XIX Festiwal Muzyki Oratoryjnej MUSICA SACROMONTANA Gostyń – Święta Góra 2024

Ostatnia aktualizacja: 06.09.2024 15:37
Po raz dziewiętnasty witamy Państwa na Festiwalu Muzyki Oratoryjnej MUSICA SACROMONTANA. Zapraszamy na cztery niepowtarzalne konncerty, które mają nie tylko zachwycić nas artystycznym pięknem, ale poruszyć naszą duszę ku Bogu, który jest najdoskonalszą harmonią. Obcowanie z muzyką religijną i oratoryjną ma bowiem transcendentalny charakter, wszak już starożytny filozof Platon twierdził, że "muzyka to dusza wszechświata, skrzydła umysłu, lot wyobraźni i całe życie". Mamy nadzieję, że podczas czterech koncertów wszyscy się przekonamy o prawdziwości tych słów.
Plakat wydarzenia
Plakat wydarzeniaFoto: materiały prom.

Festiwal otwiera koncert zatytułowany DOTYK ANIOŁA. Zaprosiliśmy artystów z dotkniętej wojną Ukrainy i chcemy przez muzykę oraz modlitwę być w duchowej bliskości z naszymi braćmi i siostrami, którzy cierpią z powodu zła wojny. Z pewnością z wielkim wzruszeniem wysłuchamy polskiej premiery Miasta Maryi Zoltana Ałmasziego, utworu dedykowanego miastu Mariupol. Wojna to zawsze działanie złego ducha, upadłego anioła, dlatego muzyką chcemy się modlić, aby anioł pokoju dotknął i przemienił ludzkie serca. Drugi koncert opatrzony został tytułem SPEAKING CONCERTS –
ALLELUJA, CZYLI HAENDEL I JEGO MESJASZ. Będzie to bez wątpienia wieczór wielkiego muzycznego dzieła, które zachwyca od momentu premiery w Dublinie 13 kwietnia 1742 roku. Już wtedy okrzyknięto tę muzykę najwybitniejszą kompozycją wszechczasów, choć powstała w ciągu zaledwie dwóch tygodni. Z pewnością nie tylko dzięki geniuszowi kompozytora, ale także natchnienia samego tematu, którym jest dzieło zbawienia dokonane przez Jezusa Chrystusa, Odkupiciela świata. Koncert będzie tym atrakcyjniejszy, że w świat kompozytora i ewangelicznej opowieści poprowadzi nas prof. Marcin Sompoliński. Kolejny wieczór oratoryjny to SPANISH NIGHT, a więc zaproszenie, abyśmy wybrali się w muzyczną podróż na Półwysep Iberyjski. W tę pełną temperamentu drogę zabiorą nas wspaniali artyści i powiodą nas nie tylko ku arcydziełom muzyki hiszpańskiej, ale także ku spotkaniu z pierwszymi opracowaniami dobrze nam znanych utworów Józefa Zeidlera na gitarę i smyczki. Czy tego mógł spodziewać się „Mozart z Gostynia”? Czy usłyszymy inny wymiar świętogórskich odkryć muzycznych? Jak Krzysztof Meisenger z zespołem ukaże nam duszę Zeidlera? Każdy słuchacz koncertu z pewnością da inną, niepowtarzalną odpowiedź.

