Avant Art Festival 2022
15. edycja WROCŁAW / 6. edycja WARSZAWA / 4. edycja BERLIN
3 miasta, 15 lokalizacji, 12 dni oraz 50 projektów polskiej i światowej sceny niezależnej.
Wśród polskich projektów prezentowanych podczas tegorocznych edycji usłyszymy showcase warszawskiego labelu Enjoy Life, a w nim projekty Anatol, Kakofonium oraz Mlody Kotek i Niemy Dotyk, koncert Julka Ploskiego, Ostrowskiego, a także zespołów Rozwód i Gorycz. Nie zabraknie artystów sceny hip hopowej - organizatorzy po raz kolejny zaprosili do programu kolektyw Tonfa, do którego dołączą młodzi i bardzo utalentowani producenci Phatrax, Zeten oraz Krenz. W programie również polsko-zagraniczne kolaboracje, w tym najnowszy projekt Thomasa Mahmouda i Bartłomieja Kuźniaka oraz spektakl taneczny z muzyką na żywo Macieja Sado i Isadory Tomasi - oba projekty pojawią się podczas berlińskiej edycji festiwalu.
Nie zabraknie selekcji artystów z ulubionych kierunków kuratorów festiwalu. Prosto z Nowego Jorku zawitają do nas zespoły Grid, ZS oraz Deli Girls, z kolei wschodni i południowy Londyn reprezentować będą avantpopowi Coby Sey, Alpha Maid oraz improv jazzowy skład Ill Considered. Podczas festiwalu usłyszymy kilku artystów związanych z kultowym ugandyjskim wydawnictwem Nyege Nyege Tapes, w tym koncert Ecko Bazz,, DJ Scotch Egg oraz Elvin Brandhi. O postindustrialne i noisowe brzmienia w tym roku zadba włosko-australijski zespół Kollaps. Jednym z wyjątkowych, zdaniem kuratorów, projektów tegorocznego festiwalu będzie koncert Charlemagne Palestine, który zagra z zespołem Time Machine Orchestra, a także przygotowany specjalnie dla festiwalu koncert Mike’a Coopera, Willa Guthrie’go i Mike’a Majkowskiego.
Dzięki staraniom organizatorów do tegorocznej edycji festiwalu zostały włączone działania realizowane przez fundację Avant Art w ramach międzynarodowego projektu pod nazwą In Between Norway & Poland / Culture. Projekt ten realizowany jest w latach 2022-2023 w 5 miastach - w Lublinie (w ramach festiwalu Kody, maj 2022), Oslo (Oslo Jazz Festival, sierpień 2023), w Krakowie (Sacrum Profanum, wrzesień 2023) oraz oczywiście w Warszawie (2022 r.) i we Wrocławiu (2023 r.) w ramach Avant Art Festival.
I tak w programie tegorocznej edycji warszawskiej zobaczymy wystawy, warsztaty oraz koncerty w wykonaniu gwiazd współczesnej muzyki improwizowanej i jazzowej, m.in. Matsa Gustafssona, Colina Stetsona, Jérôme Noetingera, Per-Åke Holmlandera czy Hedvig Mollestad Thomassen z towarzyszeniem polskich artystów i artystek, m.in. Maniuchy Bikont, Sylwii Świątkowskej, Teoniki Rożynek, Szymona Wójcika, Kuby Janickiego czy Pawła Romańczuka.
Projekt realizowany jest z funduszy norweskich i EOG. Więcej informacji nt. projektu na stronie
https:\/\/inbetween.avantart.pl/
Jak co roku w programie festiwalu przegląd filmów dokumentalnych o muzyce oraz konkurs Open call for live acts dla polskich artystów, w ramach którego wybranych zostało aż 5 polskich projektów.
Partnerami Avant Art Festival 2022 są:
Czasoprzestrzeń, Wrocław
Teatr Muzyczny Capitol, Wrocław
Klub Akademia, Wrocław
IMPART
Kino Nowe Horyzonty, Wrocław
Pardon To Tu, Warszawa
SPATiF, Warszawa
Pogłos, Warszawa
Komuna Warszawa
Kino Iluzjon, Warszawa
Studio PR 2 im. Lutosławskiego, Warszawa
Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina
ARTE Fundacja Kultury i Edukacji
KuLe Berlin
Kantine am Berghain, Berlin
Arkaoda, Berlin
WROCŁAW
20.09-25.09.2022
20.09
Miejsce: Czasoprzestrzeń
enjoy life showcase: Kakofonium (PL)
enjoy life showcase: Anatol (PL)
Kollaps (IT/AU)
21.09
Miejsce: Teatr Muzyczny Capitol
Dafnie (NOR)
Rozwód (PL)
Trio: Cooper / Guthrie / Majkowski (GB/AU/PL)
22.09
Miejsce: Czasoprzestrzeń
Phatrax (PL)
Krenz (PL)
TONFA (PL)
Ecko Bazz feat. STILL (UG/IT) (Nyege Nyege Tapes showcase)
23.09
Miejsce: Akademia
enjoy life showcase: MLODY KOTEK I NIEMY DOTYK (PL)
Alpha Maid (GB)
Microcorps (GB)
Coby Sey (GB)
PSIE KŁAKI [DOG SHREDS] (PL)
Gugas (PL)
Mordor Muzik (PL)
24.09
Miejsce: IMPART
Jerry & The Pelican System (PL)
Harrga (POR/GB)
Charlemagne Palestine & Grumbling Fur Time Machine Orchestra (GB/US)
25.09
Miejsce: Kino Nowe Horyzonty
A Symphony of Noise - Matthew Herbert's Revolution
Like Me: The Oral History of COUM Transmissions and Throbbing Gristle
I Get Knocked Down
Lydia Lunch: The War Is Never Over
Miejsce: Wyspa Tamka
Wydarzenie towarzyszące Avant Art Festival / Klub Szalonych / Ladies and Gentlemen Booking
dUASsEMIcOLCHEIASiNVERTIDAS (POR)
ESTHER SPLETT (CA)
ANDY THE DOORBUM (US)
DJ DISCOMFORT (PL)
---
Sfinansowano ze środków Miasta Wrocławia
Organizator: Avant Art
Partnerzy Festiwalu: Teatr Muzyczny Capitol, Kino Nowe Horyzonty, Czasoprzestrzeń, Akademia, Going., ZAiKS, BUH, Empik, Wyspa Tamka
Media: Polskie Radio PR II, Wyborcza.pl, Radio Luz
WARSZAWA
27.09-01.10.2022
27.09
Miejsce: Pardon, To Tu
Ill Considered (GB)
IFRIQIYYA ELECTRIQUE (FR/TUN)
Lounge Ryszards (PL)
28.09
Miejsce: Kino Iluzjon
A Symphony of Noise - Matthew Herbert's Revolution
Miejsce: Pogłos
dUASsEMIcOLCHEIASiNVERTIDAS (POR)
ZS (US)
Gorycz (PL)
Grid (US)
szorstkie (PL)
29.09
Miejsce: SPATiF
SUMISH & shemovesshe live
Miejsce: Kino Iluzjon
Other, Like Me: The Oral History of COUM Transmissions and Throbbing Gristle
Miejsce: Komuna Warszawa
Krenz (PL)
Phatrax (PL)
TONFA (PL)
Ecko Bazz feat. STILL (UG/IT) (Nyege Nyege Tapes showcase)
Deli Girls (US)
Miejsce: secret location
1+1+1+1 (INT)**** (1 miejsce + 1 osoba z publiczności + 1 muzyk + 1 minuta)
Mats Gustafsson (SWE)
Colin Stetson (USA)
Dieb13 (AT)
Matilda Rolfsson (NOR)
Kyrre Laastad (NOR)
Anders Nyqvist (SWE/AUT)
Sylwia Świątkowska (PL)
Maniucha Bikont (PL)
30.09
Miejsce: Kino Iluzjon
I Get Knocked Down
Miejsce: Komuna Warszawa
Freddie Murphy presents: The Night shows no Dawn (IT)
michaluk x radzikows (PL)
ECKO ELVIN (GB/UG) (Nyege Nyege Tapes showcase)
DJ Scotch Egg feat. Ethnique Punch (JP/TUR/DE) (Nyege Nyege Tapes showcase)
Samuel Kerridge (GB)
Ostrowski (PL)
1.10
Miejsce: Kino Iluzjon
Lydia Lunch: The War Is Never Over
Miejsce: Studio Polskiego Radia
(****) HIDROS 9 (INT)
Mats Gustafsson (SWE), Colin Stetson (USA), Anders Nyqvist (SWE/AUT), Dieb13 (AT), Per-Åke Holmlander (SWE), Jérôme Noetinger (FRA), Hedvig Mollestad Thomassen (NOR), Teoniki Rożynek (PL), Dominika Korzeniecka (PL), Szymon Wójcik (PL), Magdalena Bojanowicz (PL), Qba Janicki (PL), Zbigniew Chojnacki (PL), Barbara Drazkov (PL), Eira Bjørnstad Foss (NOR), Matilda Rolfsson (NOR), Lars Ove Fossheim (NOR), Michael Francis Duch (NOR), Øyvind Engen (NOR), Kyrre Laastad (NOR), Nicolas Leirtrø (NOR), Daniel Formo (NOR), Ida Løvli Hidle (NOR), Rafał Różalski (PL), Paweł Romańczuk (PL)
-----
(****) Wydarzenia realizowane w ramach projektu „In between Norway and Poland – culture”, finansowanego ze środków EOG w ramach Działania 2. “Poprawa dostępu do kultury i sztuki”.
