Sto lat niepodległości z Chopinem na starym fortepianie
Pianista podkreślił, że w języku polskim nie ma sprecyzowanej formy na nazwanie instrumentu, który fortepianem jeszcze nie jest, ale który pod wieloma względami już go przypomina. - Mówi się instrument historyczny, ale to określenie opisowe, trochę mało zręczne, bo jak nazwać osobę, która gra na takim instrumencie: pianista historyczny?
Andrzej Sułek na użytek swojego cyklu ukuł nazwę fortepianiści. Pretekstem do przywoływania dziejów protoplastów fortepianu jest I Międzynarodowy Konkurs Chopinowski na Instrumentach Historycznych, który odbędzie się w dniach 2-14 września w Warszawie. W pierwszej audycji Andrzej Sułek wyjaśniał, dlaczego na wiele lat porzucono granie na instrumentach klawiszowych z minionych epok, a krytycy wręcz nawoływali, by dawny repertuar grać na nowoczesnych fortepianach.
Prowadzący przypomniał też Wandę Landowską, która dokonała wyłomu w myśleniu o dawnym instrumentarium klawiszowym oraz Isoldę Alghrim - autriacką klawesynistkę, która należała do pionierów nurtu autentycznego i wykorzystywała fortepiany epoki klasycyzmu podczas swych koncertów w Wiedniu już w latach 30. Była też mowa o sporach i sprzeciwach, jakie wzbudzały te próby. Zabrzmiały opinie m.in. Ralpha Kirkpatricka i Krystiana Zimermana.
W warstwie muzycznej nie zabrakło muzycznych rarytasów - m.in. nagrania Krikpatricka na historycznym fortepianie, wczesnych rejestracji Paula Badury-Skody i Jörga Demusa, fragmentów Muskalisches Opfer Bacha z NRD-owskiego nagrania na dawnych instrumentach (Das Leipziger Bach-Collegium, ETERNA EDITION) polskich prób z fortepianem Chopina - nagrania Raula Koczalskiego i Zbigniewa Drzewieckiego.
***
Tytuł audycji: Fortepianiści
Prowadzi: Andrzej Sułek
Data emisji: 5.03.2018
Godzina emisji: 19.30
bch/pg