Festiwal zakończy koncert SKARBY MUZYKI POLSKIEJ – Andrzej Siewiński i Józef Zeidler, ponieważ nie może zabraknąć spotkania z muzyką świetogórskiego mistrza, któremu poświęcona jest cała działalność organizatora festiwalu, Stowarzyszenia Miłośników Muzyki Świętogórskiej im. Józefa Zeidlera. Mimo że temat tego koncertu wydaje się być raczej smutny, dla wielu wręcz przygnębiający, ponieważ dotyka misterium śmierci i ostatniego pożegnania (łac. pompa funebris), to jednak muzyka religijna zawsze zawiera w sobie przesłanie chrześcijańskiej nadziei na przebaczenie grzechów i zbawienie. Przekonamy się jak Andrzej Siewiński i Józef Zeidler swoją muzyką ukażą nam sens słynnego określenia, które odnieść możemy do śmierci jako mysterium tremendum et fascinosum (łac. tajemnica przerażająca i urzekająca). Będzie zatem każdy z koncertów osobną muzyczną katechezą – o budowaniu pokoju, o Zbawicielu, o poszukiwaniu duszy artysty i o ostatecznym
celu człowieka. Życzymy Państwu zatem pięknych, duchowych i artystycznych przeżyć, a artystom natchnienia Ducha Świętego i wstawiennictwa naszego patrona, świętego Filipa Neri.

SOBOTA, 28 września 2024 r., Godz. 19:30

DOTYK ANIOŁA

YEVHEN STANKOVYCH – CHAMBER SYMPHONY N.3 NA FLET I SMYCZKI

HANNA HAVRYLETS – CHORAŁ NA ORKIESTRĘ KAMERALNĄ

ZOLTAN ALMASHI – MIASTO MARII – polska premiera

YULIY MEITUS – ALLEGRO NA SKRZYPCE I ORKIESTRĘ SMYCZKOWĄ

BOHDANA FROLYAK – DYPTYK NA SMYCZKI

OLEG BEZBORODKO – OPOWIEŚĆ O KRÓLACH

YEVHEN STANKOVYCH – DOTYK ANIOŁA NA SKRZYPCE I ORKIESTRĘ

FIŃSKA KOŁYSANKA NA SKRZYPCE

***

Narodowy Zespół Solistów – Kijowska Camerata

Oleh Marynchenko – dyrygent

Soliści: Bogdana Pivnenko – skrzypce, Dmytro Tavanets – fortepian, Dmytro Kuzmin – flet, Valentyna Bugrak – altówka

Narodowy Zespół Solistów – KIJOWSKA CAMERATA

Zespół zajmuje czołowe miejsce wśród orkiestr Ukrainy i jest pierwszym wykonawcą setek dzieł współczesnych kompozytorów ukraińskich. KYIV CAMERATA to orkiestra, w której każdy muzyk jest wirtuozem i wykonawcą solowym. To zespół z jasną misją, jaką jest promocja muzyki ukraińskiej we wszystkich barwnych stylach, nurtach i szkołach kompozytorskich. Jednakże repertuar orkiestry jest stale odnawiany i stanowi szeroki wachlarz muzyczny: od muzyki dawnej epoki baroku po dzieła kompozytorów współczesnych. Wśród ukraińskich autorów, którzy współpracowali i pisali dla zespołu, znajdziemy dziesiątki nazwisk – od klasyków muzyki współczesnej po młodych kompozytorów, m.in.: Walentin Sylvestrow, Jewgen Stankowycz, Myrosław Skoryk, Iwan Karabyts, Oleg Kiwa, Witalij Gubarenko, Jurij Iszczenko, Lewko Kolodub, Leonid Grabowski, Wołodymyr Zubytski i Łesja Dychko, Hanna Havrylets, Zoltan Almashi, Julia Gomelska, Carmella Tsepkolenko. 5

Oleh Marynchenko – dyrygent

W 2004 roku ukończył Narodową Akademię Muzyczną Ukrainy i studia podyplomowe w zakresie kompozytorstwa (w klasie Hanny Havrylets). W 2013 roku ukończył Narodową Akademię Muzyczną Ukrainy w klasie dyrygenta opery i orkiestry symfonicznej (klasa profesora Allina Vlasenko). Stypendysta Prezydenta Miasta Kijowa na rzecz Młodzieży Uzdolnionej (2005), Laureat Nagrody Państwowej im. Lwa Rewieckiego (2015). Od 1999 roku współpracuje jako kompozytor i aranżer z czołowymi zespołami muzycznymi Ukrainy, takimi jak: Narodowa Orkiestra Symfoniczna Ukrainy, Narodowy Zespół Kameralny KIJOWSCY SOLIŚCI, Odeski Narodowy Akademicki Teatr Opery i Baletu, Kijowski Miejski Akademicki Teatr im. Opera i Balet dla Dzieci i Młodzieży, Kijowski Narodowy Akademicki Teatr Operetki itp. Od 2004 roku pracuje w Narodowym Zespole Solistów KIJOWSKA KAMERATA jako aranżer, od 2013 – jako dyrygent.

