7. Katowice JazzArt Festival

Ostatnia aktualizacja: 26.04.2018 16:49
Dwójka zaprasza na festiwal, który odbędzie się w dniach 26-30 kwietnia w Katowicach.
Logo festiwalu
Logo festiwaluFoto: materiały pras.

Organizatorzy po raz pierwszy goszczą na JazzArcie artystów z Bliskiego i Dalekiego Wschodu. Po raz pierwszy stworzyli też program mając na względzie udział kobiet w jazzie, głównie instrumentalistek.

Nie zabraknie też inicjatyw społecznych, dyskusji, instalacji artystycznych w przestrzeni miejskiej, łączenia sztuk, które inspirują jazz i są inspirowane jazzem. 

CZWARTEK

Wystawa Auand Story – A Label Between Italy and The World

Wernisaż wystawy niezależnej wytwórni płytowej „Auand Records” (IT)

26 kwietnia, godz. 18.00

Lokalizacja: Galeria Engram (parter KMO)

Pierwszy dzień festiwalu niemal w całości poświęcony będzie jazzowi prosto z Włoch, a dokładnie – z dalekiego południowego regionu Apulii, gdzie prężnie działa wytwórnia Auand Records.

Została założona w 2001 roku przez Marco Valente i szybko stała się jednym z najważniejszych, niezależnych „labeli” we Włoszech, a potem w Europie. Ich hasło: Energia, ryzyko, przekonanie i nieprzewidywalność mówi niemal wszystko o artystach, jakich Marco Valente zaprasza do swojej stajni. Priorytet mają artyści, którzy przesuwają dalej międzygatunkowe granice swoich gatunków muzycznych. O tym, że mu się to udaje, świadczy deszcze wyróżnień w kategorii „Wschodząca gwiazda jazzu” przyznawanych przez włoskich krytyków w ramach plebiscytu Top Jazz. Wszystkie osiągnięcia Auand Reords poznamy na wystawie „Auand Story”.

wstęp wolny

wystawa


A.L.T.E.R.C.O. (IT)

26 kwietnia, godz. 19.00

Lokalizacja: sala kameralna (II piętro KMO, sala 211)

Manlio Maresca / Piero Bittolo Bon / Stefano Tamborrino

„Piero Bittolo Bon, Manlio Maresca i Stefano Tamborino zaliczani są do najbardziej kreatywnych improwizatorów sceny włoskiej. Mamy tu do czynienia z ostrym i prowokującym saksofonem altowym zaangażowanym również w Bread & Fox Quintet i Jump the Shark, gitarą, która całkiem efektownie łączy downtown z rockiem z Manual For Errors i eklektyczną perkusję z Hobby Horse z jej instynktowną skłonnością do odkrywania nowych Ameryk. Muzycy spotykają się pod szyldem A.L.T.E.R.C.O., i jak twierdzą ich słuchacze i entuzjaści, grają nieprzewidywalnie. W każdej chwili miły, ciepły śródziemnomorski nastrój  może zmienić się w ironiczny, postmiejski koszmar, zaś nuda popołudniowych godzin w iskrzącą liryczną abstrakcję.”

koncert

 

Brzoska / Marciniak / Markiewicz (PL)

26 kwietnia, godz. 21.00

Lokalizacja: Klub Katofonia

Wojciech Brzoska / Łukasz Marciniak / Marcin Markiewicz

Wszyscy są już zaprzyjaźnieni ze sceną. Wojciech Brzoska od dwudziestu lat występuje na niej jako poeta i połowa duetu Brzoska&Gawroński. Jest autorem ośmiu książek poetyckich. Łukasz Marciniak współtworzył improwizowany duet Makemake i zrealizował dwie płyty „From earth to the moon”, „Something between”. Z kolei Marcin „Cozer” Markiewicz od lat związany jest ze sceną reggae i lideruje zespołowi Konopians.

Efektem tego muzyczno-poetyckiego aliansu jest debiutancka płyta „Brodzenie” wydana właśnie nakładem Fundacji Kaisera Soze z Lublina. Czysta, wertykalna, mocno akcentowana trąbka, eksperymentalna i preparowana gitara, mocny i wyrazisty głos poetycki.  Do tego proszę dodać improwizacyjną swobodę, świetne zgranie, trochę undergroundowy, klubowo-kameralny charakter.

