28 maja - 1 czerwca 2025
Kościół św. Trójcy
Gdański Teatr Szekspirowski
Jan Sebastian Bach patronem wiosennej edycji festiwalu ORGANy PLUS+® w 2025!
Wydarzenia na świecie zmieniają się jak w oszalałym kalejdoskopie, nie bardzo wiemy, czy twardo zmierzamy na przód, czy cofamy się na oślep. Pośród tego zgiełku od kilku lat zapraszamy Państwa do przystanięcia na moment, do zatrzymania się i spojrzenia na wybrane przez nas zjawiska muzyczne, które przypominają, że Piękno, Dobro i Prawda istnieją, że ludzki duch jest wolny i w każdym czasie dąży do tych wartości kierując się w stronę Nienazwanego. Staramy się muzycznie przenosić Państwa w czasie i przestrzeni najpełniej, jak to tylko jest możliwe, abyśmy poczuli namacalną wspólnotę z naszymi antenatami, abyśmy wzmocnieni ich doświadczeniami i przykładem nie ulegali zniechęceniu i mężnie stawali odpór przeciwnościom współczesnego świata.
Niepostrzeżenie, razem z Wami, weszliśmy w drugie dziesięciolecie festiwalu ORGANy PLUS+®, który w międzyczasie stał się jedną z najważniejszych scen w Gdańsku, na Pomorzu, w Polsce i na świecie prezentujących żywe, nowe i pogłębione interpretacje muzyki dawnej, w której organy stanowią ważny komponent. W tym roku przygotowaliśmy dla państwa koncerty podzielne tradycyjnie po pięć na każdą edycję – wiosenną i jesienną, w których weźmie udział 120 artystów z Polski, Niemiec, Austrii, Hiszpanii, Włoch, Szwajcarii i Belgii. Pojawią się kontynuacje tematów, które podjęliśmy wcześniej, będzie jak zwykle dużo premier i debiutów, ale pojawią się również zupełnie nowe pomysły, które chcieliśmy od dawna przedstawić i w tym roku uda się to po raz pierwszy. Pośród nich Symfonie Paryskie Josepha Haydna i opera Dydona i Eneasz Henry Purcella. W tym roku też powrócimy trochę do źródeł festiwalowych, bo oprócz pojedynczych wyjść do Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego i kościoła Salezjanów na Oruni, zdecydowana większość koncertów odbędzie się we wnętrzach franciszkańskiego kościoła św. Trójcy, od którego wszystko się zaczęło.
Fundamentem naszego sukcesu są wspaniałe instrumenty, które w ostatnich latach zostały zrekonstruowane i zbudowane w gdańskich kościołach oraz życzliwość wielu parafii, zakonów i instytucji z gdańskimi franciszkanami na czele, którym bardzo dziękujemy. Festiwal nie miałby również racji bytu, gdyby nie nasza wierna publiczność, która swoją liczną obecnością potwierdza, że pomysł tworzenia koncertów jako swoistych kapsuł czasu przenoszących nas w konkretne miejsce i epokę jest wyjątkowo atrakcyjną formułą obcowania ze sztuką. Od samego początku naszą ideą jest, aby każdy, kto chce, mógł brać udział w tych wydarzeniach. Umożliwiają to granty Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Miasta Gdańska i Samorządu Województwa Pomorskiego, oraz dofinansowania Fundacji Współpracy Polsko-Niemieckiej i Wspólnoty Flamandzkiej – Flanders State of the Arts, do których w tym roku dołączyli również znamienici sponsorzy – Energa Grupa ORLEN, oraz firma Mercor. Bez tak szerokiego finansowego wsparcia ten nowatorski, odważny, kulturotwórczy i zwariowany pomysł, który okazał się wielce udany i potrzebny, po prostu by się nie udał. Dziękujemy!!!