Bohdana Pivnenko – skrzypce

Ukończyła studia z wyróżnieniem oraz kurs asystenta w Narodowej Akademii Muzycznej Ukrainy im. Czajkowskiego w klasie prof. B. Kotorowycza, prof. I. Pylatyuka, prof. M. Kuzniecowa. Od 2001 roku jest solistką Narodowego Zespołu KYIV CAMERATA. W latach 2000 - 2004 roku była koncertmistrzynią Kijowskiej Narodowej Orkiestry Kameralnej Solistów. Bogdana Pivnenko występowała jako solistka z czołowymi orkiestrami ukraińskimi oraz prezentowała ukraińską kulturę muzyczną na koncertach w Paryżu, Wiedniu, Berlinie, Moskwie, a także na festiwalach, takich jak: Międzynarodowy Youth& Music Festival Vienna (zdobywczyni Grand Prix), Berliner Festspiele MaerzMusik, Europaisches Festiwal Klassik (Zagłębie Ruhry), „Kyiv-Musik-Fest”, Warszawska Jesień, Nostalgie, Malta -Festival (Polska) i inne. Bohdana jest solistką i producentką projektu Antologia współczesnej muzyki ukraińskiej (11 płyt CD z muzyką ukraińskich kompozytorów: M. Skoryka, V. Silvestrova, E. Stankovycha, V. Zubytsky’ego, Z. Almashiego, I. Shcherbakova, O. Levkovycha).

Dmytro Kuźmin – flet

Urodzony w Sewastopolu. W 2015 roku ukończył Narodową Akademię Muzyczną Ukrainy (w klasie prof. O. Kudriashova ). Od 2016 roku Dmytro Kuzmin jest artystą Narodowego Zespołu Solistów KYIV CAMERATA. Współpracował z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Ukrainy, Orkiestrą Symfoniczną Ukraińskiego Radia, Orkiestrą New Era i innymi. W repertuarze muzyka znajdują się dzieła solowe i kameralne różnych epok i gatunków, a także muzyka kompozytorów ukraińskich, w szczególności: Jewhena Stankowycza, Wołodymyra Zahorcewa, Ihora Szamo, Witalija Hubarenko, Zoltana Almashi i innych. Dmytro jest pierwszym wykonawcą Tańców na kwiatach Jewhena Stankowicza w autorskim opracowaniu na flet i orkiestrę kameralną.

6 NIEDZIELA, 29 września 2024 r., Godz. 18:30

SPEAKING CONCERTS - ALLELUJA, CZYLI HAENDEL I JEGO MESJASZ

Koncert dedykowany Bankowi Gospodarstwa Krajowego z okazji 100-lecia

GEORGA FRIEDRICHA HAENDLA – MESJASZ

Poznański Chór Chłopięcy (przygotowanie Jacek Sykulski)

Orkiestra Collegium F

Marzena Michałowska – sopran, Dawid Biwo – bas, prof. Marcin Sompoliński – dyrygent, prowadzenie koncertu

Poznański Chór Chłopięcy

Założycielem tego słynnego chóru był Jerzy Kurczewski - dyrygent i pedagog, autorytet w dziedzinie chóralistyki, twórca istniejącej od 1957 roku jedynej w Polsce szkoły chóralnej. Jego Poznański Chór Chłopięcy koncertował ponad 2200 razy w wielu krajach na 4 kontynentach. Brał udział w licznych prestiżowych festiwalach muzycznych, występował m.in. w Carnegie Hall, Filharmonii Berlińskiej, Wiedeńskim Musikverein. Od 2003 roku dyrektorem nowego Poznańskiego Chóru Chłopięcego jest Jacek Sykulski – kompozytor i dyrygent.