 

koncert

 

PIĄTEK

Quatuor Machaut (FR)

27 kwietnia, godz. 19.30

Lokalizacja: Kościół Mariacki (plac ks. Emila Szramka 1)

Quatuor Machaut: Quentin Biardeau / Simon Couratier / Francis Lecointe / Gabriel Lemaire

Polifoniczna Messe de Notre Dame z 1365 roku Guillaume’a Machaut na cztery saksofony? Na zuchwały pomysł, żeby partyturę mszy zapisać na kwartet dęty i otworzyć na improwizację wpadł Quentin Biardeu. Wespół z Simonem Couratierem, Francisem Lecointem i Gabrielem Lemairem skoncentrował się na eksploracji barw, faktur, tonów, bogactwie harmonii i wrażeń wywołanych przez apoteozę – jak nazwano mszę – XIV wieku. Rezultat przeszedł najśmielsze oczekiwania. Powstało dzieło na styku muzyki sakralnej i spektralnej, oddające ducha przeszłości, a równocześnie na wskroś współczesne.

„Mistyczna demonstracja”. „Muzyka o wielkiej sile poetyckiej, w której zmysłowość barw i faktur dotyka czystej metafizyki”.

Wstęp wolny

koncert

 

Zu (IT)

27 kwietnia, godz. 21.00

Lokalizacja: Jazz Club Hipnoza (plac Sejmu Śląskiego 2)

Zu: Luca Mai / Massimo Pupillo / Tomas Järmyr

Muzycy pochodzą z podrzymskiej Ostii, natomiast Zu narodziło się w samym Rzymie. W zeszłym roku, na swoje dwudziestolecie, trio wydało 18 płytę w dorobku – „Ihator”. To nietypowe połączenie perkusji, basu, saksofonu i elektroniki, którego efektem jest wyrazista i stale ewoluująca muzyka na pograniczu heavy metalu i noise rocka.

Zu często zaprasza do projektów znanych twórców, takich jak Mats Gustafsson, Buzz Osbourne, Mike Patton, Thurston Moore czy Takemura. Papież awangardy John Zorn zdążył już kanonizować trio: „To potężna muzyka, która całkowicie przekracza to, co większość zespołów robi w dzisiejszych czasach”

koncert


 

SOBOTA

Manlio Maresca / Piero Bittolo Bon/ Stefano Tamborrino (IT) + Orkiestra Specjalna dzieci ze Szkoły Podstawowej nr 6 Specjalnej w Katowicach (PL)

28 kwietnia, godz. 12.00

Lokalizacja: Szkoła Podstawowa nr 6 Specjalnej w Katowicach

 

Eivør (FO) support by Konni Kass (FO)

28 kwietnia, godz. 19.00

Lokalizacja: Kinoteatr Rialto (ul. Św. Jana 24)

Eivør: Eivør Pálsdóttir / Høgni Lisberg / Mikael Blak / Hallur Jonson

Unikalny charakter języka farerskiego (używanego na Wyspach Owczych i, częściowo, w Danii) i wyjątkowy głos, w którym spotyka się północna surowość i solidne muzyczne wykształcenie. Bogate portfolio – od praktyk chóralnych w wieku lat 12, po występy z orkiestrą kameralną i partię solową w operze „Firra“ Krtistiana Blaka. Do tego dodajmy niezwykłą wokalną ekspresję, talent literacki i kompozytorski, łatwość adaptacji gatunków muzycznych (jazz, country, folk, rock, trip-hop), skłonność do eksperymentowania i doświadczenie, bo artystka jest autorką dwunastu albumów i laureatką wielu nagród muzycznych – oto portret Eivør Pálsdóttir. I przepis na zjawiskowy koncert.

koncert

 

The KutiMangoes (DK)

28 kwietnia, godz. 21.00

Lokalizacja: Jazz Club Hipnoza (plac Sejmu Śląskiego 2)

The KutiMangoes: Michael Blicher / Gustav Rasmussen / Aske Drasbæk / Johannes Buhl Andresen / Casper Mikkelsen / Eddi Jarl / Magnus Jochumsen

Afro jazz beat z Północy. Nikt przed Duńczykami tego nie zrobił, a wielu próbowało, m.in. Stewart Copeland w swoim „Rhythmatist”. Nikt nie połączył zachodnioafrykańskiej muzyki z europejską tradycją w taki sposób, żeby nie wyglądało to na muzyczną antropologię. Duński sekstet nie brzmi jak sekstet afrykański, jest autentyczny, spójny w kreowaniu „globalnej ekspresji”. Jak mówi Gustav Rassmusen, współzałożyciel zespołu – „interesuje ich wyłącznie tworzenie muzyki, dzielenie się muzyką i łączenie ludzi poprzez muzykę”. Debiutancki album „Afro-Fire” i o dwa lata późniejszy „Made in Africa” były wielokrotnie nominowane do duńskiej Grammy. „Afro Fire” wygrał w kategoriach „Best World Music Album” i „Best World Music Track”.

