Festiwal Musica Polonica Nova 2022

Ostatnia aktualizacja: 18.05.2022 15:00
Andrzej Kosendiak, dyrektor Narodowego Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego we Wrocławiu i Paweł Hendrich, dyrektor artystyczny Festiwalu Musica Polonica Nova, zapraszają na kolejną edycję wydarzenia, która odbędzie się we Wrocławiu w dniach 25–29 maja 2022 r.
Plakat wydarzenia
Plakat wydarzeniaFoto: Mat. pras.

Kompozytorką rezydentką będzie Ewa Trębacz, twórczyni muzyki kameralnej i przestrzennej. Jej utwory, w tym napisany specjalnie na zamówienie MPN koncert skrzypcowy Metanoia, usłyszymy w trzech odsłonach.

Musica Polonica Nova 2022

daCamera
25–29 maja 2022

Podczas tegorocznego festiwalu Musica Polonica Nova zrealizowany zostanie program edycji z 2020 roku, która nie odbyła się z powodu pandemii. Program ten będzie odnosić się do otaczającej nas rzeczywistości - na nowo definiować, czym jest muzyka i wyznaczać nowe drogi twórczości artystycznej.

Festiwal w roku 2022 będzie przebiegać pod hasłem "daCamera".

Czas pandemii przeniósł muzykę współczesną, podobnie jak pozostałe gatunki sztuki, do sfery online. Na najbliższej edycji festiwalu podczas koncertów zauważalna będzie silna obecność atrakcyjnych aspektów wizualnych, jako równoważnych i wzbogacających spektrum warstwy muzycznej. Połączymy muzykę ze sztuką wideo, performansem i intermediami. Obraz wykorzystany podczas koncertu zmienia bowiem percepcję dźwięku i umożliwia odbiór prezentowanych utworów w szerszym kontekście. Więcej słyszeć, patrząc? Warto się przekonać, że tak właśnie jest!

Festiwal potrwa pięć dni, podczas których odbędzie się siedem koncertów - nie tylko w salach koncertowych, ale też w przestrzeniach foyer Narodowego Forum Muzyki. Planowane są również wydarzenia towarzyszące, takie jak spotkania z twórcami, improwizacyjna scena "po godzinach" oraz instalacja - koncert realizowany wspólnie z BWA w przestrzeni galeryjnej.

Do zobaczenia podczas festiwalowych wydarzeń!

Paweł Hendrich
dyrektor artystyczny


33. Musica Polonica Nova 2022

Festiwal Polskiej Muzyki Współczesnej

Festival of Polish Contemporary Music

daCamera

25–29.05.2022

Andrzej Kosendiak – dyrektor generalny / general director

Paweł Hendrich – dyrektor artystyczny / artistic director

25 maja / 25 May

środa / Wednesday

19.00 / 7 pm

Wrocław, NFM

Sala Czerwona / Red Hall

Splot / Weave

Inauguracja festiwalu / Festival opening

Janusz Orlik – choreografia, taniec / choreography, dance

Małgorzata Walentynowicz – fortepian / piano

Sławomir Wojciechowski, Jakub Krzewiński – elektronika / electronics

Program / Programme:

Sławomir Wojciechowski Rituals na preparowany fortepian, elektronikę i wideo / for prepared piano, electronics and video (2019)

Jakub Krzewiński, Anna Sowa Dance ex machina na fortepian, taniec, wideo i elektronikę / for piano, dance, video and electronics** (2022)

Zamówienie utworów Rituals na preparowany fortepian, elektronikę i wideo S. Wojciechowskiego oraz Dance ex machina na fortepian, taniec, wideo i elektronikę J. Krzewińskiego i A. Sowy dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca. / The commissionings of the Rituals for prepared piano, electronics and video by S. Wojciechowski and the Dance ex machina for piano, dance, video and electronics by J. Krzewiński and A. Sowa were co-financed from the funds of the Ministry of Culture and National Heritage, coming from the Culture Promotion Fund as part of the programme 'Composing Commissions' realised by the National Institute of Music and Dance.

25 maja / 25 May

środa / Wednesday

21.00 / 9 pm

Wrocław, NFM
Sala Kameralna / Chamber Hall

Poloness

Koncert Wrocławskiego Oddziału Związku Kompozytorów Polskich

Concert of Polish Composers’ Union Wrocław Division

Łukasz Długosz – flety / flutes
Agata Kielar-Długosz – flety / flutes
Marek Toporowski – klawesyn / harpsichord

Program:

Grażyna Pstrokońska-Nawratil Landmannalaugar Sonata na dwa flety i klawesyn / for two flutes and harpsichord (2019)

Tomasz Skweres Erdschatten na flet barokowy i klawesyn wersja na współczesny flet poprzeczny i klawesyn / for Baroque flute and harpsichord – version for modern transverse flute and harpsichord** (2022)

Piotr Drożdżewski, Grzegorz Wierzba, Anna Porzyc, Katarzyna Dziewiątkowska, Ryszard Klisowski, Adam Porębski, Mateusz Ryczek Poloness suita na flety i klawesyn / suite for flutes and harpsichord** (2022)

Zamówienie utworu Landmannalaugar Sonata na dwa flety i klawesyn G. Pstrokońskiej-Nawratil dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. / The commissioning of Landmannalaugar Sonata for two flutes and harpsichord by G. Pstrokońska-Nawratil was co-financed from the funds of the Ministry of Culture and National Heritage, coming from the Culture Promotion Fund as part of the programme 'Composing Commissions' realised by the National Institute of Music and Dance.

