Actus Humanus. "We Włoszech uważamy Haendla za naszego kompozytora"

Ostatnia aktualizacja: 02.04.2018 12:53
- Łącząc to, czego nauczył się w Niemczech, z tym, czym nasiąkł podczas pobytu w Italii, Haendel wypracował bardzo charakterystyczny, łatwo rozpoznawalny styl, za sprawą którego my, Włosi, uznajemy go za "naszego" kompozytora - mówił w Dwójce dyrygent Ottavio Dantone.
Audio
  • Dyrygent Ottavio Dantone o włoskim oratorium Jerzego Fryderyka Haendla "Il trionfo del Tempo e del Disinganno" (Filharmonia Dwójki)
Ottavio Dantone
Ottavio DantoneFoto: Giulia Papetti/mat. prasowe

Delphine Galou - fot. z archiwum artystki 1200.JPG
Delphine Galou o zwycięstwie Prawdy nad Pięknem

Włoch już po raz czwarty gościł w Gdańsku na festiwalu Actus Humanus. Tym razem, podczas koncertu w wielkanocną niedzielę (1.04) w Centrum Św. Jana, zaprezentował włoskie oratorium Jerzego Fryderyka Haendla - "Il trionfo del Tempo e del Disinganno". - Można powiedzieć, że to oratorium towarzyszyło Haendlowi przez całą karierę. Jego tematyka, czyli konflikt między Pięknem i Przyjemnością z jednej strony, a Czasem i Prawdą z drugiej – konflikt na tle którego snute są rozważania o życiu, śmierci i Bogu – jest bardzo uniwersalna. Poza wersją pierwotną powstały jeszcze dwie inne, jedna po włosku, druga po angielsku - tłumaczył Ottavio Dantone.

dantone1200.jpg
Ottavio Dantone: oratorium to namiastka opery

Podczas kierowanego przez niego koncertu w Gdańsku zabrzmiała jednak pierwsza wersja oratorium. - Według mnie jest najbardziej interesująca, w pewnym sensie najświeższa, najbardziej oryginalna z trzech wariantów utworu. Dwie pozostałe wersje powstały nie dlatego, że pierwotna miała jakiekolwiek wady, lecz po prostu dlatego, że na przestrzeni dziesięcioleci zmieniły się upodobania publiczności. Mimo to wersja pierwotna znakomicie się broni - podkreślał dyrygent.

Czym różnią się od siebie poszczególne wersje oratorium Haendla? Co Ottavio Dantone sądzi o wystawionej niedawno w Aix-en-Provence wersji teatralnej tego utworu przygotowanej przez Emmanuelle Hain i Krzysztofa Warlikowskiego? W której roli lepiej się czuje: dyrygenta czy kameralisty? O tym w nagraniu audycji.

***

Rozmawiała: Klaudia Baranowska

Gość: Ottavio Dantone (dyrygent, klawesynista)

Data emisji: 1.04.2018

Godzina emisji: 21.20

Rozmowa została wyemitowana w audycji "Filharmonia Dwójki".

pg/pj

Czytaj także

"Bach pisał muzykę z myślą o obsadzie jednogłosowej"

Ostatnia aktualizacja: 29.03.2018 12:29
- Ale na rynku funkcjonuje wiele chórów, a w środowisku nie brakuje mało ambitnych dyrygentów, dla których praca z głosem solo jest zbyt wymagająca - mówił o twórczości lipskiego kantora Paul McCreesh, jeden z najsłynniejszych dyrygentów naszych czasów.
rozwiń zwiń