John Adams (ur. 1947) należy do drugiego pokolenia amerykańskich minimalistów. Jego muzykę charakteryzuje intensywny dialog i ironiczna gra z wielką tradycją muzyki europejskiej. Adams nie stroni też od zaangażowania politycznego, o czym świadczą opery: "Nixon w Chinach" (1987) oraz "Śmierć Klinghoffera" (1991). Muzyka jego jest wystawna i efektowna, stąd określana mianem „maksymalistycznego minimalizmu”. Do jego orkiestrowych showpieces należą "The Chairman Dances". Była to "rozgrzewka" przed napisaniem III aktu "Nixona w Chinach". Muzyka odnosi się do towarzyszki życia Mao Tse-Tunga, niegdysiejszej aktorki, Chianh Ch’ing.
I Koncert fortepianowy fis-moll Sergiusz Rachmaninow (1873-1943) napisał w 1891 roku (zrewidował w 1917). Ta znakomita młodzieńcza próba stoi pod znakiem Koncertu fortepianowego Edwarda Griega, który Rachmaninow nadzwyczajnie cenił. Rewizja partytury przydała kompozycji klarowności, ale nie pozbawiła młodzieńczej fantazji. Koncert fis-moll, długo zapomniany, coraz częściej gości na estradach.
Balet Romeo i Julia, napisany w 1934, powstał krótko po powrocie Sergiusza Prokofiewa (1891-1953) z emigracji do Związku Radzieckiego (1933). Nie od razu zyskał uznanie władz, dlatego premierę miał w Brnie. Jednak dość szybko stał się w ZSRR sztandarowym dziełem Prokofiewa, do czego przyczyniły się dwie suity orkiestrowe złożone z muzyki baletowej (później powstanie jeszcze trzecia). Muzyka, nie tracąc cech modernistycznych, zwraca się ku symfonizmowi późnoromantycznemu. Tragedia Szekspira zyskała tu jedno ze swych najwspanialszych wcieleń.
[Marcin Trzęsiok]
{oh!} Orkiestra Historyczna i klasycy Europy Środkowej
Program:
John Adams The Chairman Dances
Sergiusz Rachmaninow I Koncert fortepianowy fis-moll op. 1
Sergiusz Prokofiew Suita z baletu Romeo i Julia
Wyk. Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, dyr. Jose Maria Florencio; Nikolai Demidenko - fortepian
***
Na "Filharmonię Dwójki" w czwartek (4.02) w godz. 19.30-21.30 zaprasza Marek Zwyrzykowski.
materiały promocyjne/mm