To już czwarty koncert charytatywny organizowany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego z inicjatywy prof. Piotra Glińskiego na rzecz pomocy ofiarom konfliktów na świecie za pośrednictwem Caritasu Polska. Dotychczas dochód z koncertów był przeznaczany na rzecz ofiar konfliktu w Syrii i pomoc dla Aleppo.
- W ten sposób możemy przynajmniej w małym stopniu pomóc osobom w straszliwym nieszczęściu, które ma miejsce wszędzie tam, gdzie dochodzi do konfliktów - mówił prof. Piotr Gliński, inicjator koncertu.
W Wenezueli pogłębia się najpoważniejszy w historii tego kraju kryzys polityczny i gospodarczy. Trwa tam stan faktycznej dwuwładzy. Na fali masowych wystąpień przeciwko prezydentowi Maduro tymczasowym prezydentem kraju ogłosił się 23 stycznia Juan Guaido, który uznał prezydenturę rywala za nielegalną. Z powodu trwającego konfliktu wenezuelska gospodarka znajduje się w zastoju, waluta nie ma praktycznie żadnej wartości, a w sklepach brakuje niemal wszystkich produktów. Z powodu kryzysu humanitarnego Wenezuelę opuściło już prawie 3,5 mln ludzi.
Prosimy o charytatywne SMS-y pod nr 72052 o treści POLSKAPOMAGA (koszt: 2,46 zł z VAT).
Koncerty charytatywne organizowane przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego nie tylko wspierają niesienie pomocy potrzebującym, ale także popularyzują to, co kulturze szczególnie cenne - tradycyjne, choć często zapomniane, pieśni wielkanocne w pięknym wkonaniu.
Koncert dla Wenezueli odbył się 28 kwietnia w Niedzielę Miłosierdzia Bożego, tzw. II Niedzielę Wielkanocną. Na jego program złożyła się radosna muzyka o tematyce wielkanocnej. W programie znalazły się zarówno tradycyjne polskie pieśni z różnych epok, jak i arcydzieła światowej literatury muzycznej.
Najstarszą kompozycją było "Alleluja" Mikołaja z Radomia, pamiętające czasy króla Władysława Jagiełły. Niewiele młodsze są pieśni wykonywane po dziś dzień: "Chrystus zmartwychwstan jest" oraz "Wesoły nam dzień dziś nastał". Wyraziste przesłanie niosą pieśni śpiewane przez wiernych w polskich kościołach: "Nie zna śmierci Pan żywota", "Zwycięzca śmierci" i "Otrzyjcie łzy". Zostały one opracowane przez znawcę muzyki dawnej - Jacka Urbaniaka.
Solidarnościowe przesłanie koncertu obrazowały utwory pochodzące z Bliskiego Wschodu oraz z Ameryki Południowej. Pieśń "Al Tar’ eik aeto" śpiewana jest w okresie wielkanocnym przez chrześcijan w Syrii i Libanie. Podczas koncertu usłyszeliśmy ją w języku aramejskim w wykonaniu syryjskiego artysty Wassima Ibrahima, który akompaniował sobie na lutni ud. Orientalne rytmy i brzmienia podkreślił koloryt egzotycznych bębnów.
Z kolei pochodzące z Boliwii i Peru "Cachua serranita", "Los Negritos" oraz "Viva Maria" (w opracowaniach Jacka Urbaniaka i o. Piotra Nawrota) skrzyły się tanecznymi rytmami, stając się doskonałym przykładem, że różnorodność kulturowa nie przeczy uniwersalności przesłania, jakie niesie tajemnica Wielkiej Nocy.
Ze świętem Bożego Miłosierdzia związana jest pieśń "Misericordias Domini". Obiegła ona cały świat podczas mszy papieskiej Jana Pawła II na krakowskich Błoniach w 2007 roku.
W koncercie nie zabrakło również najwspanialszych dzieł europejskiego baroku związanych z tym najważniejszym dla chrześcijan świętem. Zabrzmiałty fragmenty "Glorii" A. Vivaldiego oraz "Exsultate jubilate" Mozarta, zaś zwieńczeniem wieczoru były dwie części "Mesjasza" G.F. Haendla.
Znakomitych solistów, zespół wokalny oraz zespół instrumentów dawnych Capella Regia Polona poprowadził od klawesynu Krzysztof Garstka.
Program opracował znawca muzyki dawnej - Jacek Urbaniak. Wykonali go znakomici soliści i Zespół Wokalny Polskiej Opery Królewskiej oraz Capella Regia Polona pod dyrekcją Krzysztofa Garstki. Podczas koncertu gościnnie wystąpił syryjski śpiewak i kompozytor - Wassim Ibrahim, a także Robert Siwak - znawca muzyki Orientu i dawnych instrumentów perkusyjnych.
Podczas wielkanocnej edycji koncertu zostały wręczone dwa wyróżnienia Caritas Polska "Ubi Caritas" dla osób i organizacji szczególnie zasłużonych dla niesienia pomocy ofiarom konfliktów.
PROGRAM:
1. Anonim, XVIII w. (Ameryka Płd.) – "Cachua serranita"
2. Anonim polski XIV-XVII w. – "Chrystus zmartwychwstan jest"
3. Tradycyjna pieśń wielkanocna z Syrii – "Al tar’ eik aeto"
4. Mikołaj z Radomia, XV w. – "Alleluja"
5. Anonim polski, XVI-XVII w. – "Wesoły nam dziś dzień nastał"
6. Juan de Araujo XVII/XVIII w. – "Los Negritos"
7. Anonim, sł. Franciszek Karpiński, XVIII w. – "Nie zna śmierci Pan żywota"
8. Anonim, ze śpiewnika Michała Mioduszewskiego, XIX w. – "Zwycięzca śmierci"
9. Anonim, ze śpiewnika Jana Siedleckiego, XIX w. – "Otrzyjcie już łzy"
10. Anonim, XVIII w. (Ameryka Płd.) – "Viva Maria"
11. J. Botor, XX w. – "Misericordias Domini"
12. A. Vivaldi – "Gloria" cz. I
13. W. A. Mozart – "Alleluja" z motetu "Exsultate jubilate"
14. G. F. Haendel – "Glory to God" z oratorium "Mesjasz"
15. G. F. Haendel – "Alleluja" z oratorium "Mesjasz"
Wykonawcy: Justyna Stępień - sopran, Anna Radziejewska - mezzosopran, Sylwester Smulczyński - tenor, Andrzej Klimczak - bas, Wassim Ibrahim - śpiew, lutnia, Robert Siwak - bębny egzotyczne, Adam Mazurek - flet, Jacek Urbaniak - flet, opracowanie muzyczne, Zespół Wokalny Polskiej Opery Królewskiej, Capella Regia Polona, Krzysztof Garstka - klawesyn, dyrygent.
Współorganizatorami koncertu "Polska Pomaga" byli: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Caritas Polska, Polska Opera Królewska, Muzeum Łazienki Królewskie, Telewizja Polska i Polskie Radio.
mat. promocyjne