NOSPR gra przeboje wiedeńskiej operetki. Trwa transmisja wideo!

Ostatnia aktualizacja: 02.01.2017 15:51
Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach zaprasza na tradycyjny już "Poranek noworoczny". Koncert można oglądać na stronie Dwójki.
Sala Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia. Gmach został zaprojektowany w pracowni Tomasza Koniora
Sala Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia. Gmach został zaprojektowany w pracowni Tomasza KonioraFoto: PAP/Andrzej Grygiel

Aby tradycji stało się zadość, w pierwszą niedzielę Nowego Roku publiczność będzie miała okazję wysłuchać znanych i lubianych utworów znakomitych twórców wiedeńskich. Tym razem w programie koncertu znajdą się uwertury, arie i duety z operetek Franza Lehára i Imre Kálmána – wielkich kompozytorów operetki wiedeńskiej węgierskiego pochodzenia.

Za pulpitem dyrygenckim stanie lubiany przez melomanów José Maria Florêncio. Gośćmi orkiestry będą sopranistka Karina Skrzeszewska, tenor Adam Sobierajski i baryton Stanisław Kuflyuk.

Program:

Franz Lehár Uwertura do operetki Wesoła wdówka; Robert Stolz Aria Spiel auf deiner Geige das Lied von Leid und Lust z operetki Venus in Seide; Imre Kálmán Duet Die Mädis vom Chantant z I aktu operetki Księżniczka czardasza; Uwertura do operetki Hrabina Marica; Franz Lehár Aria Da geh'ich zu Maxim z I aktu operetki Wesoła wdówka; Duet Heia, Mädel z II aktu operetki Wesoła wdówka; Uwertura do operetki Boski małżonek; Aria Gern hab‘ ich die Frau‘n geküsst z II aktu operetki Paganini; Walc z operetki Ewa; Imre Kálmán Duet Weißt du es noch? z II aktu operetki Księżniczka czardasza

Koncert rozpocznie się 8 stycznia 2017 roku o godz. 12.00 w siedzibie NOSPR (Katowice, pl. W. Kilara 1). Zapraszamy do śledzenia transmisji na stronie Dwójki.

Koncertu będzie też można posłuchać na antenie Dwójki w niedzielę (8.01) w godz. 12.00-13.30. Audycję poprowadzi Klaudia Baranowska

***

O historycznym kontekście muzyki, która wypełni program niedzielnego koncertu pisze Marcin Trzęsiok:

Fenomen operetki rodzi się w kulturze mieszczańskiej XIX wieku, choć jego historyczne korzenie sięgają głębiej. Znajdziemy je w widowiskach jarmarcznych (we francuskim wodewilu, w angielskiej operze żebraczej) i w bardziej nobliwej, włoskiej operze buffa. Pełnokrwista operetka rodzi się we Francji pod rządami Napoleona III, gdzie niekwestionowanym jej mistrzem był Jacques Offenbach. Jej rezonans szybko ogarnął całą Europę. We Wiedniu zaszczepił ją Belg – Franz Suppé. Rozkwitła tam tak wspaniale, że wkrótce przyćmiła swe paryskie wzorce. Dokonały się przy tym istotne przeobrażenia – przede wszystkim kankan musiał ustąpić miejsca walcowi. Do wielkich kompozytorów operetki wiedeńskiej zaliczają się też twórcy pochodzenia węgierskiego: Franz Lehár i Imre Kálmán. Należą oni do generacji tzw. srebrnego wieku (złoty, rzecz jasna, stoi pod znakiem dynastii Straussów). Tworzyli swe dzieła już w wieku XX, bezpardonowo zwalczając awangardowych konkurentów... Operetka była krzywym zwierciadłem mieszczańskich obyczajów. Ale jej ironiczna krytyka czyniona była w rozgrzeszającym tonie upajającej zabawy, która i dziś zniewala nasze zmysły.

Zobacz więcej na temat: NOSPR Katowice
Czytaj także

Tomasz Konior: Le Corbusier się mylił

Ostatnia aktualizacja: 08.05.2014 21:00
- Nie było w historii miast drugiego tak dotkliwego okresu, który by całkowicie odmienił ich oblicze, nie czyniąc jednocześnie lepszymi, wygodniejszymi, zdrowszymi miejscami do życia - mówi o modernizmie architekt, który sam zmienia właśnie oblicze Katowic.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Camerata Silesia. Zespół do zadań specjalnych

Ostatnia aktualizacja: 05.12.2016 15:00
- Gdy zakładałam chór, szukałam śpiewaków m.in. w kościele. Jak ktoś śpiewał lepiej ode mnie, to musiał się liczyć z tym, że podejdę do niego po mszy i zapytam, czy nie chciałby z nami współpracować – opowiadała w Anna Szostak, dyrygentka zespołu Camerata Silesia.
rozwiń zwiń