Wydarzenie jest współfinansowane ze środków M.St. Warszawy.
Organizator: Avant Art
Partonat: Polskie Radio PR II, wyborcza.pl
Partnerzy Festiwalu: Pardon, To Tu, Komuna Warszawa, SPATiF, Pogłos, Kino Iluzjon, Going., ZAiKS, BUH, Empik, Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina, ARTE Fundacja Kutury i Edukacji
Media: PR2, Wyborcza.pl, Radio Kapitał, Glissando
BERLIN
14.10.
Miejsce: Kantine am Berghain
Zeten (PL)
Phatrax (PL)
TONFA (PL)
DJ Scotch Egg feat. Ethnique Punch & MO’ONG (JP/TUR/DE/IDN) (Nyege Nyege Tapes showcase)
Deli Girls (US)
12.11.
Miejsce: KuLe Berlin
rezydencja artystyczna:
Artysta (nie)obecny – Maciej Sado (PL/DE), Isadora Tomasi (IT/DE)
13.11.
Miejsce: Arkaoda
Artysta (nie)obecny – Maciej Sado (PL/DE) & Isadora Tomasi (IT/DE) - performens
Mike Majkowski (PL/AU)
Julek Płoski (PL)
Kuzniak & Mahmoud (PL/DE)
PL3XUS (CA/DE)
Dofinansowano w ramach programu dotacyjnego Instytutu Adama Mickiewicza „Kulturalne pomosty". Wydarzenie współfinansowane przez Instytut Polski w Berlinie.
Organizator: Avant Art
Partnerzy: Kantine am Berghain,, KuLe Berlin, Arkaoda Berlin
OPISY PROJEKTÓW
MUZYKA
Kakofonium (PL)
enjoy life showcase
Wrocław / 20.09.2022 / Czasoprzestrzeń
Kakofonium to przed-czasowy, mityczny program telewizyjny oglądany przez bogów. Przed szaleństwem Wielobytu, Cybertemplariusze służyli Świętemu Szumowi jako Ci, Którzy Zaprowadzają Porządek. Program musiał zgodnie z planem. Historia musiała się wydarzyć tak, jak wymyślili ją bogowie. Bunt Wielobytu zmienił wszystko. Teraz Cybertemplariusze przemierzają okablowaną mgławice wydarzeń, przygotowując się na Krucjatę Ostateczną. Ich hymnem seria cyberblastów, a bronią ukradziony bogom Przester Zagłady. W pieśniach nienawiść dla tych, którzy znisławiają ich wiarę. W gardłach słowa pokrzepiające niewinnych. Cybertemplariusze widząc całą możliwą historię muzyki, jaka kiedykolwiek mogłaby powstać uznali, że jedynie black metal może w pełni wyrazić złość ich płonących żywym prądem trzewi.
https://www.facebook.com/kakofonium
https://kakofonium.bandcamp.com/music
Anatol (PL)
enjoy life showcase
Wrocław / 20.09.2022 / Czasoprzestrzeń
Piosenki Anatola powstawały tak wcześnie jak w 2011 roku, potrafią jednak wiele lat czekać na wydarzenia warte napisania do nich tekstu. Wszystkie utwory projektu Anatol są o miłości. W międzyczasie wydarzyły się: Złota Jesień, Sierść, Lounge Ryszards i otworzenie labelu enjoy life. Pierwsze piosenkowe EP 'Fantasy Violence’ 2018, w międzyczasie mniejsze eksperymentalne lo-fi wydawnictwa: solo gitarowe 'in spring’ i mix 'richterskala’. Pierwszy album piosenkowy 'Ana’ w 2021. Następnie nowa piosenka 'Powietrze vs Podejście’ i dwa single zrobione na komputerze podchodzące do tematyki muzyki klubowej/elektronicznej 'My Boo’ i 'Patient/Patient instrumental clean’ Obecnie zespół praktycznie zakończył pisanie materiału, jak i część nagrań do drugiej gitarowej płyty piosenkowej 'Co →z →Tego’ i ten materiał będzie prezentowany na scenie w trio – Anatol (vox/git), Mikołaj Kołaczek (dr), i Paweł g (bass).
https://www.youtube.com/watch?v=sA6WClA8n0A
https://www.facebook.com/anatol2012mg
Kollaps (IT/AU)
Wrocław / 20.09.2022 / Czasoprzestrzeń
Until The Day I Die to trzeci album Kollaps dla Cold Spring Records. Płyta, wydana w czerwcu 2022 roku, jest bezlitosnym i trzewiowym atakiem na zmysły i kontynuuje trajektorię idiosynkratycznego podejścia zespołu do tworzeniu brzmień. Until The Day I Die to bezkompromisowa siła surowej post-industrialnej muzyki, której narracją są nadrzędne tematy potępienia i odkupienia; przemoc, romantyzm, seksualność i uzależnienie. Duża część procesu twórczego i konceptualizacji lirycznej płyty została powstała przy pomocy metody cut-up Williama S. Burroughsa.
Szeroka gama metali i surowców została użyta do stworzenia albumu, w tym metalowe kraty, zardzewiały dźwig, cementowe cylindry, nagrania terenowe, młotkowanie różnych podupadłych przedmiotów, połamane wzmacniacze, odsłonięty zbiornik pogłosowy, różne syntezatory i niesławna metalowa cewka; surowa, własnoręcznie skonstruowana konstrukcja, która stała się ikoną w użyciu w całym tryptyku wydawniczym Kollaps i długiej historii tras koncertowych w Europie, Australii i Nowej Zelandii.
https://www.youtube.com/watch?v=97OLTRB9zLE&t=35s
https://www.facebook.com/Kollapsmusic
https://www.instagram.com/kollapsmusic/
https://kollaps-noise.bandcamp.com/
Dafnie (NOR)
Wrocław / 21.09.2022 / Teatr Muzyczny Capitol
Energetyczny somersault witający nas w debiucie urodzonej w Danii, w Trondheim saksofonistki i liderki zespołu Amalie Dahl to zapowiedź tego świeżego powiewu, który Dafnie reprezentuje. Kwintet ubarwia mocne, melodyjne kompozycje Dahl z figlarnością i przekonującym ciężarem. To, co słyszymy, jest harmonijne, a zarazem awangardowe, z odniesieniami zarówno do starej szkoły free jazzu, jak i do współczesnych zespołów grających na stroikach. Ale nie miejcie wątpliwości – Dafnie to coś własnego.
Muzycy mieszkają obecnie w Trondheim (NO) i Kopenhadze (DEN) i można ich usłyszeć także w innych nagradzanych projektach, takich jak Kongle Trio, Trondheim Jazz Orchestra i I like to Sleep, między innymi. We wrześniu 2021 roku Dafnie wzięli udział w Young Crocus Jazz Contest, w Jeleniej Górze (Polska) i zdobyli 1 nagrodę wśród zespołów z całej Europy.
6 maja 2022 roku wydali w Sonic Transmissions Records swój debiutancki album „Dafnie” który zebrał wiele świetnych recenzji.
https://www.youtube.com/watch?v=4g8HnYO0ZP4&list=OLAK5uy_l2IW7KrRxUwJsLuH-Vn4Sf9jxKVgZcgLg
https://soundcloud.com/dafnie-band
https://soundcloud.com/dafnie-band
Rozwód (PL)
Wrocław / 21.09.2022 / Teatr Muzyczny Capitol
Po debiutanckim albumie pt. „Pompy” (Fonoradar, 2020), Rozwód powraca jako elektroakustyczne trio w składzie Szymon Szwarc (Jesień), Damian Kowalski (Pchełki) i Cezary Rosiński (Młyn) z albumem „Gold”, kontynuując poszukiwania w żenieniu noise’u z elektroniką.
