Michał Balas otrzymał tytuł "Indywidualność Wiolonczelowa 2021", statuetkę i szereg nagród, w tym głównie zaproszenia na koncerty z orkiestrą i recitale. Jury wskazało również pięcioro innych uczestników, którym wręczono dyplomy dla wyróżniających się wiolonczelistów i nagrody pozaregulaminowe. Są to: Mateusz Błaszczak (UMFC Warszawa), Dominik Drewniak (AM Poznań), Jakub Lemański (AM Łódź), Maria Leszczyńska (UMFC Warszawa) i Agata Nowak (AM Bydgoszcz).
Wielka porcja emocji i wola grania w trudnych czasach
Do konkursu przystąpiło 36 studentów polskich uczelni muzycznych. Jurorzy oceniali uczestników na podstawie nadesłanych nagrań. Jury pracowało w składzie: prof. dr hab. Stanisław Firlej (przewodniczący), prof. dr hab. Zdzisław Łapiński, dr hab. Tomasz Lisiecki, dr hab. Marcin Zdunik i dr hab. Jacek Rogala, honorową przewodniczącą była dr Izabela Połońska – żona zmarłego niespełna trzy lata temu Patrona konkursu. Po przesłuchaniu wszystkich recitali członkowie jurorskiego składu podkreślali zgodnie nadspodziewanie wysoki poziom nagrań i ich szczególną atmosferę.
– Był to bardzo „wybuchowy” materiał – relacjonował prof. Stanisław Firlej. – W każdym nagraniu była taka porcja emocji i taka porcja woli grania, chęci pokazania siebie, jak gdyby młodzi ludzie zamknięci z powodu pandemii, wyszli nagle przed kamerę i chcieli pokazać siebie z jak najlepszej strony. Dyrektor konkursu prof. dr hab. Agata Jarecka podkreślała: – Organizacja konkursu w czasach pandemii jest bardzo trudnym przedsięwzięciem, ale Dominik Połoński przekraczał w swoim życiu pewne bariery, więc i my podjęliśmy to wyzwanie.
Jurorzy o laureacie i konkursie
Prof. dr hab. Zdzisław Łapiński (Akademia Muzyczna w Krakowie) opowiadał o zwycięzcy konkursu: – Michał Balas jest kompletnym wiolonczelistą-instrumentalistą o ogromnym potencjale intelektualnym i artystycznym. Wybierając go, patrzyliśmy przez pryzmat patrona tego konkursu Dominika Połońskiego, który czarował zawsze swoją osobowością – przenosił nas w nieziemski świat. Wydaje nam się, że Michał Balas, reprezentując już znakomity poziom wykonawczy, ma ogromne szanse zachwycać nas tak jak Dominik, czego mu serdecznie życzymy.
Prof. dr hab. Stanisław Firlej (Akademia Muzyczna w Łodzi) wyjaśniając, na czym polega poszukiwanie indywidualności w muzyce, mówił: – Wybór indywidualności narzuca inną opcję słuchania: nie chodzi tylko o pewne prawidłowości w grze, poziom techniczny gry i umiejętność kreowania muzyki, ale jeszcze o ten element dodatkowy, który wynosi tego wykonawcę wyżej ponad wszystkich dobrze grających. W poszukiwaniu indywidualności trzeba zakładać wyższy poziom słuchania, w tym ocenę kreatywności, czyli indywidualnego spojrzenia na wykonywaną muzykę, emocjonalny poziom interpretacji na przestrzeni całego programu czy poczucie czasu.
Dr hab. Jacek Rogala (dyrektor Filharmonii Świętokrzyskiej), zapytany o prognozy na przyszłość dla młodych muzyków wyróżnionych w konkursie, odpowiedział: – Przebić się na estrady koncertowe nie jest łatwo, ale ci młodzi ludzie, których wybraliśmy, mają to coś! Mają potencjał, który toruje drogę i trzymajmy kciuki, aby wszyscy oni znaleźli na estradach swoje miejsce.
