Znajdziemy w niej między innymi unikatowe siedemnastowieczne starodruki pochodzące z oficyn w Wenecji. […] Obecnie we wrocławskiej Bibliotece Uniwersyteckiej znajduje się prawie cztery i pół tysiąca zabytkowych druków muzycznych.
[…]
Co wiemy o włoskich twórcach, których muzykę grano w XVII-wiecznym Wrocławiu? Loreto Vittòri był kompozytorem i kastratem śpiewającym w partiach mezzosopranu na dworze Medyceuszy i w papieskiej Kaplicy Sykstyńskiej. Bellerofonte Castaldi nie był muzykiem, ale znanym kolekcjonerem książek, obrazów i instrumentów oraz poetą. Wiódł życie pełne przygód i podróży, był nawet zamieszany w morderstwo (na podłożu zemsty), przez co musiał uciec z rodzinnego miasta. Tworzył utwory wokalne i przeznaczone na teorbę, w których zawarł wiele nowinek kompozytorskich własnego pomysłu. Lubił swoim dziełom nadawać wyszukane tytuły. Stefano Landi był twórcą opery rzymskiej, cechującej się dużym dramatyzmem i umoralniającym przesłaniem. Giovanni Girolamo Kapsperger nazywany był „Niemcem od teorby”. Pochodzący z niemieckiej rodziny, ale urodzony w Wenecji Kapsperger znacząco rozwinął technikę gry na teorbie i pozostawił po sobie wirtuozowskie utwory na ten instrument. Giovanni Maria Trabaci był bardzo płodnym kompozytorem – do dziś zachowało się aż 300 jego utworów, z których szczególnie cenne są te przeznaczone na instrumenty klawiszowe. Twórca, zdobywszy uznanie we Włoszech, przeniósł się do Wiednia, gdzie dorobił się stanowiska nadwornego kapelmistrza cesarza.
W nastrój siedemnastowiecznego Wrocławia wprowadziła nas na festiwalu Wratislavia Cantans Hana Blažíková. Artystce towarzyszyli muzycy grający na instrumentach dawnych, w tym Jan Krejča, który na ciekawie brzmiącej i jeszcze ciekawiej wyglądającej teorbie wykonał efektowne utwory Kapspergera i Castaldiego.
Program:
Melanconia – muzyczne skarby Biblioteki Uniwersyteckiej we Wrocławiu
Giovanni Girolamo Kapsperger Toccata; Giovanni Antonio Rigatti O bella età dell’oro ze zbioru Musiche diverse a voce sola (Wenecja, 1641); Stefano Landi Canta la cicaletta, Ho’l cor ferito z Il quinto libro da cantarsi ad una voce (Wenecja, 1637); O felice mio core, Non vuò perder il cervello z Il sesto libro d’arie da cantarsi ad una voce (Wenecja, 1638); Bellerofonte Castaldi Capriccio a due stromenti; Lorento Vittori Fiumicello dove vai, Su d’amor z Arie a voce sola (Wenecja, 1649); Giovanni Maria Trabaci Toccata; Giovanni Felice Sances Lagrime tutte amare, Proserpina gelosa z Il quarto libro delle cantate, et arie a voce sola (Wenecja, 1636)
Wyk. Hana Blažíková - sopran, Jan Krejča - teorba, Kateřina Ghannudi - harfa, Pierre Gallon - klawesyn, pozytyw
***
Na audycję "Filharmonia Dwójki" zapraszamy w środę (13.01) w godz. 19.30-21.30. Program poprowadzi Magdalena Łoś.
materiały promocyjne/mm/mc