26 maja / 26 May

czwartek / Thursday

19.00 / 7 pm

Wrocław, NFM

Sala Czarna / Black Hall

Pasja / Passion

Koncert kameralny / Chamber concert

Kwartludium:

Dagna Sadkowska – skrzypce / violin

Michał Górczyński – klarnet, klarnet basowy / clarinet, bass clarinet

Paweł Nowicki – instrumenty perkusyjne / percussive instruments

Piotr Nowicki – fortepian / piano

Program / Programme:

Magdalena Gorwa być/nie być na skrzypce, klarnet, perkusję i fortepian / for violin, clarinet, percussion and piano** (2022)

Bartosz Witkowski Nothing to Explain na 4 wykonawców / for 4 performers** (20212022)

***

Matuesz Ryczek Pasja na skrzypce, klarnety, perkusję i fortepian / for violin, clarinets, percussion and piano** (2022)

Zamówienie utworu Pasja na skrzypce, klarnety, perkusję i fortepian M. Ryczka dofinansowano ze środków pochodzących ze stypendium Miasta Wrocławia. / The commissining of the Pasja for violin, clarinets, percussion and piano by M. Ryczek was co-financed from the funds of a City of Wrocław scholarship

27 maja / 27 May

piątek / Friday

19.00 / 7 pm

Wrocław, NFM

Sala Czerwona / Red Hall

Wizje ulotne / Fugitive Visions

Koncert multimedialny / Multimedia concert

Szymon Bywalec – dyrygent / conductor

Dorota Adamczak – fortepian / piano

Paweł Hendrich, Adam Porębski – elektronika / electronics
Marian Oslislo – grafika tworzona na żywo / live graphics

Krzysztof Zygalski – asystent / assistant

Ksawery Kaliski – wideo / video

Orkiestra Muzyki Nowej / Ensemble OMN

Program / Programme:

Dariusz Przybylski Chamber Symphony (2021)

Adam Porębski Muzyka złudzeń na orkiestrę kameralną i elektronikę / for chamber orchestra and electronics** (2022)

Paweł Hendrich Phantomaticon na orkiestrę kameralną, fortepian i komputer / for chamber orchestra, piano and computer (2021)

***

Ewa Synowiec Diabolus in musica (1984), NDSL cz. 4 (1983), Pejzaże z lotu ptaka (1985) kompozycje graficzne / graphic compositions

Kalki – improwizacja do grafiki tworzonej na żywo przez Mariana Oslisla / improvisation to graphic works created live by Marian Oslislo

Zamówienie utworów Chamber Symphony D. Przybylskiego dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie“, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca. / The commissionings of the Chamber Symphony by D. Przybylski was co-financed from the funds of the Ministry of Culture and National Heritage, coming from the Culture Promotion Fund as part of the programme “Composing Commissions“ realised by the National Institute of Music and Dance.

28 maja / 28 May

sobota / Saturday

18.00 / 6 pm

Wrocław, BWA Wrocław Główny

CelloCode

Wydarzenie specjalne / Special event

Tomasz Strojecki – wideo / video

Adrian Foltyn – projekcja dźwięku / sound projection

Polish Cello Quartet:

Tomasz Daroch, Wojciech Fudala, Krzysztof Karpeta, Adam Krzeszowiec – wiolonczele / cellos

Program / Programme:
Adrian Foltyn Overfitted Hypertune na 4 wiolonczele, taśmę i wideo / for 4 cellos, tape and video** (2022)

Witold Szalonek 1+1+1+1 na 14 instrumentów smyczkowych / for 14 string instruments (1969)

Współorganizator / In partnership with: BWA Wrocław Galerie Sztuki Współczesnej

Zamówienie utworu Overfitted Hypertune na 4 wiolonczele, taśmę i wideo A. Foltyna dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. / The commissioning of Overfitted Hypertune na 4 cellos, taśmę i wideo by A. Foltyn was co-financed from the funds of the Ministry of Culture and National Heritage, coming from the Culture Promotion Fund as part of the programme 'Composing Commissions' realised by the National Institute of Music and Dance.

28 maja / 28 May

sobota / Saturday

20.00 / 8 pm

Wrocław, NFM

Sala Czarna / Black Hall

No Limits?