Orkiestra Collegium F

Zespół złożony z wybitnych młodych i kreatywnych muzyków, studentów i absolwentów najlepszych polskich Akademii Muzycznych. Sztandarowymi zadaniami orkiestry Collegium F. są wykonania i prawykonania Speaking Concerts. Stanowisko koncertmistrza orkiestry Collegium F. piastuje Marcin Suszycki. Dyrygentem i założycielem zespołu jest maestro Marcin Sompoliński.

Marzena Michałowska – sopran

Laureatka wielu konkursów ogólnopolskich, jak i międzynarodowych. Swoje umiejętności wokalne doskonaliła między innymi u takich osobowości wokalnych, jak: Christine Hampe, Poppy Holden, Klaus Häger, Eva Blahova, Jadwiga Rappe, Helena Łazarska, Ryszard Karczykowski czy Ewa Iżykowska. Zapraszana do udziału w licznych międzynarodowych festiwalach i przedsięwzięciach kulturalnych występowała m.in. w nowojorskiej Carnegie Hall, czy genewskiej Victoria Hall. W dorobku fonograficznym artystka ma 26 albumów płytowych oraz nagrania koncertów live, cenionych w Polsce i za granicą. Płyty z jej udziałem wielokrotnie nominowano do nagrody Polskiej Akademii Fonograficznej „Fryderyki” oraz nagradzano tą prestiżową statuetką.

Dawid Biwo – bas

Ukończył warszawski Uniwersytet Muzyczny F. Chopina oraz z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Krakowie. Debiut sceniczny Dawida Biwo miał miejsce podczas akademickiego wystawienia opery Baldassare Galuppiego L’ amante di tutte w Warszawskiej Operze Kameralnej. Od tego czasu występował m. in. na scenie Opery Krakowskiej (jako Papageno w Czarodziejskim flecie W. A. Mozarta, czy Victor w Yermie P. Bowlesa). W 2017 roku był finalistą Międzynarodowego Konkursu im. Heraclei Darclee w Braili oraz finalistą Międzynarodowego Konkursu Wokalistyki Sakralnej Ars et Gloria w Katowicach. Ma na swoim koncie udział w licznych festiwalach, m.in. Utrecht Oude Musik Festival, Bach Woche Viena, Tartini Festival Pirano, Early Music Festival New York.

Marcin Sompoliński – dyrygent, prowadzenie koncertu

Profesor klasy dyrygentury Akademii Muzycznej w Poznaniu. Po ukończeniu klasy skrzypiec w gdańskim Liceum Muzycznym rozpoczął studia dyrygenckie w Poznaniu w klasie prof. Renarda Czajkowskiego, uzyskując w roku 1989 dyplom pod kierunkiem prof. Witolda Krzemieńskiego. W latach 2005-2008 pełnił stanowisko kierownika muzycznego Teatru Muzycznego w Poznaniu. Nieprzerwanie od roku 1993 jest szefem Orkiestry Symfonicznej Akademii Muzycznej w Poznaniu. Marcin Sompoliński występował z wieloma orkiestrami symfonicznymi w kraju i za granicą, towarzysząc wybitnym solistom (K. A. Kulka, J. Kotnowska, E. Chojnacka, W. Ochman, M. Bilson) w prestiżowych salach koncertowych (Beethovenhalle-Bonn, Festspielhaus w Salzburgu, Alte Oper we Frankfurcie). Marcin Sompoliński jest pomysłodawcą i realizatorem nowatorskiego cyklu multimedialnych koncertów edukacyjnych Speaking Concerts, które od dwóch dekad cieszą się olbrzymim zainteresowaniem i uznaniem publiczności.

