Jedno bóstwo i cztery rogi alpejskie

Ostatnia aktualizacja: 07.05.2014 22:15
Tym razem Orkiestra Symfoniczna Radia Bawarskiego przedstawiała w swoim cyklu poświęconym muzyce najnowszej dzieła Salvatore Sciarrino oraz Georga Friedricha Haasa. Ewa Szczecińska zaprasza na transmisję marcowego koncertu z Herkulessal w Monachium.
Harpokrates, figura  z terakoty, I w.p.n.e.
Harpokrates, figura z terakoty, I w.p.n.e.Foto: Marie-Lan Nguyen, domena publiczna (wikipedia)

Utwór "Un' immagine di Arpocrate" Salvatore Sciarrino powstało w 1979 roku, a pomyślany był pierwotnie jako wirtuozowksi koncert fortepianowy dla znakomitego solity i osobistego przyjaciela kompozytora - Dina Ciano. Niespodziewana śmierć pianisty skłoniła jednak kompozytora do rewizji założeń. Choć formalnie nadal mamy do czynienia z koncertowym solowym, w istocie kompozycję określić należałoby raczej mianem monumentalnego (blisko godzinnego) dzieła funeralnego. Egipsko-greckie bóstwo Harpokrates pojawia się jako alegoria wiecznego rozwoju.

Główny punkt programu marcowego koncertu Orkiestry Symfonicznej Radia Bawarskiego stanowiła jednak premiera nowego dzieła Georga Friedricha Haasa, przeznaczonego na bardzo nietypową obsadę. Concerto grosso na orkiestrę i cztery rogi alpejskie (instrumenty oparte na stroju naturalnym) ciekawie wpisuje się w zainteresowanie austriackiego kompozytora mikrotonowością oraz niestandardowymi systemami dźwiękowymi.

Program:

Salvatore Sciarrino Un'immagine di Arpocrate

Georg Friedrich Haas Concerto grosso na cztery rogi alpejskie i orkiestrę

Wyk. Tamara Stefanovich - fortepiano, ChorWerkRuhr; Balthasar Streiff, Helene Berglund, Jennifer Tauder, Michael Büttler - rogi alpejskie; Orkiestra Symfoniczna Radia Bawarskiego, dyr. Susanna Mälkki

8 maja (czwartek), godz. 19.30-21.30, wprowadzenie o 19.00

mm/jp

Czytaj także

Andrzej Panufnik szukał natchnienia w... rutynie

Ostatnia aktualizacja: 28.04.2014 12:00
- On konsekwentnie twierdził, że inspiracja nie przychodzi sama. Trzeba ją wywołać - wspominała swojego małżonka Lady Camilla. Rodzinne gniazdo Panufników w Twickenham odwiedzili Barbara Schabowska i Michał Nowak.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Andrzej Boreyko: Czwarta Symfonia Góreckiego nie stanowi przedłużenia Trzeciej

Ostatnia aktualizacja: 22.04.2014 18:00
- W tej partyturze widzę raczej wpływy Drugiej Symfonii, "Beatus Vir", "Małego requiem". W pewnym sensie Górecki dokonał tu syntezy technik z różnych okresów twórczości - mówił jeszcze przed premierą "Czwartej" znakomity dyrygent
rozwiń zwiń
Czytaj także

Eugeniusz Rudnik: na śmietniku znalazłem Holoubka czytającego Mickiewicza

Ostatnia aktualizacja: 29.04.2014 13:00
- Moim mistrzem był Władysław Hasior. On potrafił podnieść do rangi sztuki znalezioną na śmietniku lalkę bez głowy. Ja robię to samo z dźwiękowymi odpadami - mówił w Dwójce legendarny radiowy plądrofonista i pionier polskiej muzyki elektroakustycznej.
rozwiń zwiń