Długa lista nagród
Zwycięzca konkursu otrzymał tytuł 'Indywidualność Wiolonczelowa 2021" oraz statuetkę, którą ufundowała Rodzina Połońskich, a zaprojektowała i wykonała Jadwiga Gajda-Lusina. Na długiej liście regulaminowych nagród dla laureata znalazły się liczne zaproszenia na recitale i koncerty z orkiestrą od następujących instytucji: Akademia Muzyczna w Łodzi (w ramach AŻ Festiwalu), Filharmonia Łódzka im. A. Rubinsteina, Filharmonia Warmińsko-Mazurska im. Feliksa Nowowiejskiego w Olsztynie, Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach, Filharmonia Częstochowska im. B. Hubermana, Teatr Nowy im K. Dejmka w Łodzi, Radomska Orkiestra Kameralna, Fundacja Pro Cello w Poznaniu (recital podczas XVII Mistrzowskiego Kursu Wiolonczelowego w Szamotułach oraz komplet strun Perpetual firmy Pirastro), Fundacja im. Stanisława Liszewskiego w Łodzi. Jako zwycięzca Michał Balas będzie promowany przez stację TVP Kultura i Program 2 Polskiego Radia. Ponadto otrzymał nagrodę Pracowni Lutniczej Marcina Mazura dla najlepszego studenta Akademii Muzycznej w Łodzi oraz – jak inni wyróżniający się uczestnicy – wydania nutowe najnowszych kompozycji wiolonczelowych współczesnych kompozytorów polskich od Wydawnictwa Muzycznego i Poligraficznego Merakel w Łodzi.
Wyróżnionym uczestnikom przypadły w udziale liczne nagrody pozaregulaminowe. Dominik Drewniak otrzymał od Akademii Muzycznej w Krakowie zaproszenie na recital w ramach Krakowskiej Wiosny Wiolonczelowej 2022 oraz dwie nagrody prywatne: ufundowaną przez Profesora Stanisława Firleja za wykonanie Sonaty Arpeggione Franciszka Schuberta (1000 zł) oraz przyznaną przez honorową przewodniczącą jury Izabelę Połońską (użyczenie instrumentu Dominika Połońskiego na trzy lata). Do Agaty Nowak trafiły dwa zaproszenia na koncerty z orkiestrami kameralnymi, które otrzymała od Orkiestry Kameralnej AUKSO Miasta Tychy oraz Radomskiej Orkiestry Kameralnej, obydwa we współpracy z Agencją Połońska Art. Fundacja Pro Cello z Poznania zaprosiła Jakuba Lemańskiego na koncert w ramach I Letniego Kursu Muzycznego w Szamotułach, Agencja Połońska Art ufundowała jeszcze trzy nagrody – koncerty kameralne dla Dominika Drewniaka, Urszuli Markowskiej i Agaty Nowak, która otrzymała również nagrodę specjalną TVP Kultura.
Michał Balas – urodzony w 2001 roku w Krakowie. Jest studentem Akademii Muzycznej w Łodzi (prowadzący: prof. dr hab. Stanisław Firlej) oraz Musik Akademie w Bazylei (prowadzący: prof. Danjulo Ishizaka). Posiada tytuł laureata wielu konkursów ogólnopolskich i międzynarodowych. Jego ostatnimi sukcesami są: Grand Prix Ogólnopolskiego Konkursu Wiolonczelowego Centrum Edukacji Artystycznej w Warszawie (2019), I nagroda oraz nagroda specjalna za utwór obowiązkowy na Johansen International Competition for Young String Players w Waszyngtonie (USA, 2018) oraz I nagroda na Międzynarodowym Konkursie Wiolonczelowym im. Kazimierza Wiłkomirskiego w Poznaniu (2018). Jako solista występował z orkiestrami, między innymi Filharmonii Krakowskiej, Filharmonii Rzeszowskiej, Filharmonii Kaliskiej, a także z Sinfonią Iuventus, Apollo Orchestra, Südwestdeutsches Kammerorchester Pforzheim, Orkiestrą Symfoniczną Akademii Muzycznej w Łodzi i Orkiestrą Symfoniczną Akademii Muzycznej we Wrocławiu. Brał udział w lekcjach mistrzowskich prowadzonych między innymi przez prof. Stanisława Firleja, prof. Danjulo Ishizakę, prof. Wolfganga Emanuela Schmidta czy prof. Arto Norasa. Jest beneficjentem programów stypendialnych „Młoda Polska” oraz „LYRA Stiftung”. Chętnie uczestniczy również w projektach muzyki kameralnej. Gra na francuskim instrumencie manufaktury Michel Ange Garini z 1870 roku.
Partnerzy wydarzenia: Fundacja PZU, Hotel Tobaco Łódź, Fundacja Pro Cello z Poznania, Fundacja im. Stanisława Liszewskiego z Łodzi i Teatr Nowy im. K. Dejmka w Łodzi.
Szczegółowe informacje: https:\/\/www.amuz.lodz.pl/pl/wydarzenia/konkurs-wiolonczelowy-im-dominika-polonskiego