SOBOTA, 5 października 2024 r., Godz. 19:30

SPANISH NIGHT

Koncert dedykowany Fundacji Zakłady Kórnickie z okazji 100-lecia śmierci hrabiego Władysława Zamoyskiego

MANUEL DE FALLA - DANZA ESPAÑOLA DE „LA VIDA BREVE” 

ROMANCE DE AMOR 

MANUEL DE FALLA - DANZA DEL MOLINERO 

FRANCISCO TARREGA - RECUERDOS DE LA ALHAMBRA,  GRAN JOTA

MAURICE  RAVEL - PAVANE POUR UNE INFANTE DEFUNTE 

EL VITO 

JÓZEF ZAIDLER - MODLITWA O DESZCZ 

MANUEL DE FALLA - CANCION DEL FUEGO FATUO 

EL NOI DE LA MARE 

LUIGI BOCCHERINI - FANDANGO 

ISAAC ALBENIZ - ASTURIAS 

VICENTE AMIGO - REQUIEM 

VICENTE AMIGO - ROMA

Krzysztof Meisenger – gitara,

Patrycja Betlay – instrumenty perkusyjne

Zespół „Poland baROC"

Krzysztof Meisinger – gitara

Jego talent międzynarodowa krytyka porównuje do talentu takich artystów, jak Piotr Anderszewski czy Pepe Romero, a do jego mistrzów należą wielcy gitarzyści naszych czasów, tacy jak Aniello Desiderio czy Christopher Parkening. Artysta występuje na całym świecie od Tokyo po Los Angeles i Buenos Aires grając koncerty w najbardziej renomowanych salach takich jak Musikverein w Wiedniu, Wigmore Hall w Londynie, Tokyo International Forum, Filharmonia Berlińska, Theatre du Chatelet w Paryżu czy Teatr Wielki Opera Narodowa w Warszawie. Występuje z najlepszymi orkiestrami, takimi jak Academy of St Martin in the Fields, PKF – Prague Philharmonia, Sinfonia Varsovia, Bilkent Symphony Orchestra czy Sinfonietta Cracovia, u boku takich dyrygentów, jak: Wojciech Michniewski, Agnieszka Duczmal, Krzysztof Urbański, Michał Klauza czy Łukasz Borowicz. W maju 2022 roku, w rankingu brytyjskiego portalu muzycznego uDiscoverMusic, Krzysztof Meisinger został uznany za jednego z 20 najwybitniejszych gitarzystów klasycznych wszechczasów. W rankingu tym jego nazwisko widnieje obok Andreasa Segovii, Juliana Breama czy Francisco Tarregi.

Patrycja Betlay – instrumenty perkusyjne

Charyzmatyczna multiperkusjonistka, kompozytorka, muzykoterapeutka. Współtworzy czołowe polskie składy muzyki World: Kayah & Transoriental Orchestra, duet Betley/Miró, skład Karoliny Cichej & Spółki, a także muzyki jazzowej: trio jazzowe Możdżer/ Betley/Smoliński. Jako solistka występuje u boku Leszka Możdżera i Orkiestry Warszawskiej Opery Kameralnej MACV. Tworzy melodie w rytmie: od zawsze fascynowało ją połączenie etnicznych instrumentów perkusyjnych z klasycznym zestawem perkusyjnym i różnymi syntezatorami. Edukacja jest również bardzo ważną częścią jej działalności. Jest certyfikowaną arteterapeutką oraz absolwentką kursu gordonowskiego I stopnia. Ukończyła także kurs nauki gry na gongach ze szczególnym uwzględnieniem ich oddziaływania w terapii indywidualnej oraz grupowej.

