Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej w Oliwie to wielowiekowa tradycja, wirtuozowskie wykonania i niezgłębione piękno płynące z dźwięku tysięcy piszczałek. Piękno i swoista dzika stateczność Parku Oliwskiego, w którym umiejscowiona została Katedra, znakomicie przygotowuje słuchaczy do wielkiego przeżycia, czekającego na nich wewnątrz pocysterskiej świątyni. W swojej ponad sześćdziesięcioletniej historii Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej w Oliwie stał się nieodłącznym elementem pomorskiej mapy kulturalnej, podnosząc Gdańsk do rangi stolicy organowej Polski Północnej, promieniując na wszystkie mniejsze ośrodki kulturalne.
Tegoroczna edycja Festiwalu będzie wyjątkowa – z racji panującej pandemii wielokrotnie zmieniał on swój kształt, by finalnie pozostać, zgodnie ze swoją sześćdziesięcioletnią tradycją, perłą muzyki organowej. Zapraszamy melomanów do przekonania się o tym na własne uszy.
Koncerty muzyki organowej w ramach 63. Festiwalu Muzyki Organowej w Oliwie: w każdy wtorek i piątek o godz. 20.00 (26.06-25.08.2020).
26/06/2020 - INAUGURACJA – Hanna Dys – organy, Jacek Rogala - dyrygent, Orkiestra Polskiej Filharmonii Bałtyckiej im. Fryderyka Chopina w Gdańsku
Program:
Beethoven - Uwertura Egmont i Fidelio
Charles-Marie Widor (1844-1937) – Z VI Symfonii g-moll op.42 (Intermezzo – Cantabile – Finale)
D. Przybylski - Koncert na dwa pozytywy i orkiestrę
30/06/2020 - Christophe Mantoux
Urodził się w Paryżu w 1961 r., aktualnie jest profesorem organów w Konserwatorium Regionalnym w Paryżu oraz tytularnym organistą w kościele Saint-Séverin w Paryżu.
Po studiach organowych u Gastona Litaize w Conservatoire National Supérieur de Musique w Paryżu i po otrzymaniu najwyższych not za harmonię i kontrapunkt, zdobył „Grand Prix d'interprétation” (pierwsza nagroda za interpretację) na Międzynarodowym Konkursie Organowym w Chartres (Grand Prix de Chartres) w 1984r. Jego kariera jako organisty koncertowego prowadzi go przez Europę przez obie Ameryki, Chiny, Koreę Południową oraz Japonię. Liczne instrumenty (prezentujące wiele stylów) z którymi miał okazję się zetknąć podczas koncertów silnie wpływają na jego wgląd w historię muzyki oraz interpretacje muzyczne, co ma bezpośredni wpływ na artystyczne wykonania oraz nauczanie.
W latach 1986-1992 był tytularnym organistą w katedrze w Chartres. W latach 1992-2011 profesorem organów w Conservatoire National de Région w Strasburgu. W 2018 roku został zaproszony na do pracy na jeden semestr jako profesor na Uniwersytecie SMU w Dallas i na Uniwersytecie Cornell jako profesor wizytujący.
Christophe Mantoux to także członek Krajowej Komisji Zabytków (Wydział Organowy), jest regularnie zapraszany jako profesor na kursy mistrzowskie (Międzynarodowy Letni Kurs Haarlem, Groningen, Lubeka, Berlin, Uniwersytet Yale, University of Notre-Dame, Eastman School of Music, Uniwersytet McGill, Helsinki , Varsovie, Seul, Niigata, Pekin, etc.). oraz jako członek jury licznych międzynarodowych konkursów (Freiberg, Norymberga, Groningen, Erfurt / Weimar, Chartres, Miami, Tokio, Pistoia, etc.).
Jego nagrania ("Guilain-Marchand: Orgelstücke", "Jehan Alain: Trois Danses", J. S. Bach, an der D. Thomas Orgel der Schildkirche zu Straßburg) były szeroko komentowane przez krytykę muzyczną.
Program:
F. Tunder (1614-1667) - Preludium g-moll
J. P. Sweelinck (1562-1621) - Est-ce Mars
J.S. Bach (1685-1750) - Herr Gott, nun schleuss den Himmel auf (BWV 617)
J.S. Bach (1685-1750) - Herr Gott, nun schleuss den Himmel auf (BWV 617)
- Ein feste Burg ist unser Gott, à 3 claviers et pédale (BWV 720)
- Fuga super: Meine Seele erhebet den Herrn (Magnificat) (BWV 733)
F. Mendelssohn (1809-1847) - VI Sonata organowa op. 65
Ch.-M. Widor (1845-1937) - VI Symfonia Organowa – I cz. Allegro op. 42 nr 2
M. Duruflé (1902-1986) – Preludium i fuga na temat Alaina op. 7