„(…) Obok improwizacji znaczącym elementem układanki jest trans, rywalizujący z tymi bardziej wyluzowanymi strukturami. Organizacja marszruty w zderzeniu z momentami, kiedy dźwięki zaczynają meandrować w różne strony, jest fascynująca i stanowi o sile materiału (…)”
„(…) Nowy materiał jest jednocześnie pomostem między sceną klubowej elektroniki i muzyki eksperymentalnej. W zależności od utworu zmieniają się oczywiście proporcje, jednak napięcie, jakie buduje Rozwód, stawia pytanie, gdzie jest jego miejsce – w jazzowym klubie czy na jednej z imprez tętniących techno i house (…)”
Arek Lerch, „Noise Magazine”
https://www.youtube.com/watch?v=XIBMQJqr5iM&t=1s
https://www.facebook.com/rozwod555
Trio: Cooper/Majkowski/Guthrie (AU/PL/GB)
Wrocław / 21.09.2022 / Teatr Muzyczny Capitol
Mike Cooper, Will Guthrie, Mike Majkowski – trzej podróżnicy, eksploratorzy muzyki spotkają się na zaproszenie Fundacji Avant Art na scenie wrocławskiego Capitolu. Ich ścieżki przecięły się już wielokrotnie, jednak pierwszy raz będą dzielić się pomysłami dźwiękowymi na wspólnym koncercie.
Mike Cooper - międzynarodowy muzyczny odkrywca, występujący i nagrywający solo i w wielu inspirujących grupach i różnych gatunkach. Początkowo był gitarzystą folkowo-bluesowym i autorem piosenek, ale jego twórczość wzbogaciła się o muzykę improwizowaną i elektroniczną, muzykę na żywo do filmów niemych, sztukę radiową i instalacje dźwiękowe. Jest również dziennikarzem muzycznym, piszącym felietony do magazynów, szczególnie o muzyce i muzykach Pacyfiku, artystą wizualnym, twórcą filmów i wideo, kolekcjonerem hawajskich koszul. Pojawił się na ponad 60 płytach.
Will Guthrie jest australijskim perkusistą mieszkającym we Francji. Gra solo używając różnych kombinacji bębnów, perkusji, amplifikacji i elektroniki, a także prowadzi współczesną grupę perkusyjną / gamelanową ENSEMBLE NIST-NAH. Jego muzyka została wydana przez takie wytwórnie jak Black Truffle, Editions Mego, Ipecac, Erstwhile, Clean Feed, Gaffer Records, Hasana Editions, 23five, iDEAL oraz jego własną wytwórnię Antboy Music.
Mike Majkowski - australijski kontrabasista i kompozytor o polskich korzeniach, mieszkający w Berlinie. Aktywny w szerokim zakresie muzyki współczesnej, eksperymentalnej i improwizowanej od początku lat 2000, Majkowski rozwinął wysoce innowacyjny styl gry, rozszerzając i udoskonalając techniczne możliwości kontrabasu. Jego muzyka obejmuje zakres od czysto akustycznego, poprzez elektroakustyczny do elektronicznego i bada relacje między bezruchem i pulsem, spektralnymi właściwościami rezonansu, jak również czasem trwania i percepcją słuchania.
https://www.facebook.com/mike.cooper.129142
https://www.cooparia.com/
https://www.facebook.com/willguthriedrumz
https:\/\/www.will-guthrie.com/index.php?/about/
https://soundcloud.com/mikemajkowski
https://mikemajkowski.bandcamp.com/
Phatrax (PL)
Wrocław / 22.09.2022 / Czasoprzestrzeń
Warszawa / 29.09.2022 / Komuna Warszawa
Berlin / 14.10.2022 / Kantine am Berghain
Urodzony w 1997 DJ i producent z Warszawy. Współzałożyciel kolektywu FLAUTA, który skupia się na organizacji wydarzeń charytatywnych na rzecz uchodźców. Kilkuletni pracownik kultowego sklepu płytowego SideOne, członek Muwmentu. W przeszłości organizował takie imprezy jak Korektor, Rud Boi, Raban czy Saturacja. W maju tego roku wydał debiutancki album „I’m Jesus Christ” nakładem Astrophone Recordings. Płyta ukazała się w trzystu egzemplarzach, a każdy z nich miał unikalną, ręcznie robioną okładkę. W projekcie wzięło udział ponad 60 artystów
https://soundcloud.com/phatrax
https://www.phatrax.tumblr.com/
https://www.instagram.com/phatrax/
Krenz (PL)
Wrocław / 22.09.2022 / Czasoprzestrzeń
Warszawa / 29.09.2022 / Komuna Warszawa
Berlin / 14.10.2022 / Kantine am Berghain
Warszawski producent, który reprezentuje Muwment. Urodzony w 1997. W swojej twórczości łączy wpływy muzyki klubowej, głównie brytyjskiego rodowodu, jak dubstep czy jungle z gęstymi hiphopowymi instrumentalami.
Krenz rozkłada każdy gatunek muzyczny na jego cząstki elementarne, destyluje je i dodając własne wpływy, tworzy zupełnie nowe brzmienie. Kontestacja klasyki jest manifestacją nowego.
https://www.youtube.com/watch?v=S3n1D-sbUx8&t=2s
Tonfa (PL)
Wrocław / 22.09.2022 / Czasoprzestrzeń
Warszawa / 29.09.2022 / Komuna Warszawa
Berlin / 14.10.2022 / Kantine am Berghain
To stołeczne rap duo, które objawiło nam się jesienią 2019 r., kiedy wydali 7- utworową EP-kę -TONFA EP, wydaną nakładem Astrophone Recordings – i w jakieś 25 minut przedstawili swoje mroczne, psychotyczne brzmienie. Ich nagrania przepełnione są zabrudzonymi dźwiękami, a hipnotyzujące, mroczne wokale i bezkompromisowe bity dopełniają całości. W muzyce, którą tworzą nie szukają żadnego punktu odniesienia.
https://www.youtube.com/watch?v=SZX1a3pmspk
https://www.instagram.com/accounts/login/?next=/eurotonfa/
https://www.facebook.com/eurotonfa
https://eurotonfa.bandcamp.com/album/tonfa-ep
Zeten (PL)
Berlin / 14.10.2022 / Kantine am Berghain
DJ/turntablista. Selekcja kręcąca sie wokół brytyjskiej muzyki basowej przeplatana skreczami i hiphopowymi klasykami. Element składu TONFA i Raiza Soundsystem. Współpracował z 1988 przy produkcji kilku utworów na płyte „Ruleta”.
Ecko Bazz feat. STILL (UG/IT) (Nyege Nyege Tapes showcase)
Wrocław / 22.09.2022 / Czasoprzestrzeń
Warszawa / 29.09.2022 / Komuna Warszawa
Od czasu swojej EP Tuli Banyo wydanej przez Hakuna Kulala w 2018 roku, po której nastąpiła Kyusa Embela (2019), ugandyjski raper i MC Ecko Bazz zakwestionował ówczesne postrzeganie rozwijającej się sceny rapowej Afryki Wschodniej. Mieszając elementy grime, dancehallu i amerykańskiego hip-hopu i zbijając nasiąknięte polityką i aktywizmem teksty w języku Luganda, jego styl definiują idiosynkratyczna surowość i erupcyjna energia.
Ecko Bazz znany jest również z tego, że jest maniakalnym, eklektycznym, dziwacznym wykonawcą na żywo, zapewniającym kinetyczną, oszałamiającą energię, koszmarny i wybuchowy pejzaż dźwiękowy, który na długo pozostanie w twojej głowie i rozpali każdy tłum do szaleństwa. Podczas koncertów na festiwalu Avant Art na scenie towarzyszyć mu będzie mediolański artysta i muzyk STILL.
https://www.youtube.com/watch?v=qQ1k44yhafU
https://www.facebook.com/bazuuka.male
https://soundcloud.com/male-brian
https://hakunakulala.bandcamp.com/music
MLODY KOTEK I NIEMY DOTYK (PL)
enjoy life showcase
Wrocław / 23.09.2022 / Akademia
Duet Mimi Cirockiej (Niemy dotyk, Złota Jesień, Lounge Ryszards, Polsoja) i Lorelai b Woch (Mlody kotek, Heine Medin & the Polios, toksyczne gorąco), odpowiedzialny za wydany w enjoy life w 2020 r. mixtape New Age Speedball. W/w mixtape został nagrany w szczycie pandemii w wyizolowanych ekosystemach serii mieszkań na wysokich piętrach; powtarzają się na nim majaczące tradpopowe melodyjki, śpiewanie cichutko, niewyedytowane szumy powietrzne i onkyo piski z tanich mikrofonów i interfejsów audio. Te obiekty zostaną w ramach koncertu przeniesione w konwencję power trio z Franciszkiem Jędrasem w roli perkusisty.
https://www.youtube.com/watch?v=MxTbbg1e9Jw
https://enjoylife.bandcamp.com/album/klub-puls
Alpha Maid (GB)
Wrocław / 23.09.2022 / Akademia
Alpha Maid czyli Leisha Thomas to gitarzystka, wokalistka i producentka pochodząca z południowo-wschodniego Londynu, która w swoich kompozycja zawiera wnikliwe obserwacje ludzkich zachowań i społecznych interakcji. Podczas gdy brzmienia, które tworzy są zwodniczo przystępne, naszpikowane są nietypowymi progresjami akordów i struktur. Dzięki temu artystka nadaje swoim punkowym i grunge’owym utworom unikalny charakter, zakotwiczony w imponująco wydajnej mieszance instrumentów i ostrej jak brzytwa produkcji.
