Z Viviane Hagner rozmawialiśmy w przerwie koncertu w Katowicach, podczas którego wystąpiła z towarzyszeniem Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia.
- Styl Unsuk nie jest czymś, co można usłyszeć na co dzień w zachodniej muzyce poważnej, to zdecydowanie dźwięki dalekiego Wschodu. Niemały wpływ na jej twórczość ma bowiem muzyka gamelanowa. Tym, co ja uważam za wyjątkowe w tej muzyce jest przystępność. Nawet ludzie, którzy nie znają się na muzyce współczesnej są w stanie rozumieć jej kompozycje. Unsuk bardzo klarownie komunikuje swoje idee. Ta muzyka w jakiś niewytłumaczalny sposób od razu zaraża słuchacza, angażuje go na bardzo głębokim, emocjonalnym poziomie – powiedziała Viviane Hagner.
Niemiecka skrzypaczka zwróciła uwagę na to, że Unsuk Chin w każdej kompozycji zabiera odbiorców w bardzo długą, ciekawą i różnobarwną podróż, ponieważ w swoich dziełach czerpie z wielu tradycji, włącza w nie przeróżne elementy i konstrukcje, czasem są to nawet inspiracje pozamuzyczne.
- Jej twórczość nie należy do określonego stylu, to muzyka eklektyczna. Jeśli chodzi o ten Koncert, autorka zaczyna go bardzo delikatnie, nieco medytacyjnie, ale później, stopniowo słuchacz wprowadzany jest w istny gesty las dźwięków i kolorów. Nie ma żadnej przerwy na odpoczynek, solista gra dosłownie cały czas - stwierdziła Viviane Hagner.
Partia solisty nie należy do najłatwiejszych. Co jest jej największym wyzwaniem dla znakomitej skrzypaczki? Czy to, że matka Viviane Hagner, podobnie jak Unsuk Chin jest Koreanką sprawia, iż ta muzyka jest artystce bliższa? Czy ta praktyka muzyka kameralnego pomaga w karierze solisty? O tym w nagraniu audycji.
Zapraszamy również do wysłuchania rozmowy z dyrygentem Alexandrem Liebreichem, który podczas koncertu poprowadził Narodową Orkiestrę Symfoniczną Polskiego Radia.
***
Rozmawiała: Milena Gąsienica
Goście: Viviane Hagner (skrzypaczka) i Alexander Liebreich (dyrygent)
Data emisji: 14.06.2019
Godzina emisji: 20.00
Materiał został wyemitowany w audycji "Filharmonia Dwójki".
pg/mko