Raphaël Pichon o XVIII-wiecznym sukcesie "Pasji Brockesa"

Ostatnia aktualizacja: 14.04.2017 11:00
- Ten tekst opracowywali najwięksi kompozytorzy niemieccy tego stulecia: Händel, Telemann, Keiser. Zainteresował także samego Jana Sebastiana Bacha - mówił o libretcie Bartholda Heinricha Brockesa francuski dyrygent, założyciel zespołu Pygmalion.
Audio
  • Rozmowa z Raphaëlem Pichonem (Filharmonia Dwójki)
Zespół Pygmalion wykonuje Pasje Brockesa na festiwalu Misteria Paschalia
Zespół Pygmalion wykonuje Pasje Brockesa na festiwalu Misteria PaschaliaFoto: Wojciech Wandzel/materiały prasowe

Raphaël Pichon zaprezentował na festiwalu Misteria Paschalia swoją wersję "Pasji Brockesa", opartą przede wszystkim na opracowaniu muzycznym Georga Philippa Telemanna. - Pozwoliłem sobie obudować ten szkielet wybranymi ariami, chórami i fragmentami z innych opracowań Pasji, tworząc w ten sposób rodzaj mozaiki, która daje temu pasticcio teatralność i witalność - wyjaśniał dyrygent. - Recytatywy i kluczowe chóry są wyjęte z Pasji Telemanna, a w partiach postaci alegorycznych, które reagują na rozgrywający się dramat, usłyszymy czasami muzykę Reinharda Keisera, czasem Jerzego Fryderyka Händla, ale są także arie Telemanna, a w niektórych chórach muzyka Matthesona.

Lider zespołu Pygmalion siłę i popularność Pasji Brockesa tłumaczył jej bezpośredniością i realizmem. - On się w niej zwraca bezpośrednio do słuchaczy. Wierni są na przykład wezwani do kontemplowania ran zadanych Chrystusowi. A potem do refleksji nad tym, że przyczyną tego cierpienia są oni sami. Jednocześnie Chrystus cierpi przecież dla nich. Ten paradoks jest także powodem muzycznej atrakcyjności owych recytatywów, tego, że są pełne życia i energii.

Co ciekawe, rozmówca Magdaleny Łoś zwracał także uwagę na pionierski charakter tekstu Brockesa w kontekście rozwoju "przemysłu koncertowego". Raphaël Pichon mówił też o swoich doświadczeniach związanych z prowadzeniem grupy Pygmalion.

***

Rozmawiała: Magdalena Łoś

Gość: Raphaël Pichon

Data emisji: 13.04.2017

Godzina emisji: 21.26

Materiał wyemitowano w audycji "Filharmonia Dwójki".

bch/mz