Alpha Maid należy do kolektywu CURL Mica Levi, Coby Sey & Brother May, w którego występach na żywo brała udział. Swoją debiutancką EP Spy wydała za pośrednictwem wytwórni stojącej za CURL w 2019 roku i od tego czasu współpracowała na płycie i na scenie z innymi londyńskimi artystami, takimi jak Coby Sey i Ben Vince.
Jej pierwsze solowe wydanie w wytwórni kolektywu C.A.N.V.A.S., „CHUCKLE” z 2021 roku, zdobyło znaczącą uwagę krytyków. To nie jest typowa folkowa płyta – jest na niej mnóstwo miejsca na różnorodne wpływy Leishy (lo-fi post-punk, noise, glitch), które wzbogacają jej wyrazisty przekaz.
W tym występie Alpha Maid występuje w świecie CHUCKLE z towarzyszeniem flecistki Niazy Hazeldine.
https://soundcloud.com/c-a-n-v-a-s/sets/alpha_maid-chuckle
https://www.instagram.com/alpha_maid/
https://soundcloud.com/alpha-maid
Microcorps (GB)
Wrocław / 23.09.2022 / Klub Akademia
Nowy projekt artysty i muzyka Alexa Tuckera (Grumbling Fur, Alexander Tucker, Imbogodom) eksplorujący elektronikę, wiolonczelę i głos. Debiutanckie wydawnictwo XMIT, ośmioutworowy album zawierający współpracę z Gazelle Twin, Nik Void, Simon Fisher Turner i Astrud Steehouder, ukazał się w kwietniu 2021 roku.
Wydany przez wytwórnię ALTER Luke’a Youngera, ciągle ewoluujący świat dźwięków Tuckera rozwija się dzięki tej kolekcji surowych sfer skupionych wokół przetworzonych systemów elektronicznych, smyczków i manipulacji wokalnych. Na nowym albumie MICROCORPS wykorzystuje zmienione głosy, syntezę dźwięku i minimalistyczno-surowe konstrukcje beatowe.
W odejściu od poprzednich projektów, XMIT bada wymazywanie siebie, usuwając oczywiste cechy ręki i głosu, pozwalając na skupienie się na tym, co humanoidalne, a nie ludzkie. Zamiast rozpoznawalnych tekstów i spójnych obrazów, MICROCORPS ewoluował w syntezie głosów, aby wygenerować alternatywne postacie.
https://www.youtube.com/watch?time_continue=1&v=fA_5B6wVzZ4&feature=emb_logo
https://microcorps.bandcamp.com/album/xmit
https://www.instagram.com//microcorps/
https://swampbooking.com/microcorps/
Coby Sey (GB)
Wrocław / 23.09.2022 / Akademia
Producent, wokalista i DJ, który po latach spędzonych w środowisku artystów DIY w południowo-wschodnim Londynie, zbudował sobie renomę jako wykonawca i producent oferujący zmieniającą się, dezorientującą wizję muzyki klubowej. W przeszłości współpracował z artystami i artystami takimi jak Mica Levi, Tirzah, Babyfather (Dean Blunta), Klein czy Kwes.
W swoich nagraniach Coby porusza się w sferze żywych instrumentów, produkcji opartych na samplach i muzyki eksperymentalnej, łącząc rozpoznawalne motywy hip hopu, drone, jazzu, grime’u i innych w dubową znieczulicę
Na scenie te marzycielskie kompozycje są przepełnione ciężką, niełatwą taneczną energią i uzupełnione żywym instrumentarium dzięki stałym członkom zespołu – Alpha Maid, Momoko Gill i Benowi Vince.
Otwarte podejście Coby’ego do dzielenia się i tworzenia muzyki rozciąga się na jego pracę z londyńskim kolektywem CURL, który wydaje płyty i organizuje wydarzenia oparte na improwizacji. Prowadzi również comiesięczny program w radiu NTS, który oferuje portal do jego atrakcyjnie mrocznego muzycznego świata.
Długo oczekiwany debiutancki album Coby’ego „Conduit” ukaże się 9 września nakładem AD93.
https://www.youtube.com/watch?v=t3dJXfBsPmk
https://www.instagram.com/cobysey/
https://cobysey.bandcamp.com/
https://soundcloud.com/cobysey
PSIE KŁAKI [DOG SHREDS] (PL)
Wrocław / 23.09.2022 / Akademia
Długofalowy projekt performersko-muzyczny z gatunku skrajnego noise-electronic, w połączeniu z humanitarną wersją akcjonizmu wiedeńskiego, ocierającego się o lekkie BDSM. Stworzony przez dwóch artystów elektronicznego undergroundu: Reksia666 (Fumosa Fumowicza) z Wrocławia i Cywila999 (Marcelo Zammanhoffa) z Łodzi. Występują rzadko i mimo premiery w 2015, na scenie artystycznej to wciąż nowość i doznania absolutne. ///// Projekt wybrany w ramach Open call 2022
https://youtu.be/dPYEZCYAk4Y
https://youtu.be/j96sDq3ImSw
https://youtu.be/vxP4oi08P4o
Gugas (PL)
Wrocław / 23.09.2022 / Akademia
Projekt wybrany w ramach Open call 2022
https://m.youtube.com/user/SBRtiwi
Mordor Muzik (PL)
Wrocław / 23.09.2022 / Akademia
Poznański duet to perfekcyjnie dopracowany, alternatywny projekt klubowy, doceniony przez organizatorów i słuchaczy z całego kraju. Charakterystyczne brzmienie, eksplorujące szeroko pojętą muzykę basową pozwoliło Majkiemu i Gingerowi wbić się na sceny najbardziej uznanych festiwali muzycznych w Polsce, a ich największe imprezowe bangery do dzisiaj latają w modnych klubach i na undergroundowych rave’ach. Ich kawałki mają certyfikat parkietowy wydany przez szanowanych DJów i DJki, a uznanie podkreśla współpraca z takimi zawodnikami jak Paluch, Wuzet, BRK, Sokos czy Sicoer.
https://www.youtube.com/watch?v=tjWFUH--f3o
https://www.youtube.com/watch?v=My0oBm_hhqY
https://tiny.pl/9w7hk
Harrga (POR/GB)
Wrocław / 24.09.2022 / Impart
Harrga to zespół założony w Bristolu w 2017 roku przez Miguela Prado (Nzʉmbe) i Dali de Saint Paul (EP/64, Viridian Ensemble, The Sound Cupboard,DSC).
W maju 2019 roku wydali Héroïques Animaux de la Misère, na Avon Terror Corps, w hołdzie tym, którzy palą granice i zachowują niezatarte znaki, glosolalia i ksenoglosja. Diaspora przyszłości. Harrga oznacza oparzenie w marokańskim dialekcie Darija, a także przywołuje termin harragas, który odnosi się do migrantów, którzy palą swoje dokumenty tożsamości i szukają azylu w Europie. Album jest wyraźnie oprawiony jako hołd dla tych azylantów, nosząc w sobie szaleńczą pilność, która odmawia słuchaczowi wygodnej pozycji, z intensywnością pasującą do podobnego połączenia politycznego i dźwiękowego radykalizmu Moor Mother, który ma krótki wkład w ostatni utwór „À Vif”.
W maju 2020 roku wydali „Femmes d’Intérieur” w Takuroku, (Café Oto digital label) rozważając tym razem przemoc domową i eksplorując tropami kobiecości.
https://soundcloud.com/user-115181623/harrga-primitive
https://www.youtube.com/watch?v=XXCZFea53ew
https://harrga.bandcamp.com/
Charlemagne Palestine & Grumbling Fur Time Machine Orchestra (GB/US)
Wrocław / 24.09.2022 / Impart
Charlemagne Palestine, szamański twórca świata i emisariusz świętych zabawek związany z nowojorską sceną minimalistyczną lat 60-tych dołącza do Grumbling Fur Time Machine Orchestra, czyli rozszerzonego dronowego ramienia londyńskich artystów multidyscyplinarnych Daniela O’Sullivana i Alexandra Tuckera o eksperymentalnej koncepcji avant-popu. „Omminggg and Schlomminggg” ich drugie wydawnictwo w Important Records uwiecznia występ tria w kopenhaskim znakomitym Jazzhouse w 2016 roku i jako wydawnictwo ukazało światło dzienne w maju.