koncert

NIEDZIELA

Stryjo (PL)

29 kwietnia, godz. 15.00

Lokalizacja: Jazz Club Hipnoza (plac Sejmu Śląskiego 2)

Stryjo: Maciej Szczyciński / Michał Bryndal / Nikola Kołodziejczyk

Można powiedzieć, że formacja gra wyłącznie premierowe utwory. Trzej utalentowani instrumentaliści o różnych temperamentach - Michał Bryndal, Nikola Kołodziejczyk i Maciej Szczyciński, polegają wyłącznie na interakcji, muzycznej intuicji, talencie i czasie rzeczywistym. Stryjo improwizuje od pierwszego do ostatniego taktu, ale nie wychodzi z tego sonorystyczny free jazz, ale solidna, muzyczna narracja.

Jeśli mottem ich ostatniej płyty A Vista Social Club było „no labels, no producers, no promotion”, to „tu i teraz” firmuje zespół od początku istnienia. Każdy koncert Stryjo to wydarzenie niepowtarzalne. Dosłownie i w przenośni.

koncert

 

Jeremy Gara (CA)

29 kwietnia, godz. 16.30

Lokalizacja: Katowice Miasto Ogrodów, sala 204

Solowy koncert kanadyjskiego perkusisty, którego międzynarodowa kariera rozpoczęła się w 2004 roku, kiedy został członkiem Arcade Fire. Podczas koncertów z zespołem nieraz zdarzało mu się również chwycić za gitarę. W ostatnich latach równie często można posłuchać go poza Arcade Fire, w projektach z innymi jego członkami: Sarah Neufeld, Willem Butlerem czy Timem Kingsburym, jak i z takimi postaciami jak Michael Feuerstack, Susanna Wallumrød, Owen Pallett czy Nedelle Torrisi.

W Katowicach poznamy jego talent do muzyki elektronicznej.

wstęp wolny

koncert

 

Ganavya + Rajna + Pianohooligan (US/IN/PL)

29 kwietnia, godz. 18.00

Lokalizacja: Jazz Club Hipnoza (plac Sejmu Śląskiego 2)

Ganavya Doraiswamy, Rajna Swaminathan

Pianohooligan: Piotr Orzechowski

Amerykańska artystka indyjskiego pochodzenia Ganavyi Doraiswamy specjalizuje się w ożywianiu zapomnianych, tradycyjnych instrumentów: jalatharangam i veenai, katalogowaniu mudr, czyli gestów dłoni, rekontekstualizowaniu abhangów – poezji dewocjonalnej tworzonej przez hinduskich Maharashtrian, a przede wszystkim w muzyce karnatyckiej.

Oprócz tego jest tancerką, performerką i doktorantką interdyscyplinarnego wydziału Harvarda. Współpracowała m.in. z Danilo Perezem, Javierem Limonem, Jamesem Newtonem, Wadadą Leo Smith czy Placido Domingo. W ubiegłym roku ukazał się jej debiutancki album „Aikynam:Onnu”. Aikynam w sanskrycie i języku tamilskim oznacza „identyczność”, harmonijną jedność i symbiozę wielu światów.

Na festiwalu Ganavya wystąpi w trio z Rajną Swaminathan, specjalistką od gry na mridandze i Pianohooliganem, czyli Piotrem Orzechowskim, prawdziwym enfant terrible  polskiej pianistyki jazzowej.

koncert

 

RIMBAUD# 4 (FR/LU)

29 kwietnia, godz. 20.00

Lokalizacja: Rondo Sztuki (rondo gen. J. Ziętka)

Rimbaud: George Ruby / Michael Pilz / Daniel „D-Flat” Weber / Elodie Brochier

Artur Rimbaud stale inspiruje. W 2015 roku okazały się dwa znaczące muzyczne projekty: „Rimbaud” Mikołaja Trzaski i właśnie „Rimbaud#4” czwórki znakomitych artystów: Georga Ruby’ego, Michaela Pilza, Daniela „D-Flat” Webera i wokalistki Elodie Brochier. Ich wcześniejsza płyta „Deuxieme Bureau” została uznana albumem roku 2011 przez The New York City Jazz Record.

