AUKSODRONE – TYCHY // 4–6.10.2024

Ostatnia aktualizacja: 27.09.2024 17:10
Jedna orkiestra, jeden dyrygent, trzy dni, siedem koncertów. W pierwszy weekend października w tyskiej Mediatece po raz siódmy zabrzmi festiwal muzyki współczesnej AUKSODRONE – maraton doskonałych dźwięków w towarzystwie AUKSO Orkiestry Kameralnej Miasta Tychy pod kierownictwem Marka Mosia.
AUKSODRONE  TYCHY  46.10.2024
AUKSODRONE – TYCHY // 4–6.10.2024Foto: Mat. pras.

Gdy teraźniejszość staje się trudna do zaakceptowania, jedni skłaniają się do poszukiwania lekcji w przeszłości, inni – wypatrują nadziei w przyszłości. Do tej pierwszej kategorii łatwo zaliczyć dwóch „klasycznych” bohaterów auksodrone’owej soboty (5 października): naszego nadwornego kompozytora operowego Aleksandra Nowaka oraz świętującego swoje siedemdziesiąte urodziny mistrza polskiego postmodernizmu Pawła Szymańskiego. Ten pierwszy konsekwentnie poszukuje form dla nowoczesnych harmonii oraz opowieści w zapominanych gatunkach teatru muzycznego: tym razem wraz z Marcinem Wichą w dziele „Febra arktyczna. Comedia harmonica” zabiorą nas w podróż do umysłu skutego lodem i samotnością. Jeszcze głębiej sięga od blisko półwiecza Szymański, znajdując antidotum dla dwóch demonów ery informacyjnej – bełkotu i banału – w archetypach zachodniej tradycji muzycznej, zredukowanych do surrealistycznej esencji. Co ciekawe obaj twórcy osiągają efekty mogące przypominać produkty obcych form inteligencji: dzisiejszych (libretto „Febry arktycznej” przywodzi na myśl halucynacje odciętych od źródeł informacji modeli językowych) albo dopiero mających nadejść (surkonwencjonalizm Szymańskiego brzmi jak symfonia pozaziemskiej cywilizacji skomponowana na podstawie partytur Bacha, Mozarta czy Beethovena).

 

Zaskakująco aktualne archetypy muzyczne odkryć można też na peryferiach zachodniej kultury muzycznej, w mistycznej tradycji wschodnioeuropejskich chasydów. Pamiętające XVIII wiek niguny to śpiewne modlitwy bez słów, które – przynajmniej w interpretacjach Bastardy – przynoszą współczesnemu odbiorcy esencję transu oraz duchowej równowagi. Pradawną opowieść o rozpaczy, ekstazie i... stworzeniu świata trio improwizujących kameralistów wraz z orkiestrą AUKSO przedstawią na dwóch koncertach cyklu Roots (w piątek, 4 października oraz w niedzielę, 6 października).

 

Dialektyka przeszłości i przyszłości skomplikuje się w cyklu Ad libitum, w ramach którego po raz kolejny przedstawimy na poły kompozytorskie, na poły improwizatorskie poszukiwania mistrzów polskiego jazzu oraz eksperymentu. Pianista Grzegorz Tarwid (piątek, 4 października) oraz saksofonista Marek Pospieszalski (niedziela, 6 października) zaproszą nas bowiem do wysłuchania swoistych muzycznych opowieści szkatułkowych, wchodząc tu i teraz w dialog z wizją przyszłości wykreowaną w zamierzchłej już przeszłości. Wehikułami czasu, rozbijającymi tyleż sprawdzoną, co przewidywalną formułę koncertu solowego, staną się artefakty z pionierskiej epoki elektroakustyki: tej bardziej elitarnej (analogowa elektronika z taśmy u Pospieszalskiego), i tej bardziej popularnej, a wręcz dziecięcej (syntezator Casiotone 405 u Tarwida). Czy okaże się, że ta archaiczna dziś przeszłość ma przed sobą... przyszłość?

 

A na wyprawę w nieznaną – tyleż fascynującą, co niepokojącą, bowiem bioniczną – przyszłość zabierze nas perkusista i eksperymentator Qba Janicki (sobota, 5 października). Jego autorska deska dźwięków, kontrapunktowana przez wokalne ekscesy Audrey Chen, dać może przedsmak (przyprawiony steampunkowym sosem) zbliżającej się nieuchronnie symbiozy człowieka z maszyną.

 

 

O oprawę muzyczną wydarzenia tradycyjnie zadba duet HCH, czyli Jacek Hawryluk i Bartek Chaciński, brylujący w foyer Mediateki. To DJ-e, którzy nie zawsze zapraszają do tańca, za to perfekcyjnie, choć czasem przewrotnie wprowadzają publiczność w nastrój koncertów.

 

Wstęp do foyer (a więc uczestnictwo w spotkaniach, DJ-setach) jest bezpłatny. Biletowane jest wejście do sali koncertowej na każdy z dziewięciu koncertów.

Bilety – w cenie 49 zł/dzień, 99 zł/karnet trzydniowy – można nabyć w punktach stacjonarnych Ticketmaster oraz w sklepie internetowym www.ticketmaster.pl.

 

Współorganizatorami auksodrone są Program 2 Polskiego Radia oraz Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Kuratorem festiwalu jest Filip Berkowicz.

 

Więcej na: www.auksodrone.com

 

 

PROGRAM  AUKSODRONE 2024

____________

4.10__PIĄTEK

 

18:30 | Q&A – spotkanie z artystami

Grzegorz Tarwid / Bastarda

(wstęp wolny)

 

19:30 | koncert

Ad libitum: AUKSO x Grzegorz Tarwid

 

20:30 | dj set HCH: KLAW

(wstęp wolny)

 

21:15 | koncert

Roots: AUKSO x Bastarda – Nizozot: Dynastia Modzitz

 

____________

5.10__SOBOTA

 

16:30 | Q&A – spotkanie z artystami

Paweł Szymański / Qba Janicki / Alek Nowak / Marcin Wicha

(wstęp wolny)

 

17:30 | koncert

AUKSO x Paweł Szymański

 

19:30 | koncert

Ad libitum: AUKSO x Qba Janicki

 

20:30 | dj set HCH: PERC

(wstęp wolny)

 

21:15 | opera

Aleksander Nowak / Marcin Wicha – Febra arktyczna. Comedia harmonica

 

______________

6.10__NIEDZIELA

 

18:30 | Q&A

Marek Pospieszalski / Bastarda – spotkanie z artystami

(wstęp wolny)

 

19:30 | koncert

Ad libitum: AUKSO x Marek Pospieszalski

 

20:30 | dj set HCH: SAX

(wstęp wolny)

 

21.15 | koncert

Roots: AUKSO x Bastarda – Nizozot: Dynastia Shapiro i Dynastia Kohznitz

***

Mat. pras.

Zobacz więcej na temat: Dwójka patronat