard Klisowski, Adam Porębski, Mateusz Ryczek Poloness – suita na flety i klawesyn / suite for flutes and harpsichord** (2022)
Zamówienie utworu Landmannalaugar Sonata na dwa flety i klawesyn G. Pstrokońskiej-Nawratil dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. / The commissioning of Landmannalaugar Sonata for two flutes and harpsichord by G. Pstrokońska-Nawratil was co-financed from the funds of the Ministry of Culture and National Heritage, coming from the Culture Promotion Fund as part of the programme 'Composing Commissions' realised by the National Institute of Music and Dance.
26 maja / 26 May
czwartek / Thursday
19.00 / 7 pm
Wrocław, NFM
Sala Czarna / Black Hall
Pasja / Passion
Koncert kameralny / Chamber concert
Kwartludium:
Dagna Sadkowska – skrzypce / violin
Michał Górczyński – klarnet, klarnet basowy / clarinet, bass clarinet
Paweł Nowicki – instrumenty perkusyjne / percussive instruments
Piotr Nowicki – fortepian / piano
Program / Programme:
Magdalena Gorwa być/nie być na skrzypce, klarnet, perkusję i fortepian / for violin, clarinet, percussion and piano** (2022)
Bartosz Witkowski Nothing to Explain na 4 wykonawców / for 4 performers** (2021–2022)
***
Matuesz Ryczek Pasja na skrzypce, klarnety, perkusję i fortepian / for violin, clarinets, percussion and piano** (2022)
Zamówienie utworu Pasja na skrzypce, klarnety, perkusję i fortepian M. Ryczka dofinansowano ze środków pochodzących ze stypendium Miasta Wrocławia. / The commissining of the Pasja for violin, clarinets, percussion and piano by M. Ryczek was co-financed from the funds of a City of Wrocław scholarship
27 maja / 27 May
piątek / Friday
19.00 / 7 pm
Wrocław, NFM
Sala Czerwona / Red Hall
Wizje ulotne / Fugitive Visions
Koncert multimedialny / Multimedia concert
Szymon Bywalec – dyrygent / conductor
Dorota Adamczak – fortepian / piano
Paweł Hendrich, Adam Porębski – elektronika / electronics
Marian Oslislo – grafika tworzona na żywo / live graphics
Krzysztof Zygalski – asystent / assistant
Ksawery Kaliski – wideo / video
Orkiestra Muzyki Nowej / Ensemble OMN
Program / Programme:
Dariusz Przybylski Chamber Symphony (2021)
Adam Porębski Muzyka złudzeń na orkiestrę kameralną i elektronikę / for chamber orchestra and electronics** (2022)
Paweł Hendrich Phantomaticon na orkiestrę kameralną, fortepian i komputer / for chamber orchestra, piano and computer (2021)
***
Ewa Synowiec Diabolus in musica (1984), NDSL cz. 4 (1983), Pejzaże z lotu ptaka (1985) – kompozycje graficzne / graphic compositions
Kalki – improwizacja do grafiki tworzonej na żywo przez Mariana Oslisla / improvisation to graphic works created live by Marian Oslislo
Zamówienie utworów Chamber Symphony D. Przybylskiego dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie“, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca. / The commissionings of the Chamber Symphony by D. Przybylski was co-financed from the funds of the Ministry of Culture and National Heritage, coming from the Culture Promotion Fund as part of the programme “Composing Commissions“ realised by the National Institute of Music and Dance.
28 maja / 28 May
sobota / Saturday
18.00 / 6 pm
Wrocław, BWA Wrocław Główny
CelloCode
Wydarzenie specjalne / Special event
Tomasz Strojecki – wideo / video
Adrian Foltyn – projekcja dźwięku / sound projection
Polish Cello Quartet:
Tomasz Daroch, Wojciech Fudala, Krzysztof Karpeta, Adam Krzeszowiec – wiolonczele / cellos
Program / Programme:
Adrian Foltyn Overfitted Hypertune na 4 wiolonczele, taśmę i wideo / for 4 cellos, tape and video** (2022)
Witold Szalonek 1+1+1+1 na 1–4 instrumentów smyczkowych / for 1–4 string instruments (1969)
Współorganizator / In partnership with: BWA Wrocław Galerie Sztuki Współczesnej
Zamówienie utworu Overfitted Hypertune na 4 wiolonczele, taśmę i wideo A. Foltyna dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. / The commissioning of Overfitted Hypertune na 4 cellos, taśmę i wideo by A. Foltyn was co-financed from the funds of the Ministry of Culture and National Heritage, coming from the Culture Promotion Fund as part of the programme 'Composing Commissions' realised by the National Institute of Music and Dance.
28 maja / 28 May
sobota / Saturday
20.00 / 8 pm
Wrocław, NFM
Sala Czarna / Black Hall
No Limits?