Zapraszamy tradycyjnie na dwie edycje – wiosenną i jesienną. Tematem wiodącym wiosennej edycji tegorocznego festiwalu ORGANy PLUS+® 2025 będzie muzyka... Jana Sebastiana Bacha. To pierwszy raz, gdy na naszym festiwalu tak głęboko pochylamy się nad twórczością tego kompozytora, bo okazja ku temu jest doskonała – obchodzimy 340. rocznicę jego urodzin. Usłyszymy dzieła wczesne, dojrzałe i te późne. Kontrapunktem dla tej postaci będzie twórczość dwóch innych kompozytorów – zupełnie u nas nie znanego Johanna Ulricha Steigledera, niemieckiego kompozytora epoki Renesansu oraz słynnego Papy Haydna, ale po kolei…
Wiosenną edycję festiwalu ORGANy PLUS+® 2025 zainaugurujemy w środę 28 maja o godz. 19:00 we franciszkańskim kościele św. Trójcy. W trakcie dwuczęściowego koncertu pod nazwą + MAGNIFICAT w pierwszej części wysłuchamy renesansowych i barokowych opracowań tego łacińskiego hymnu, w tym utwory Jana Sebastian Bacha, a w drugiej kompozycje twórcy ze Stuttgartu, Johanna Ulricha Steigledera, którego 390. rocznicę śmierci świat organowy obchodzi w tym roku. Trochę zapomniany Steigleder był domniemanym nauczycielem słynnego Johanna Jacoba Frobergera - jednego z najważniejszych siedemnastowiecznych twórców muzyki klawiszowej. Przypominając postać nauczyciela chcemy pokazać, że geniusze nie pochodzą znikąd, tylko mają szczęście spotkać na swojej drodze wybitnych artystów, którzy pomagają im wzbić się do gwiazd. Tę niezwykle bogatą muzykę zaprezentuje międzynarodowy kwartet wykonawców, gwiazdy muzyki dawnej, tyle że współczesne – na organach zagra Krzysztof Urbaniak – jeden z najważniejszych badaczy dawnej polskiej kultury organowej, śpiewać będzie Marta Wróblewska – sopranistka, która specjalizuje się w muzyce dawnej, na barokowych skrzypcach zagra Veronika Skuplik, profesorka z Bremy, którą mieliśmy już okazję posłuchać na naszym festiwalu w zeszłym roku z zespołem Hathor Ensemble, a na puzonie zadebiutuje na naszym festiwalu Simen Van Mechelen, podpora takich zespołów jak De Nederlandse Bachvereniging, Pygmalion, Bach Collegium Japan, czy Collegium Vocale Gent. To będzie niecodzienna premiera festiwalu, w której powinni uczestniczyć wszyscy miłośnicy dawnych brzmień. Partnerem tego koncertu będzie Fundacja Współpracy Polsko-Niemieckiej oraz Wspólnota Flamandzka – Flanders State of the Arts.
Drugiego dnia festiwalu ORGANy PLUS+® 2025 skupimy się już wyłącznie na muzyce Bacha. Będzie to kontynuacja cyklu rozpoczętego cztery lata temu, w ramach którego prezentujemy chronologicznie wszystkie dzieła organowe tego mistrza nad mistrze, rozpoczynając od najwcześniejszych. W trakcie tegorocznego koncertu + BACH IN GDAŃSK V 1704 przeniesiemy się do lat 1703-1704, kiedy to pełnoletni Jan Sebastian po raz pierwszy zetknął się z dziełami Pachelbela oraz sztuką francuską. Koncert Andrzeja Szadejki odbędzie się na wielkich zrekonstruowanych organach Mertena Friese w czwartek 29 maja o godz. 19:00 we franciszkańskim kościele św. Trójcy. Wstęp wolny.
Trzeciego dnia kapsuła czasu przeniesie nas do miejsc, które jeszcze nigdy nie gościły na naszym festiwalu. W latach 1760-1790 Franz Joseph Haydn był nadwornym kompozytorem węgierskiego rodu Esterházych, dla których na zamku w Eisenstadt w Austrii pisał był niezliczone utwory uznawane dzisiaj za arcydzieła. Zdarzały się też i zamówienia z zewnątrz – w ten sposób w latach 1785-1786 powstało słynnych 6 Symfonii Paryskich, które zamówiło towarzystwo muzyczne Concert de la Loge Olympique z Paryża. I te wszystkie symfonie uzupełnione koncertem organowym C-dur usłyszymy po raz pierwszy w Gdańsku na dawnych instrumentach na festiwalu ORGANy PLUS+® 2025 w Gdańskim Teatrze Szekspirowskim, w piątek 30 maja o godz. 18:30 w koncercie pod wszystko mówiącą nazwą +HAYDN EXTREME. To będzie wyjątkowe wydarzenie nie tylko ze względu na prezentowane dzieła, ale również ze względu na formułę koncertu i wykonawców, wystąpi bowiem krakowski zespół o międzynarodowej renomie Capella Cracoviensis pod kierownictwem Jana Tomasza Adamusa. Artyści zadebiutują jednocześnie na naszym festiwalu i w Gdańsku, bo nie mieli do tej pory takiej okazji w ciągu całej swojej 55-letniej historii. Ze względu na wykorzystanie sceny elżbietańskiej liczba miejsc będzie ograniczona, warto więc zawczasu zdecydować się na zakup biletu.