Rimbaud#4 jest częścią większej koncepcji „Instant Composings”, która oznacza ewoluujące żywe kompozycje, żywe muzyczne organizmy. Spodziewajmy się bardzo intensywnych improwizacji, dużej dawki awangardowej poezji, zjawiskowych wokaliz Brochier, śmiałych brzmień klarnetu basowego i preparowanego fortepianu. Wszystko po to, by oddać awanturniczego i rewolucyjnego ducha poety.

koncert

 

PONIEDZIAŁEK: INTERNATIONAL JAZZ DAY

Katowicki Radar Muzyczny

30 kwietnia, godz. 17.30

Lokalizacja: Biuro Dźwięku Katowice (KMO, II piętro, sala 204)

spotkanie

Amir ElSaffar with Hafez Modirzadeh (US/IR/IQ)

30 kwietnia, godz. 19.00

Lokalizacja: sala kameralna KMO (II piętro, sala 211)

Ornette Coleman w wersji bliskowschodniej – tak Jazz Times anonsował duet trębacza Amira Elsafara i saksofonisty tenorowego Hafeza Modirzadeha. A New York Times określił ich muzykę z albumu „Radif Suite” jako zuchwałą polifonię. Spróbujmy sobie bowiem wyobrazić dobry, amerykański jazz spod znaku Colemana i Cherry, w połączeniu z tradycyjnie arabskimi wzorcami melodycznymi – irackim maqam i perskim dastgah. Wyobraźmy sobie jazz, którego system tonalny i rytmiczny wystrzelono w kosmos. Tylko tak można określić praktykę tej dwójki muzyków, opracowaną przez nich technikę manipulowania wysokością dźwięków, odtwarzania arabskich mikrotonów i ozdób, reorientację tonalną. To całkowicie nowy, wspaniały świat. To „nowa gramatyka kompozycji”.

koncert

 

Fire! Orchestra „Arrival” (SE)

30 kwietnia, godz. 21.00

Lokalizacja: sala koncertowa KMO

Zaczęło się od iskry – klasycznego tria w składzie Mats Gustaffson, Johan Berthling i Andreas Werllin. Po wydaniu trzech płyt (z gościnnym udziałem Jimiego O’Rourke’a) trio sięgnęło po bardziej rozbudowany skład i formułę w stylu Sun Ra czy Charlie Haden’s Liberation Orchestra, zapraszając do współpracy niemal trzydziestu muzyków, w tym pięciu wokalistów. Projekt zapłonął na dobre. The Fire Orchestra dzisiaj kojarzona jest z niezwykłą free jazzową i rockową energią, swobodą improwizacji, eksperymentalną elektroniką z okolic noise’u, a nade wszystko z płytami: „Exit”, „Enter”, „Rituals”, które zdeklasowały konkurencję. „Music is like living, but better” – tak Mats Gustaffson zakończył jeden z wywiadów. Możemy ufać pierwszemu saksofonowi Szwecji.

W Katowicach Fire Orchestra zagra  premierowy materiał „Arrival”

 

Mariam Wallentin - voice
Sofia Jernberg - voice
Anna Lindal - violin
Leo Svensson - cello
Josefin Runsteen – violin
Katt Hernandez – violin
Per Texas Johansson – contrabass- and bass clarinets
Christer Bothén - contrabass- and bass clarinets
Isak Hedtjärn – Bb clarinet
Alexander Zethson - piano
Susana Santos Silva - trumpet
Mats Gustafsson - baritone sax
Johan Berthling - basses
Andreas Werliin  – drums
Mikael Werliin – sound

koncert

 

BNNT (PL) + Mats Gustafsson (SE)

30 kwietnia, godz. 23.59

Lokalizacja: Muzeum Śląskie – Kuźnia (katowicka Strefa Kultury)

BNNT: Konrad Smoleński / Daniel Szwed

Duet BNNT Konrada Smoleńskiego i Daniela Szweda jest bardziej grupą artystyczną niż standardowym zespołem. Łączą muzykę ze sztukami wizualnymi, działaniami teatralnymi, a nawet aktywnością wydawniczą. Sami twórcy określają swoją praktykę jako „projekt audioperformatywny”. Ich ulubione słowo to soundbombing – BNNT atakuje głównie w przestrzeni miejskiej. Po noisowo-rockowej epce ukazał się wreszcie album MULTIVERSE, na którym muzycy ugościli Stine’a Janvina Motlanda i Matsa Gustafssona. Wyobraźmy sobie tytuły zaczerpnięte z pism Emila Ciorana i kosmiczną, polirytmiczną wędrówkę po światach równoległych, transowy drone i skondensowaną grę na perkusji.

Tak wygląda nowe „szamańskie” oblicze BNNT. Koncert duetu uświetni saksofon Matsa Gustafssona dobrze rozgrzany po występie The Fire! Orchestra.

koncert

 

WTOREK

Wildbirds & Peacedrums (SE)

1 maja

Lokalizacja: Areszt Śledczy w Katowicach (Mikołowska 10)

Wildbirds & Peacedrums: Mariam Wallentin & Andreas Werliin

koncert w więzieniu

materiały prasowe