NIEDZIELA, 6 października 2024 r., Godz. 18:30

SKARBY MUZYKI POLSKIEJ - Andrzej Siewiński i Józef Zeidler

Koncert dedykowany ks. Zbigniewowi Starczewskiemu COr z okazji 50-lecia kapłaństwa

MEDIA VITA (ANONIM, KANCJONAŁ BENEDYKTYNEK SANDOMIERSKICH, 1721) ANDRZEJ SIEWIŃSKI - REQUIEM JÓZEF ZEIDLER - AGNUS DEI, DONA DOBIS PACEM – MISSA EX D Zespół Śpiewaków Miasta Katowice „Camerata Silesia” Soliści: Agnieszka Krusz – alt, Grzegorz Wollmann – kontratenor, Łukasz Nowak – tenor, Aleksandra Poniszowska – sopran, Bogumił Stelmach – tenor, Magda Szostak-Krupowicz – sopran, Izabela Kopiec – alt, Remigiusz Nowak – bas, Adam Myrczek – narrator Zespół Instrumentów Historycznych „Baroque Sonus” Aleksandra Radwańska, Łukasz Krusz – skrzypce, Małgorzata Józefowska, Agnieszka Mazur – oboje, Justyna Młynarczyk – viola da gamba, Tomasz Orlow – pozytyw Anna Szostak – dyrygent Zespół Śpiewaków Miasta Katowice „Camerata Silesia” Czołowa w Polsce kameralna grupa śpiewacza utworzona w 1990 r. przez kierującą zespołem do dziś dyrygentkę Annę Szostak. Zespół ceniony jest przede wszystkim za perfekcyjne wykonania muzyki współczesnej, w szczególności prawykonania, a także wspaniałe interpretacje muzyki dawnej. Przez ponad 30 lat działalności „Camerata Silesia” zdobyła międzynarodową renomę. Pięć autorskich albumów chóru uzyskało Nagrodę Muzyczną „Fryderyk”, a kilkanaście było do niej nominowanych. 11 Tomasz Orlow – pozytyw Organista, improwizator, kompozytor, organolog i organmistrz. W roku 1998 ukończył studia w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, w klasie organów prof. J. Gembalskiego, uzyskując dyplom z wyróżnieniem i ocenę celującą z recitalu dyplomowego. Tomasz Orlow jest zwycięzcą III Międzynarodowego Konkursu Organowego im. J. P. Sweelincka w Gdańsku w 1997 r. oraz laureatem I Międzynarodowego Konkursu Organowego w Warszawie w 1997 r. Tomasz Orlow prowadzi żywą działalność koncertową w kraju i za granicą , związaną przede wszystkim z upowszechnianiem sztuki improwizacji organowej i fortepianowej. Obecnie jako profesor Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy prowadzi elitarną klasę improwizacji organowej. Jest autorem wykładów i publikacji poświęconych improwizacji organowej i zagadnieniom organmistrzowskim. Anna Szostak – dyrygent Pedagog, profesor sztuki w dyscyplinie sztuki muzyczne. Jest absolwentką Wydziału Artystycznego Uniwersytetu Śląskiego, z którym związana jest do dzisiaj. Największe uznanie zyskała jako dyrygent Zespołu Śpiewaków Miasta Katowice „Camerata Silesia”, który prowadzi nieprzerwanie od założenia go w 1990 roku. Zespół ten, złożony z solistów wokalistów, prowadzi aktywną działalność koncertową, wykonując pod kierunkiem Anny Szostak zarówno utwory wokalne a cappella, jak i wokalno-instrumentalne, często z udziałem wybitnych solistów, zespołów i orkiestr. Poprowadziła ponad 300 prawykonań utworów twórców współczesnych, takich jak: Krzysztof Baculewski, Régis Campo, Wiesław Cienciała, Ryszard Gabryś, Henryk Mikołaj Górecki, Wojciech Kilar i wielu innych. Dyrygowała również prawykonaniami utworów powstałych przed wiekami i odkrytych współcześnie. W swoim dorobku Anna Szostak ma ponad 60 wydawnictw fonograficznych. Nagrywane pod jej dyrekcją i zgodnie z jej koncepcją płyty „Cameraty” honorowane są prestiżowymi nagrodami, zdobywając uznanie krytyki w kraju i za granicą.