Jacek Kaspszyk i "Symfonia tysiąca"

Ostatnia aktualizacja: 13.02.2015 01:00
Dyrektor Filharmonii Narodowej wspólnie m.in. z NOSPR przedstawi legendarne dzieło Mahlera. Transmisja w Dwójce.
Jacek Kaspszyk. Nie ma wątpliwości: jego ukochani kompozytorzy to Gustav Mahler i Karol Szymanowski
Jacek Kaspszyk. Nie ma wątpliwości: jego ukochani kompozytorzy to Gustav Mahler i Karol SzymanowskiFoto: Grzegorz Śledź/PR2

VIII Symfonię napisał Gustav Mahler w roku 1906, i to w ciągu kilku tygodni, pracując jakby pod dyktando, w przypływie czystego natchnienia. Jej monachijska premiera – w roku 1910, kilka miesięcy przed śmiercią kompozytora – była jego największym triumfem. Ponad 3000 słuchaczy, wśród których byli luminarze życia kulturalnego całej Europy, zgotowało niekończącą się owację. W hotelu czekał na Mahlera list od Tomasza Manna: "Jest Pan człowiekiem, który, jak sądzę, wyraża sztukę naszych czasów w sposób najświętszy i najgłębszy".

Nimb legendy otacza tę symfonię aż do dziś. Tylko dwie części, ale jak potężne. Pierwsza z tekstem hymnu "Veni Creator", druga – z ostatnią sceną Fausta, w której śledzimy pośmiertną podróż duszy bohatera przez coraz to wyższe sfery, aż wreszcie niknie nam z oczu, przyciągany przez "wieczną kobiecość", czyli zbawcze oddziaływanie Małgorzaty, tak przecież przez Fausta w życiu doczesnym unieszczęśliwionej. Mahler chciał tu połączyć religijność tradycyjną i tę nową, postromantyczną, w której intuicja zastąpiła dogmaty. Innym tropem symbolicznym jest przeciwstawienie miłości ziemskiej (Es-dur, tonacja główna) i niebiańskiej (E-dur).

Dzieło wywarło ogromny wpływ, zwłaszcza na kompozytorów drugiej szkoły wiedeńskiej (choć tylko Webern, oddany dyrygent dzieł Mahlera, był obecny na prawykonaniu). Niezliczona rzesza wykonawców (ośmioro solistów, trzy chóry – w tej liczbie chór chłopięcy, wielka orkiestra), nawet jeśli nie sięga tysiąca, robi wrażenie. Ale nie chodzi tylko o ilość, bo finałowy chór (Wszystko, co przemija, jest tylko symbolem) to obraz społeczności duchów śpiewających ekstatyczny hymn po rozpłynięciu się "nieśmiertelnego pierwiastka Fausta" (tak u Goethego) w mistycznej pełni/nicości.

Program:

Gustaw Mahler VIII Symfonia "Symfonia Tysiąca"
Wyk. NOSPR, Chór Filharmonii Narodowej w Warszawie, Chór Filharmonii Krakowskiej, Warszawski Chór Chłopięcy; soliści: Camilla Nylund - sopran I, Wioletta Chodowicz - sopran II, Iwona Sobotka - sopran III, Maria Forsström - alt I, Ewa Marciniec - alt II, Burkhard Fritz - tenor, Mathias Hausmann- baryton, Albert Dohmen - bas; dyr. Jacek Kaspszyk

***

Na transmisję z Katowic do "Filharmonii Dwójki" - w piątek (13.02) w godz. 19.00-22.00 - zapraszają Małgorzata Pęcińska i Róża Światczyńska.

mm/mc

Czytaj także

List miłosny Gustava Mahlera

Ostatnia aktualizacja: 20.05.2011 12:12
W listopadzie 1901 roku, gdy "V Symfonia" Mahlera ukończona była w połowie, słynny kompozytor poznał niezwykle piękną i atrakcyjną kobietę...
rozwiń zwiń
Czytaj także

Moje czasy jeszcze nadejdą... - VII Symfonia Gustava Mahlera

Ostatnia aktualizacja: 24.09.2011 23:11
Czysto instrumentalne dzieło Gustawa Mahlera, zawierające dwie niezwykłe w wyrazie "nocne muzyki" inspirowane twórczością Rembrandta: VII Symfonia. Na jej analizę zapraszają Marcinowie Gmys i Majchrowski w niedzielny (bardzo) późny wieczór.
rozwiń zwiń