Cynk to instrument, który towarzyszy nam na festiwalu od czasu do czasu. Nie jest to dziwne, gdyż w szesnastym i siedemnastym wieku był instrumentem bardzo popularnym, a tyle, że nawet na przepięknej manierystycznej szafie organowej w kościele Św. Trójcy znajduje się przedstawienie malarskie anioła i płaskorzeźba diabła grających na tym instrumencie. W tym roku będziemy mieli, aż dwa razy przekonać się o tym , czy jest to instrument anielski, czy diabelski. Pierwszy z tych koncertów, a czwarty w kolejności we wiosennej edycji festiwalu ORGANy PLUS+® 2025 pod nazwą + CORNETTO I odbędzie się w najlepszym miejscu do tego typu muzyki w Polsce, czyli we franciszkańskim kościele Św. Trójcy w Gdańsku w sobotę 31.05 o godz. 19:00. Wystąpi dla nas duet, który współpracuje ze sobą od lat, ponieważ obaj artyści to wykładowcy słynnej szwajcarskiej szkoły muzyki dawnej Schola Cantorum Basiliensis w Bazylei. Tobias Lindner na organach oraz Frithjof Smith na cynku przedstawią nam premierowy koncert prezentujący kompozycje Włochów, którzy działali na północ od Alp. Niektórzy z prezentowanych twórców, jak Tarquinio Merula, zawędrowali nawet do Polski. To będzie z pewnością niezwykle słoneczna podróż muzyczna. Partnerem również tego koncertu będzie Fundacja Współpracy Polsko-Niemieckiej.
Wiosenna edycja festiwalu ORGANy PLUS+® zakończy się bachowskim koncertem z gdańskim akcentem pod znamiennym tytułem + GOLDBERG. Nazwisko Goldberga w powszechnej świadomości jest szeroko znane. Któż bowiem z melomanów nie słyszał co najmniej słynnej arii z Wariacji Goldbergowskich J.S.Bacha? Jednak jeszcze zbyt mało ludzi wie, że Johann Gottlieb Goldberg był z pochodzenia gdańszczaninem i nie tylko wsławił się tym, iż jako uczeń Bacha i podopieczny hrabiego Keiserlinka jako pierwszy wykonywał zamówione wariacje, ale był także uzdolnionym kompozytorem. Niestety zmarł na gruźlicę w wieku 29 lat. Niemiecki organista i klawesynista Jörg Halubek (Niemcy), profesor Akademii Muzycznej w Stuttgarcie, już kilka lat temu prezentował w Gdańsku Wariacje Goldbergowskie BWV 988 w wersji oryginalnej – klawesynowej. Tym razem jednak specjalnie na nasz festiwal przygotował autorską wersję organową, którą zaprezentuje we franciszkańskim kościele Świętej Trójcy w Gdańsku w dniu 1 czerwca o godz. 15:30. To będzie z pewnością fantastyczny prezent na Dzień Dziecka – dziecka w każdym z nas. I jedyna okazja, żeby przekonać się jak brzmi ten utwór na organach. Kościół Św. Trójcy jest ogromny, miejsca jest sporo, a więc każdy się zmieści. Takiej okazji nie można pominąć, zachęcamy bardzo do uczestnictwa w tym wydarzeniu. Tym koncertem definitywnie zamykamy wiosenną edycję Festiwalu. Wyłącznym partnerem tego koncertu będzie Fundacja Współpracy Polsko-Niemieckiej.
Festiwal ORGANy PLUS+® 2025 powróci do nas jak zwykle wczesną jesienią. Miejmy nadzieję, że cztery miesiące przerwy nie będą całą epoką w dziejach ludzkości, tylko dadzą nam odetchnąć i pozwolą przygotować się dobrze do kolejnej porcji wyśmienitej muzyki wybranej specjalnie na nasz Festiwal. Czeka na wiele premier i kolejne mocne debiuty. Miłośnicy dawnej gdańskiej kultury będą mieli kolejną okazję zapoznać się z twórczością Pucklitza, zawitamy na dwór cesarski w Wiedniu i Grazu, a także do elżbietańskiej opery. Po raz kolejny pojawi się puzon w kontekście organów, tym razem jako instrument wiodący, a całość zakończy świeży słoneczny powiew włoskiej bryzy, która rozświetli i ogrzeje nam na moment zmierzch babiego lata.