Charakterystyczne brzdąkanie fortepianu Palestine’a wzmocnione przez elektronikę Tuckera i O’Sullivana i przetworzone smyczki tworzą płynne dźwiękowe fale w ciągłym stanie rozwijania. Jest to prawdopodobnie najbardziej demonstracyjny dokument potężnego wokalu Palestine – obcej hybrydy muzyki sakralnej czerpiącej głęboko ze studni synagogi kantoralnej i klasycznych stylów Hindustani w próbie skanalizowania międzywymiarowych istot ze starożytnych kultur. Pod pewnymi względami można by to uznać za Karola Wielkiego w dubie, gdyż Grumbling Fur ostrożnie skręca i magluje swoją paletę naelektryzowanej harfy, altówki, smyczkowej mandoliny, perkusji, taśm i transformatorów głosu poprzez łańcuchy pętel, co skutkuje powoli rozrzedzającym się oparem.
https://www.youtube.com/watch?v=c-zv1C95OtA
https://swampbooking.com/time-machine-orchestrabruxelleslondon/
Jerry & The Pelican System (PL)
Wrocław / 24.09.2022 / Impart
Jerry & The Pelican System to debiutancki projekt Jerzego Mączyńskiego. Pierwszy album Jerzego ukazał się nakładem wytwórni Warner Music Poland w ramach kultowej serii wydawnictw Polish Jazz w maju 2019 roku. W dotychczasowej karierze Mączyński prezentował swoją muzykę na wielu krajowych i międzynarodowych scenach, w tym: London Jazz Festival, OFF Festival, Soundrive Festival, Jazz Jantar, Lado na Wsi, Festiwal Dwa Brzegi, NCPA Mumbai Experimental Stage , Habitat Center w New Delhi, Jazz nad Odrą i wielu innych.
https://www.youtube.com/watch?v=u5ebncgbSNQ
https://www.youtube.com/watch?v=zSt7l83RjJk
https://jerzymaczynski.com/albums/
dUASsEMIcOLCHEIASiNVERTIDAS (POR)
Wrocław / 25.09.2022 / Wyspa Tamka
Warszawa / 28.09.2022 / Pogłos
Utworzony w 2007 roku w Lizbonie (Portugalia), dSCi to zespół o programie nauczania równie intensywnym jak ich muzyka, unikalna mieszanka noise-rocka, post-rocka, post-punka i free-jazzu, którą można opisać jako pilną, energetyczną i zadziorną lub jak to kiedyś ktoś ujął: "jak mieszanka Black Flag i Soft Machine".
Przez te wszystkie lata zagrali ponad czterysta koncertów w najróżniejszych sytuacjach, miejscach i z najbardziej najróżniejszych sytuacjach i miejscach, z najróżniejszymi zespołami i muzykami. liczne festiwale i trzynaście tras koncertowych, które zabrały ich do takich krajów jak Hiszpania, Francja, Niemcy, Szwajcaria, Włochy, Belgia, Holandia, Czechy, Słowacja, Węgry, Słowenia i Rosja.
https://duassemicolcheiasinvertidas.bandcamp.com
https://www.facebook.com/duassemicolcheiasinvertidas
https://www.instagram.com/duassemicolcheiasinvertidas
ANDY THE DOORBUM (US)
Wrocław / 25.09.2022 / Wyspa Tamka
Andy the Doorbum jest muzykiem i performerem z Los Angeles. Tworzy osobliwie widowiskowe performanse, na które składają się freakfolkowa muzyka, surowy i głęboki śpiew, gra świateł, zaburzające przestrzeń wizualizacje i dopełniające poczucia niesamowitości kostiumy. Jest to działanie na pograniczu performansu wizualno-teatralnego o surrealistycznym klimacie, rozpięte w emocjonalnym spektrum - słowami samego Andy'ego - od odczuć "katarktycznych i inspirujących " po "całkowicie niepokojące”. Andy the Doorbum nagrywa i podróżuje pod tym pseudonimem od 2005 roku. Wielokrotnie występował na festiwalu muzycznym SXSW w Austin w Teksasie oraz na Stendhal Festival of Art w Limavady. Poza muzyką Andy the Doorbum jest artystą wizualnym i pisarzem. Wydał kilka publikacji poetyckich, jego prace wystawiane były w wielu galeriach od Charlotte w Północnej Karolinie po Los Angeles w Kalifornii, a także wystąpił w kilku filmach krótkometrażowych.
https://andythedoorbum.bandcamp.com/
https://www.youtube.com/watch?v=mCXuI0WDGao
https://campsite.bio/andythedoorbum
ESTHER SPLETT (CA)
Wrocław / 25.09.2022 / Wyspa Tamka
Esther Splett to osoba o multidyscyplinarnym podejściu do tworzonej sztuki. Łączy hałas, drony, kolaże dźwiękowe, syntezatory, harfę i inne instrumenty.
W swoich spektaklach scenicznych używa dźwięku, videoartu i form performerskich, których treści wywodzą się z jego obsesji i osobistych przeżyć. W swojej praktyce performerskiej odgrywa groteskową postać kobiecą z delirycznej perspektywy osoby obserwującej przez soczewki szaleństwa i potworności.
Poprzez tworzoną na scenie kreację artystyczna eksploruje tożsamość queerową z perspektywy osoby płynnej płciowo (gender fluid), seksualność oraz tematy takie jak pożądanie, masochizm i emocjonalna niestabilność, występując przeciwko wszelkim formom opresji, rasizmowi i kapitalizmowi.
Opisuje siebie jako „Emily Bront. wskrzeszona jako blondyneczka syntezatorowa, kt.ra po prostu chce się bawić, ale nie może”. Wcześniej grało w post punkowo-gotyckim zespole Sacral Nerves (przed takimi zespołami jak Shonen Knife i Perfect Pussy). Grało także w duecie femmegore Jilted X, łączącym muzykę, sztukę performance i teatr, czego kulminacją była sztuka Toxic People, wystawiona na Rhubarb Festival 2020. Solo występowało u boku takich artyst.w jak Petra Glynt, Syngja, Brigitte Bardon’t, Black Dresses, John Wiese, Jerusalem in My Heart i The Rita na Toronto Noise Fest (2019).
https://www.esthersplett.com/
https://soundcloud.com/esthersplett
https://www.youtube.com/watch?v=mIw6OaDbD7g
DJ DISCOMFORT (Polska)
Wrocław / 25.09.2022 / Wyspa Tamka
Dj Discomfort czyli Hubert Kostkiewicz, gitarzysta Kurws i Atol Atol Atol, zaprasza na soczystą selekcję. Zapowiada się taneczna impreza o nieprzewidywalnej playliście. Nerwowa mieszanka r.żnych styl.w: od proto-punkowego, garażowego big beatu, przez brudne elektro, post-punk, new romantic, disco, hip-hop, minimal i breakbeat. Szerokie
spektrum najlepszych tanecznych ujawnień z r.żnych epok i szerokości geograficznych. Także tych, kt.re nijak nie mieszczą się w szufladach. Nieprzewidywalność, nagłe zwroty akcji, kontrapunkty. Cholera wie co mu strzeli do głowy.
IFRIQIYYA ELECTRIQUE (FR/TUN)
Warszawa / 27.09.2022 / Pardon, To Tu
IFRIQIYYA ELECTRIQUE to wyjątkowy projekt. Więcej niż koncert, to BADANIE wokół kilku rytuałów i transów praktykowanych przez społeczności uzdrawiające, od Gnawa do Banga. Rekomponowana muzyka, Transcendentalna i Postindustrialna Ceremonia.
ADORCISM. Twój osobisty DEVIL zawładnął twoją DUSZĄ i nigdy nie możesz się go pozbyć. Czasami żąda całego twojego ciała, desperacko go potrzebuje, bo czujesz się źle. Więc wspólnota uzdrawiająca nadchodzi z tańcami, qraqebs i tablami, ogniem, benzoinem i wodą i poprowadzi cię gwałtownie w kierunku twojego WILDEST SIDE w szalonym rytuale, który zakończy się tylko wtedy, gdy stracisz wszystkie swoje zmysły. Twój osobisty diabeł będzie wtedy całkowicie tobą władał.
https://www.youtube.com/watch?v=TEhAyAx9m0Q
https://www.ifriqiyya-electrique.org/
https://www.facebook.com/ifriqiyyaelectrique/
https://www.instagram.com/ifriqiyyaelectrique/
Ill Considered (GB)
Warszawa / 27.09.2022 / SPATiF
„Brzmienie Ill Considered jest szerokie i zróżnicowane, a także potencjalnie nieograniczone w zakresie dźwięków” – wyjaśnia Rahman. „Szukamy sposobu na wyrażenie naszych emocji w najpełniejszym możliwym zakresie i sprawienie, by powstała muzyka była spójna i katartyczna dla każdego słuchacza, który zechce do nas dołączyć”.
