Rozwój nigunów, które niejednokrotnie czerpały z lokalnych tradycji i wzorów muzycznych w kulturze chasydzkiej datuje się na XVIII wiek. To wyjątkowe modlitwy, za pomocą których w zbiorowym śpiewie i tańcu, w euforycznym uniesieniu chasydzi docierają do "komnaty Boga”. Bastarda czerpiąc głównie ze spuścizny dynastii Modrzyc, a także z muzykologicznych zbiorów Moshe Bieregowskiego odkrywa przed nami piękno żydowskich melodii, eksplorując i filtrując je przez unikatowy, ukształtowany już język zespołu. Sylabiczne pieśni chasydów pozwalają artystom na swobodną improwizację oraz bardzo osobistą, intymną formę wypowiedzi. Inspirująca jest dla Bastardy także wewnątrzmuzyczna, narracyjna siła nigunów. Bez słów opowiadają one o radości i smutku, o życiu w pełnym spektrum doznań, stanowią niejako istotę chasydyzmu, który zawsze oscylował między oczekiwaniem na koniec świata, a radosną niemal, ekstatyczną afirmacją życia. Mistyczne kompozycje tworzą przestrzeń, w której artyści poruszają się z ogromną swobodą, wielką klasą, wiedzą i wrażliwością tworząc nowatorskie, wybitne dzieło o niezwykłej sile i urodzie.
Miron Zajfert (dyr. artystyczny festiwalu "Muzyka Wiary Muzyka Pokoju")
Materiał na płytę "Nigunim" został nagrany na żywo w Studiu im. W. Lutosławskiego, w ramach Festiwalu "Muzyka Wiary Muzyka Pokoju" organizowanym przez Centrum Myśli JP2 i Program 2 Polskiego Radia.
Nadchodzące koncerty zespołu:
29.02 Polin, Warszawa
1.03 Żak, Gdańsk
11.03 Dragon, Poznań
12.03 Fabryka Sztuki, Łódź
13.03 Firlej, Wrocław
14.03 Mediateka, Tychy (+ prezentacja materiału z "Ars moriendi")
15.03 Muzeum Narodowe, Kraków (+prezentacja materiału z "Promitat eterno")
***
Materiały prasowe