Światowej sławy wykonawcy, oryginalne dawne instrumenty, dawne techniki wykonawcze, nie zmieniona od stuleci akustyka gotyckiego kościoła św. Trójcy oraz niezwykłe wnętrze Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego, oryginalne umiejscowienie muzyków na jedynym w Polsce Lektorium i na scenie elżbietańskiej, wreszcie muzyka nie słyszana nigdzie indziej w Polsce sprawią, że wejdziemy w sytuację uczestnika wydarzeń muzycznych sprzed wieków, a nawet staniemy się świadkami zupełnie nowych zdarzeń muzycznych.
Zapraszamy do kościoła Świętej Trójcy i Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego!
Szczegóły na stronie www.organyplus.com
Festiwal ORGANY PLUS+® 2025 dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego, w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca oraz ze środków Miasta Gdańska, Samorządu Województwa Pomorskiego, Fundacji Współpracy Polsko-Niemieckiej i Wspólnoty Flamandzkiej – Flanders State of the Arts. Sponsorem Festiwalu jest Energa Grupa Orlen. Partnerem Festiwalu jest firma Mercor.
Bilety: 30 – 110 PLN (cena zależna od koncertu), dostępne w przedsprzedaży online na platformie bilety24.pl i na miejscu przed wydarzeniem w miarę dostępności miejsc (na godzinę przed koncertem, płatność gotówką). Karnet pięciodniowy: ulgowy 140 PLN normalny 220 PLN. Wstęp wolny na koncert w dniu 29.05 (obowiązują wejściówki dysponowane na godzinę przed koncertem). Więcej informacji o festiwalu oraz o tym, jak kupić bilety na stronie www.organyplus.com
Bilety ulgowe przysługują:
- studentom (z ważną legitymacją)
- posiadaczom Karty do Kultury
- posiadaczom KARTY DUŻEJ RODZINY
- Patronom Piszczałek
Wejście bezpłatne na podstawie wejściówki wydawanej na miejscu koncertu przysługuje:
- uczniom i studentom szkół i uczelni artystycznych (z ważną legitymacją)
- rencistom i emerytom (z ważną legitymacją)
Harmonogram Festiwalu
Festiwal ORGANy PLUS+® 2025 WIOSNA
28.05.2025 + MAGNIFICAT
godz. 19.00, kościół Św. Trójcy
Znany hymn, nieznany kompozytor
Wykonawcy:
Krzysztof Urbaniak – organy
Marta Wróblewska – śpiew
Veronika Skuplik (Niemcy) – skrzypce
Simen Van Mechelen (Belgia) – puzon
Partnerem koncertu jest Fundacja Współpracy Polsko-Niemieckiej oraz Wspólnota Flamandzka – Flanders State of the Arts
29.05.2025 + BACH IN GDAŃSK V 1704
godz. 19꞉00, kościół św. Trójcy
Mistrzowskie inspiracje
Wykonawca:
Andrzej Szadejko – organy
Wstęp wolny
30.05.2025 + HAYDN EXTREME
godz. 18꞉30, Gdański Teatr Szekspirowski
Symfonie Paryskie & co.
Wykonawcy:
Capella Cracoviensis
Jan Tomasz Adamus – dyrygent, kierownik artystyczny
Andrzej Szadejko – organy
31.05.2025 + CORNETTO I
godz. 19꞉00, kościół św. Trójcy
Włosi w Europie
Wykonawcy:
Tobias Lindner (Niemcy) – organy
Frithjof Smith (Niemcy/Szwajcaria) – cynk
Partnerem koncertu jest Fundacja Współpracy Polsko-Niemieckiej.
1.06.2025 + GOLDBERG
godz. 15꞉30, kościół św. Trójcy
Wariacje Goldbergowskie
Wykonawca:
Jörg Halubek (Niemcy) – organy
Partnerem koncertu jest Fundacja Współpracy Polsko-Niemieckiej.
***
Mat. pras.