W skład zespołu wchodzą basista Liran Donin (Led Bib), saksofonista Idris Rahman (Wildflower, Soothsayers) oraz producent/mikser/perkusista Emre Ramazanoglu (David Holmes, Leo Abrahams, Noel Gallagher, Steam Down, Theon Cross, Wildflower, Etienne Daho).
Piekielnie energiczny i nieustępliwie produktywny zespół nagrał i wydał dziewięć albumów w latach 2017-2019, przedzierając się przez improwizowany, ale w pełni ukształtowany repertuar w sesjach single-take, które pokazują wyjątkową wszechstronność i zmysł inwencji.
https://www.youtube.com/watch?v=d11ck05RYJQ
https://illconsidered.bandcamp.com/
https://www.facebook.com/illconsideredmusic/
Lounge Ryszards (PL)
Warszawa / 27.09.2022 / Pardon, To Tu
Lounge Ryszards to więcej niż muzyka, to nieprzerwany strumień ekspresji i wibracji, determinacje i siłę Lounge Ryszards można przyrównać do siły natury, Lounge Ryszards zryje Ci banie! Projekt wybrany w ramach Open call 2022
Grid (US)
Warszawa / 28.09.2022 / Pogłos
Tim Dahl to nowojorski basista i wokalista, najbardziej znany ze swojej współpracy z noise-rockowymi zespołami Lydia Lunch Retrovirus i Child Abuse. Pisze i występuje również dla zespołów jazzowych Pulverize the Sound i GRID. Dahl występował i/lub nagrywał z wieloma innymi znanymi muzykami, takimi jak Yusef Lateef, Archie Shepp, Eugene Chadbourne, Tatsuya Yoshida, Mary Halvorson, Peter Evans, Rhys Chatham, The Flying Luttenbachers, Tyshawn Sorey, Jandek, Kool Keith i Von Lmo...
Thore Warland to perkusista pochodzący ze Stavanger w Norwegii. Od 2011 roku wydaje muzykę, organizuje koncerty i podróżuje po całym świecie. Najczęściej aktywny z eksperymentalnymi zespołami, Golden Oriole, Staer, Firmaet Forvoksen i Burning Axis. Jego styl to przede wszystkim tworzenie złożonych, krążących motywów.
https://www.youtube.com/watch?v=D2g50unDmvY
https://timdahl.bandcamp.com/album/grid
https:\/\/www.timdahlmusic.com/
szorstkie (PL)
Warszawa / 28.09.2022 / Pogłos
Zespół narodził się w trudnych czasach pandemii w 2020 roku. W jego skład wchodzą: Robert Kafel (Lewe Łokcie), Kamil Klama (Beukot), Michał Klama (Pleń, Pi). Materiał na debiutancką płytę nagrany został w studiu „Trzaski”, między Częstochową a lasem. W oparach dymu i przy akompaniamencie szczekających psów. Ukazał się 9 września dzięki wydawnictwu Gusstaff Records. ///// Projekt wybrany w ramach Open call 2022
ZS (US)
Warszawa / 28.09.2022 / Pogłos
ZS to obecnie dwie osoby, saksofonista Sam Hillmer i gitarzysta Patrick Higgins. Będą oni wykorzystywać swoje instrumenty i elektronikę do tworzenia bardzo dynamicznych, wciągających dźwięków.
Ta trasa będzie również częścią obchodów 20-lecia ZS – na początku przyszłego roku ukaże się specjalny boxset z trzema winylami i książką, zaprojektowaną przez Taubę Auerbach, stworzoną z tej okazji. Ponadto, na koncerty w UE przygotują coś specjalnego, np. remiksy znanych artystów.
https://soundcloud.com/zzzsss
https://www.facebook.com/zstheband
https://www.zzzsss.com/
Gorycz (PL)
Warszawa / 28.09.2022 / Pogłos
2 listopada 2018, po dwóch latach muzycznych poszukiwań, Gorycz wydała w Pagan Records swój debiutancki album “Piach” niosąc wieloznaczną, wisielczą poetykę splecioną z przygnębiającą muzyką.
Na pokładzie muzycy znani między innymi z Non Opus Dei. W czerwcu 2022 roku zespół wszedł do studia aby nagrać następczynię debiutu, Kamienie.
FFO: Kobong, Inter Arma, Neurosis, Deathspell Omega, Sonic youth.
https://youtu.be/c_douZR1r5I
https://www.facebook.com/goryczolsztyn/
SUMISH + Gael (UA)
Concept/idea
SUMISH (z ukraińskiego -"połączenie") - kolektyw ukraiński z siedzibą w Warszawie. Trójka entuzjastów, którzy spotkali się, aby stworzyć miejsce, przestrzeń dla synergii z ludźmi bliskimi duchem dla połączenia sfer twórczych w harmonii z otoczeniem.
Projekt ma na celu metodą audio-wizualną przedstawić emocje i przeżycia artystów w kryzysowym stanie, to, w jaki sposób sytuacja w ojczyźnie nakłada ślad na twórczość i jak zmienia punkt widzenia dnia jutrzejszego.
Podczas swoich występów artyści pracują z muzyką i kontentem wizualnym.
Cień artysty na ekranie będzie symbolizował tę cząstkę, która zawsze jest z domem, ziemią. Podczas wydarzenia wyświetlane będą wizualizacje z filmików, nagrań terenowych z Ukrainy, tych „dawnych czasów” oraz tych teraźniejszych. Podczas wydarzenia wystapią bijū, Gael i Ssscreep.
https://soundcloud.com/b1ju
https://soundcloud.com/ssscreep
Deli Girls (US)
Warszawa / 29.09.2022 / Komuna Warszawa
Berlin / 14.10.2022 / Kantine am Berghain
Deli Girls to naładowany emocjami, bombastyczny projekt dance punkowy, który powstał na nowojorskim Brooklinie, składający się z wokalistki Danny Orlowski i różnych DJ-ów/producentów. Jesienią 2022 roku Orlowski będzie kolaborować z DJ-em/producentem Hatechildem (head necromancer w Melting Point). Oboje od ponad dekady są znani w nowojorskim podziemiu z hardcore'owych tanecznych mosh pitów i ciągłych zbiórek pieniędzy. Orlowski i Hatechild od zawsze podzielają bezlitośnie antyestablishmentowe, queerowe wartości.
https://www.youtube.com/watch?v=hbxu62k2xR0
https://deligirls.bandcamp.com/
https://www.facebook.com/deligirlz
https://www.instagram.com/p/BuJc8R0lint/
Ostrowski (PL)
Warszawa / 30.09.2022 / Komuna Warszawa
Krzysztof “Freeze” Ostrowski to bydgoski muzyk, instrumentalista i producent, najczęściej kojarzony z szeroko rozumianą sceną elektroniczną. Na jego artystyczną działalność wpływa mnogość doświadczeń związanych z dźwiękiem: wykształcenie muzyczne, lata produkcji muzyki elektronicznej,czy praca w orkiestrze dętej.
Sprawnie porusza się w obrębie różnych form muzycznych i gatunków. Szeroki, stale udoskonalany dobór instrumentarium i rozległa wyobraźnia artystyczna to znaki szczególne artysty, często skłaniającemu się ku eksperymentalnym rozwiązaniom.
Występuje solowo, oraz w ramach audiowizualnego duetu Soundscape Mirror (z artystą wizualnym Tomem Skofem), jak i w różnych konfiguracjach często związanych z bydgoską alternatywą wywodzącą się z klubu Mózg.
Razem z Mateuszem Wysockim Fischerle tworzy duet IFS. W 2018 r. wspólnie z Kubą Ziołkiem powołał do życia duet Clinamen, który to zadebiutował płytą “The tropism of spring” jesienią 2020 r. Nagrywał i występował m.in. z Tonym Buckiem, Grzegorzem Pleszyńskim (Transmemories), improwizowaną orkiestrą Come Down to Earth, Piotrem Cisakiem, Sławkiem Janickim.
https://www.youtube.com/watch?v=1hyG5Z-kybQ
michaluk x radzikows (PL)
Warszawa / 30.09.2022 / Komuna Warszawa
Artyści poruszają się w granicach estetyk noise, drone, postdigital z naciskiem na autorskie moduły syntezy oraz przetwarzania dźwięku i obrazu, czasem wsparte zewnętrznymi urządzeniami oraz instrumentami elektronicznymi. Projekt wybrany w ramach Open call 2022.