Koncert multimedialny / Multimedia concert

Spółdzielnia Muzyczna contemporary ensemble

Małgorzata Mikulska – flety / flutes

Tomasz Sowa – klarnet basowy / bass clarinet

Krzysztof Guńka – saksofony / saxophones

Aleksandra Krzak – fagot / bassoon

Barbara Mglej – skrzypce / violin

Jakub Gucik – wiolonczela / cello

Aleksander Wnuk – perkusja / percussion

Martyna Zakrzewska – fortepian, MIDI / keyboards

Piotr Peszat – elektronika / electronics, Ableton Push

Kuratorzy / Curators: Krzysztof Stefański, Martyna Zakrzewska

Program / Programme:

Monika Szpyrka No-body na głos kobiecy i sampler / for female voice and sampler (2019)

Viacheslav Kyrylov Vis-à-vis na zespół / for ensemble (2020)

Piotr Peszat TVTVT — Intronisation na Ableton Push solo, performerów live electronics i live video / for solo Ableton Push, performers, live electronics and live video** (2022)

Rafał Ryterski Disco Bloodbath (Got to be real) na zespół i elektronikę (wersja na 6 instrumentów) / for ensemble and electronics (version for 6 instruments) (2018)

Marta Śniady YOUR ONLY LIMIT IS YOU na dwóch performerów, audio playback i wideo / for two performers, video and audio playback* (2019)

29 maja / 29 May

niedziela / Sunday

17.00 / 5 pm

Wrocław, NFM

Sala Czerwona i foyer -3 / Red Hall and foyer -3

Obraz, światło, dźwięk / Image, Light, Sound

Koncert multimedialny / Multimedia concert

Andrzej Bauer – dyrygent / conductor

Ewa Liebchen – flet / flute
Jakub Gumiński – puzon / trombone

Anna Niedźwiedź niewidzialny sopran / invisible soprano

Sławomir Kupczak, Pierre Jodlowski – elektronika / electronics

Ewa Trębacz – przestrzenna projekcja dźwięku / surround sound projection

Chain Ensemble

Program / Programme:

Pierre Jodlowski Outer Space na puzon, wideo, światła i elektronikę / for trombone, video, lights and electronics (2018)

Ewa Trębacz Ligeia na niewidzialny sopran, zespół i przestrzenną warstwę elektroniczną / for invisible soprano, ensemble and surround sound* (2016)

Sławomir Kupczak Halny na elektronikę i improwizujacego flecistę / for electronics and improvising flutist (2017)

Grzegorz Pieniek Inner Voyage na instrumenty i światła / for instruments and lights** (2020–2022)

Utwór Ligeia Ewy Trębacz powstał we współpracy z Anną Niedźwiedź i Josiahem Boothbym. / Ligeia by Ewa Trębacz was composed in collaboration with Anna Niedźwiedź and Josiah Boothby.

Halny otrzymał rekomendacje na 66. Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów w San Carlos de Bariloche w Argentynie. The Halny received a recommendation at the 66th International Composers Rostrum in San Carlos de Bariloche, Argentina.

Zamówienie utworu Inner Voyage G. Pieńka dofinansowano ze środków AKM / austro mechana. / Comissioning of the Inner Voyage by G. Pieniek was co-financed from the funds of AKM / austro mechana.

29 maja / 29 May

niedziela / Sunday

19.00 / 7 pm

Wrocław, NFM foyer -1, 0, +1

Minotaur

Performance

Mateusz Feliński – róg / horn

Ewa Trębacz – przestrzenna projekcja dźwięku / surround sound projection

Program / Programme:

Ewa Trębacz Minotaur na róg i przestrzenną warstwę elektroniczną / for horn and surround sound (2005)

Utwór powstał przy współpracy z Josiahem Boothbym. / The work was composed in collaboration with and Josiah Boothby.

29 maja / 29 May

niedziela / Sunday

20.00 / 8 pm

Wrocław, NFM
Sala Główna / Main Hall

Smyczki / Strings

Finał festiwalu / Festival finale

Christian Danowicz – dyrygent / conductor

Adam Bałdych – skrzypce / violin

NFM Trio Smyczkowe Leopoldinum:

Christian Danowicz – skrzypce / violin

Michał Micker – altówka / viola

Marcin Misiak – wiolonczela / cello

Ewa Trębacz – przestrzenna projekcja dźwięku / surround sound projection

NFM Orkiestra Leopoldinum / NFM Leopoldinum Orchestra

Program / Programme:

Ewa Trębacz Metanoia – koncert na skrzypce, orkiestrę smyczkową i przestrzenną warstwę elektroniczną / concerto for violin, string orchestra and surround sound (2020)

Piotr Tabakiernik in latitudinem na trio smyczkowe i orkiestrę smyczkową / for string trio and strings** (2022)

Przemysław Scheller Dziewczynka z zapałkami na orkiestrę smyczkową / for string orchestra (2019)

Tomasz Skweres Concertino na orkiestrę smyczkową / for string orchestra (2018)

Zamówienie utworu Metanoia – koncertu na skrzypce, orkiestrę smyczkową i przestrzenną warstwę elektroniczną

E. Trębacz dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie“, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca. / The commissioning of the Metenoia – concerto for violin, string orchestra and surround sound by E. Trębacz was co-financed from the funds of the Ministry of Culture and National Heritage, coming from the Culture Promotion Fund as part of the programme 'Composing Commissions' realised by the National Institute of Music and Dance.

* polskie prawykonanie / Polish premiere
** prawykonanie / world premiere

Organizator zastrzega sobie możliwość dokonania zmian w programie. / The Presenter reserves the right to make changes to the pogramme.