Koncert multimedialny / Multimedia concert
Spółdzielnia Muzyczna contemporary ensemble
Małgorzata Mikulska – flety / flutes
Tomasz Sowa – klarnet basowy / bass clarinet
Krzysztof Guńka – saksofony / saxophones
Aleksandra Krzak – fagot / bassoon
Barbara Mglej – skrzypce / violin
Jakub Gucik – wiolonczela / cello
Aleksander Wnuk – perkusja / percussion
Martyna Zakrzewska – fortepian, MIDI / keyboards
Piotr Peszat – elektronika / electronics, Ableton Push
Kuratorzy / Curators: Krzysztof Stefański, Martyna Zakrzewska
Program / Programme:
Monika Szpyrka No-body na głos kobiecy i sampler / for female voice and sampler (2019)
Viacheslav Kyrylov Vis-à-vis na zespół / for ensemble (2020)
Piotr Peszat TVTVT — Intronisation na Ableton Push solo, performerów live electronics i live video / for solo Ableton Push, performers, live electronics and live video** (2022)
Rafał Ryterski Disco Bloodbath (Got to be real) na zespół i elektronikę (wersja na 6 instrumentów) / for ensemble and electronics (version for 6 instruments) (2018)
Marta Śniady YOUR ONLY LIMIT IS YOU na dwóch performerów, audio playback i wideo / for two performers, video and audio playback* (2019)
29 maja / 29 May
niedziela / Sunday
17.00 / 5 pm
Wrocław, NFM
Sala Czerwona i foyer -3 / Red Hall and foyer -3
Obraz, światło, dźwięk / Image, Light, Sound
Koncert multimedialny / Multimedia concert
Andrzej Bauer – dyrygent / conductor
Ewa Liebchen – flet / flute
Jakub Gumiński – puzon / trombone
Anna Niedźwiedź – niewidzialny sopran / invisible soprano
Sławomir Kupczak, Pierre Jodlowski – elektronika / electronics
Ewa Trębacz – przestrzenna projekcja dźwięku / surround sound projection
Chain Ensemble
Program / Programme:
Pierre Jodlowski Outer Space na puzon, wideo, światła i elektronikę / for trombone, video, lights and electronics (2018)
Ewa Trębacz Ligeia na niewidzialny sopran, zespół i przestrzenną warstwę elektroniczną / for invisible soprano, ensemble and surround sound* (2016)
Sławomir Kupczak Halny na elektronikę i improwizujacego flecistę / for electronics and improvising flutist (2017)
Grzegorz Pieniek Inner Voyage na instrumenty i światła / for instruments and lights** (2020–2022)
Utwór Ligeia Ewy Trębacz powstał we współpracy z Anną Niedźwiedź i Josiahem Boothbym. / Ligeia by Ewa Trębacz was composed in collaboration with Anna Niedźwiedź and Josiah Boothby.
Halny otrzymał rekomendacje na 66. Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów w San Carlos de Bariloche w Argentynie. The Halny received a recommendation at the 66th International Composers Rostrum in San Carlos de Bariloche, Argentina.
Zamówienie utworu Inner Voyage G. Pieńka dofinansowano ze środków AKM / austro mechana. / Comissioning of the Inner Voyage by G. Pieniek was co-financed from the funds of AKM / austro mechana.
29 maja / 29 May
niedziela / Sunday
19.00 / 7 pm
Wrocław, NFM foyer -1, 0, +1
Minotaur
Performance
Mateusz Feliński – róg / horn
Ewa Trębacz – przestrzenna projekcja dźwięku / surround sound projection
Program / Programme:
Ewa Trębacz Minotaur na róg i przestrzenną warstwę elektroniczną / for horn and surround sound (2005)
Utwór powstał przy współpracy z Josiahem Boothbym. / The work was composed in collaboration with and Josiah Boothby.
29 maja / 29 May
niedziela / Sunday
20.00 / 8 pm
Wrocław, NFM
Sala Główna / Main Hall
Smyczki / Strings
Finał festiwalu / Festival finale
Christian Danowicz – dyrygent / conductor
Adam Bałdych – skrzypce / violin
NFM Trio Smyczkowe Leopoldinum:
Christian Danowicz – skrzypce / violin
Michał Micker – altówka / viola
Marcin Misiak – wiolonczela / cello
Ewa Trębacz – przestrzenna projekcja dźwięku / surround sound projection
NFM Orkiestra Leopoldinum / NFM Leopoldinum Orchestra
Program / Programme:
Ewa Trębacz Metanoia – koncert na skrzypce, orkiestrę smyczkową i przestrzenną warstwę elektroniczną / concerto for violin, string orchestra and surround sound (2020)
Piotr Tabakiernik in latitudinem na trio smyczkowe i orkiestrę smyczkową / for string trio and strings** (2022)
Przemysław Scheller Dziewczynka z zapałkami na orkiestrę smyczkową / for string orchestra (2019)
Tomasz Skweres Concertino na orkiestrę smyczkową / for string orchestra (2018)
Zamówienie utworu Metanoia – koncertu na skrzypce, orkiestrę smyczkową i przestrzenną warstwę elektroniczną
E. Trębacz dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie“, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca. / The commissioning of the Metenoia – concerto for violin, string orchestra and surround sound by E. Trębacz was co-financed from the funds of the Ministry of Culture and National Heritage, coming from the Culture Promotion Fund as part of the programme 'Composing Commissions' realised by the National Institute of Music and Dance.
* polskie prawykonanie / Polish premiere
** prawykonanie / world premiere
Organizator zastrzega sobie możliwość dokonania zmian w programie. / The Presenter reserves the right to make changes to the pogramme.