Samuel Kerridge (GB)
Warszawa / 30.09.2022 / Komuna Warszawa
Samuel Kerridge, ze swoim charakterystycznym dźwiękowym arsenałem, stoi samotnie w świecie rytmu i hałasu. Jest artystą jedynym w swoim rodzaju, a jego muzyka powinna być doceniana na własnych warunkach. Jego produkcje znajdują dziwną poezję w nieczytelnych komunikatach, rozbierając znaczenie do surowej reakcji emocjonalnej. Każdy utwór jest trzewiową płytą mocy, mającą na celu zdekonstruowanie wszelkich uprzednich wyobrażeń za pomocą krzyżowej metodologii. Czy to za pośrednictwem wydawnictw Downwards Records, Blueprint, Horizontal Ground, czy też jego własnego imprintu (i cenionej berlińskiej serii imprez) Contort, czy też na żywo, słuchacz poddawany jest przytłaczającym falom hiper-sensorycznej stymulacji. Niezależnie od formy, jaką przybiera jego muzyka, Samuel Kerridge wciąż się rozwija, zawsze przesuwając granice dźwięku i przestrzeni.
https://soundcloud.com/samuelkerridge
https://www.facebook.com/samuelkerridge
https://www.instagram.com/samuel_kerridge/
ECKO ELVIN (GB/UG)
(Nyege Nyege Tapes showcase)
Warszawa / 30.09.2022 / Komuna Warszawa
Wspólny projekt Elvin Brandhi, walijskiej producentki i afrykańskiego MC Ecko Bazza, którego solowy koncert zobaczyć będzie można w Komunie Warszawa w czwartek.
ECKO ELVIN konceptualnie opierać się ma na brzmieniach zaczerpniętych z album Villaelvin - materiału, który Elvin Brandhi stworzyła podczas swojej pobytu w Kampali na zaproszenie afrykańskiego wydawnictwa NYEGE NYEGE TAPES i w kolaboracji z artystami powiązanymi z kolektywem NYEGE NYEGE.
Spodziewać się możemy silnie mistycznych i niepokojących brzmień zaczerpniętych z
afrykańskiego folku i dużo field-recording przełamanych przenikliwymi i kipiącymi energią
wokalami. Jest to pierwszy wspólny koncert tego duetu, co więcej jest to jednocześnie pierwszy raz kiedy na żywo usłyszeć będzie można materiał z Villaelvin, w dodatku wzbogacony o obecność i wkład Ecko Bazza.
https://soundcloud.com/villaelvin/hakim-storm
https://soundcloud.com/elvin-brandhi-1
https://www.c-a-n-v-a-s.com/canvas008_apocope.html
DJ Scotch Egg feat. Ethnique Punch (JP/TUR/DE)
(Nyege Nyege Tapes showcase)
Warszawa / 30.09.2022 / Komuna Warszawa
Berlin / 14.10.2022 / Kantine am Berghain
Shigeru Ishihara aka DJ Scotch Egg aka DJ Scotch Rolex to przekraczający granice muzyk, producent i weteran sceny elektronicznej pochodzący z Tokio. Od prawie dwóch dekad podróżuje pomiędzy wszystkimi gatunkami muzycznymi łącząc je i sklejając w szorstkie, chropowate i zdecydowane brzmienia. Swoje pierwsze kroki stawiał w podziemiu Brighton w latach 2000, gdzie dzięki gitarowym eksperymentom i ciężkimi i zaginającymi gatunki brzmieniowe improwizacją eksplodował na scenie brytyjskiego, a od czasu przeprowadzki do Berlina w 2011 roku, jego brzmienie ewoluowało, obejmując wpływy hip hopu, trapu i dubu.
U boku DJ Scotch Egga wystąpi Ethnique Punch - turecki MC, producent i artysta wizualny stacjonujący w Bremie. Hipnotyczne i dynamiczne bity, w których eksperymentuje z łączeniem etnicznych skal melodycznych z perkusją, nagraniami terenowymi i chropowatymi bębnami stały się znakami rozpoznawczymi jego produkcji, obok jego głębokiego, tajemniczego głosu i ostrego flow w połączeniu z rymami i brzmieniem języka tureckiego.
https://www.youtube.com/watch?v=LH2HfpfL4XM
https://soundcloud.com/ethnique-punch
https://www.djscotchegg.org/
Mike Majkowski (PL/AU)
Berlin / 13.11.2022 / Arkaoda
australijski kontrabasista i kompozytor o polskich korzeniach, mieszkający w Berlinie.
Aktywny w szerokim zakresie muzyki współczesnej, eksperymentalnej i improwizowanej od wczesnych lat 2000, Majkowski rozwinął wysoce innowacyjny styl gry, rozszerzając i udoskonalając techniczne możliwości kontrabasu. Jego muzyka obejmuje zakres od czysto akustycznego, poprzez elektroakustyczny do elektronicznego i bada relacje między bezruchem i pulsem, spektralnymi właściwościami rezonansu, jak również czasem trwania i percepcją słuchania.
https://soundcloud.com/mikemajkowski
https://mikemajkowski.bandcamp.com/
Julek Ploski (PL)
Berlin / 13.11.2022 / Arkaoda
Urodzony w 1998 roku Julian Płoski jest jednym z najciekawszych artystów rodzimego elektronicznego undergroundu. Wychwalany za debiutancki album „Tesco” (2018) nie osiadł na laurach, lecz nie ustaje w poszukiwaniach – współczesną muzykę klubową psując industrialnymi i noise’owymi wtrętami.
Jego produkcje to brawurowe dźwiękowe kolaże i zarazem intrygujące koncepty. Na swojej drugiej płycie, „śpię”, wciągnął nas w króliczą norę snu, balansując pomiędzy odpoczynkiem a koszmarem, natomiast na „Human Sapiens Ep” zadaje pytania o człowieczeństwo w nieludzkich czasach.
https://julekploski.bandcamp.com/
https://www.facebook.com/ploskipremium/
https:\/\/julekploski.pl/
Kuzniak & Mahmoud (PL/DE)
Berlin / 13.11.2022 / Arkaoda
Duet dwóch niezwykłych muzyków działających od ponad dwóch dekad na scenach Berlina i całej Europy.
Powstały po 8 latach współpracy album "Never Never" zostanie opublikowany 13 października 2022 roku, dokładnie na miesiąc przed prapremierą instalacji wielogłośnikowej z koncertem na Avant Art Festival w Berlinie.
Thomas Mahmoud - elektronika, rytmy i głos
Bartłomiej Kuźniak - saksofony, kontrabas, basy elektryczne i obiekty perkusyjne
Po raz pierwszy zagrali razem w 2014 roku podczas festiwalu Avant Art, gdzie wystąpiły ich zespoły The Nest i 2g. Jako duet M-F-X + B333 oraz soliści wystąpili w 2017 roku na festiwalu filmowym Nowe Horyzonty. Później przygotowali kilka wspólnych nagrań, ale poza dwoma wideoklipami nigdy ich nie opublikowali, chcąc to zrobić na miesiąc przed premierowym koncertem na Avant Art Festival, który odbędzie się 13 listopada 2022 roku w Berlinie.
W ciągu ostatnich dwóch lat pandemii przekazywali sobie cyfrowe szkice. Na bazie wybranych utworów powstał album "Never Never". Opracowali również godziny muzyki przeznaczonej do przestrzennych instalacji wielokanałowych, które będą częścią ich prezentacji na żywo. Jest to kolaż osobistych wrażeń akustycznych oraz spontanicznych ekspresji osadzonych jako język muzyczny w nieliniowej analogowej i cyfrowej dramaturgii, w którym spotykają się i krzyżują liczne warstwy i plany dźwiękowe.
Płyta "Never Never" będzie miała swoją premierę 13 października 2022 jako pierwsze wydawnictwo z cyklu archiwów Studio 333.
https://studio333.net/kuzniak-mahmoud/
https://soundcloud.com/thomas-mahmoud
https://www.facebook.com/ThomasMahmoud669Group/
https://about.me/bart.kuzniak
https://studio333.net/
PL3XUS (CA/DE)
Berlin / 13.11.2022 / Arkaoda
PL3XUS łączy ze sobą muzyczny hardware oraz wzorce słuchowe, pamięć transformacyjną i klubowe przestrzenie. Wydobywa swoje źródła dźwięków, składając fragmenty w szorstkie i gotowe narzędzie do nawigacji teksturowych sekwencji ich własnego przebudzenia.
PERFORMANCE
The Night shows no Dawn (IT)
Warszawa / 30.09.2022 / Komuna Warszawa
The Night shows no Dawn zaczęło się jako wędrowna audycja radiowa zawierająca słowa i melodie do zatopienia się w Świcie, który może nie nadejść.
Obecnie The Night shows no Dawn jest również czuwaniem, celebrowanym przez zawodzącego, gromadzącego społeczność gotową do kontemplacji idei, że koniec nadejdzie.
Artysta (nie)obecny – Maciej Sado (PL/DE), Isadora Tomasi (IT/DE)
Berlin / 12.11.2022 / KuLe e.V. Berlin / rezydencja
Berlin / 13.11.2022 / Arkaoda
Audio solo performansu w ciemności.
Halucynogenna podróż prowadzona dźwiękiem i głosem przez prekarność, posttożsamościowe, postludzkie przyszłości, queerowe męskości, treningi wyobraźni i proste istoty.
Troche dziwne, a trochę niesamowite.
Ten performans jest efektem badań nad queerową męskością i artystycznym przedłużeniem spotkań grupy Anonimowych Patriarchów. Performans Macieja Sado we współpracy z artystką dźwiękową Isadorą Tomasi, powstały ramach rezydencji w Kunsthaus KuLe w Berlinie.
AVANT ART FILM - przegląd filmów o muzyce
A Symphony of Noise - Matthew Herbert's Revolution
Wrocław / 25.09.2022 / Kino Nowe Horyzonty
Warszawa / 28.09.2022 / Kino Iluzjon
reż. Enrique Sánchez Lansch
czas: 94’
produkcja: Niemcy 2021
obsada: Matthew Herbert
język: angielski
„Symfonia hałasu” zabiera widza w podróż do świata muzyki Matthew Herberta, rewolucyjnego brytyjskiego muzyka elektronicznego, kompozytora i dźwiękowca określanego mianem Briana Eno XXI wieku. Artysta znany ze swoich politycznych utworów. Łączy muzykę wywodzącą się z realnych dźwięków, na przykład odgłos tostera czy pralki, z politycznie drażliwymi fragmentami. Zdaniem Herberta muzyka przeszła rewolucję i jest w stanie obalać rządy. Zamiast tworzyć ją za pomocą instrumentów, używa wszystkiego, co wydaje odgłos, bo każdy dźwięk jest wyjątkowy i niesie za sobą pewne znaczenie. Film otwiera nas na prawdziwą istotę dźwięku i na nowo uczy słuchania. U jego podstaw leży rozwój kreatywności, bo pokazuje świat, jakiego nigdy wcześniej nie znaliśmy i przede wszystkim - nie słyszeliśmy.
I Get Knocked Down
Wrocław / 25.09.2022 / Kino Nowe Horyzonty
Warszawa / 29.09.2022 / Kino Iluzjon
reż. Sophie Robinson, Dunstan Bruce
czas: 88’
produkcja: Wielka Brytania 2021
język: angielski
Dunstan Bruce, jeden z liderów legendarnej Chumbawamby, opowiada o historii zespołu, stworzonego w latach 80. XX wieku przez grupę nastolatków z Leeds, zafascynowanych anarchizmem. Od początku ich celem było połączenie radykalnego, lewicowego przesłania z formą, która pozwoli dotrzeć im do jak najszerszego grona słuchaczy. Realizacja postawionego sobie zadania przeszła ich najśmielsze oczekiwania – piosenkę „Tubhtumping” nucił na przełomie wieków cały świat, a członkowie zespołu stali się megagwiazdami. Nagle zamienili koncerty w skłotach na gigantyczne sceny. Do dziś piosenkę można usłyszeć w mainstreamowych mediach, dalekich od polityki. Jak w takiej sytuacji utrzymać czystość buntowniczego przekazu i być wiernym punkowym ideałom?
Chumbawamba istniała przez 40 lat, wyrastając z podłoża intelektualnego, zaangażowanego punka w duchu Crass, dodając do tego piorunującą mieszankę nieskrępowanej radości i zabawy. Na jednej z ich płyt widniało hasło, które określa całą ich twórczość: „Jeżeli nie mogę tańczyć, to nie jest moja rewolucja”. Ich postawa była inspiracją dla wielu zespołów i działaczy, a wielokrotne wizyty w Polsce i niezapomniane koncerty budowały gigantyczną popularność także nad Wisłą. Film jest nostalgiczną wyprawą, ubarwioną wspaniałymi archiwami, dokumentującymi szalone wybryki zespołu, ale także namysłem nad drugą połową życia – gdy nie ma się już sił stać na barykadzie, a do głosu dochodzą młodsze roczniki, z zupełnie nowymi pomysłami. Skąd w takim momencie czerpać energię do działania?
Lydia Lunch: The War Is Never Over
Wrocław / 25.09.2022 / Kino Nowe Horyzonty
Warszawa / 30.09.2022 / Kino Iluzjon
reż. Beth B
czas: 77’
produkcja: Wielka Brytania 2019
język: angielski
Lydia Lunch: The War is Never Over śledzi początki Lunch w późnych latach 70-tych XX wieku w Nowym Jorku z jej zespołem Teenage Jesus and the Jerks, który był głównym filarem do powstania ruchu No Wave. Film śledzi bogatą karierę artystki, a zarazem legendarnej poetki słowa mówionego, która wchodziła w wiele kolaboracji z różnymi artystami, pisarzami i muzykami. Byli to Alan Vega (Suicide), Hubert Selby Jr. oraz Nick Cave i Sonic Youth. Film łączy wywiady z Lydią i osobami z jej otoczenia z archiwalnymi nagraniami zespołów z lat 70, fotografiami Nowego Jorku wraz ze współczesnymi występami Lydi Lunch na scenie.
"Lydia Lunch miała 19 lat, a ja 23, kiedy spotkałyśmy się na nowojorskiej scenie muzycznej/filmowej/artystycznej pod koniec lat 70 i przeniosłyśmy nasze radykalne wizje do podziemia, gdzie przełamywałyśmy granice, jednocześnie szokując i kusząc publiczność naszą nieocenzurowaną muzyką i filmami" - mówi Beth B w swoim oświadczeniu reżyserskim. "Przeskakując do 2017 roku, kiedy obserwowałem wiecznie zuchwałą i świetlistą Lydię Lunch występującą ze swoim niezwykłym zespołem, RETROVIRUS, zdałam sobie sprawę, że muszę zrobić ostateczny dokument o [niej]".
Other, Like Me: The Oral History of COUM Transmissions and Throbbing Gristle
Wrocław / 25.09.2022 / Kino Nowe Horyzonty
Warszawa / 01.10.2022 / Kino Iluzjon
reż. Marcus Werner Hed, Dan Fox
czas: 80’
produkcja: Wielka Brytania, USA 2020
język: angielski
Hull, Anglia, 1970 rok. W podupadłej komunie w trudnym portowym mieście, grupa społecznych odmieńców - głównie z klasy robotniczej, w większości samouków - przyjęła nową tożsamość i zaczęła tworzyć prosty teatr uliczny pod nazwą COUM Transmissions. Rdzeń grupy stanowiły dwie artystki: Genesis Breyer P-Orridge i Cosey Fanni Tutti. Cosey wypracowała sobie wyjątkową pozycję w stosunku do feminizmu lat 70., modelując dla magazynów pornograficznych jako ćwiczenie z zakresu sztuki konceptualnej, podczas gdy Genesis popadła w skrajności, testując granice ludzkiego ciała.
W połowie lat 70. policja wygoniła ich z Hull, a brytyjska prasa i politycy nazwali ich "niszczycielami cywilizacji". U szczytu sławy w świecie sztuki COUM zwrócili się w stronę muzyki, rozpoczynając nowy etap jako konfrontacyjny i osławiony zespół Throbbing Gristle. Zbudowali własne instrumenty, prowadzili niezależną wytwórnię płytową i z brutalną szczerością zmierzyli się z ciemną stroną ludzkiej natury, wymyślając zupełnie nowy gatunek muzyki elektronicznej - 'Industrial'. Zespół stał się główną inspiracją dla kolejnych pokoleń muzyków, po czym implodował na scenie przed tysiącami fanów w San Francisco w 1981 roku, by nie zreformować się przez kolejne 23 lata.
Other, Like Me to pierwszy dokument, który powstał o COUM Transmissions i Throbbing Gristle, czerpiący z bogatego archiwum zdjęć i wideo grupy, zawierający nowe wywiady z oryginalnymi członkami, w tym Genesis i Cosey. Ich historia to opowieść o kreatywności i przetrwaniu wbrew przeciwnościom losu, o całkowitym połączeniu sztuki z życiem, bez względu na koszty.
***
Mat. pras.