Stanisław Jakóbczyk podkreślił, że artysta bardzo często używał słowa "religijne wzruszenie", ponieważ w niezwykły sposób odbierał sztukę i świat zewnętrzny. - Duchowość Berlioza była jakby nie z tego świata i nie z tej religii. Dla niego święte były miejsca, które on odwiedzał. W Bazylice Świętego Piotra zamyślał się i zachwycał, że to są ściany, których pewnie kiedyś dotykał Byron - opowiadał gość "Letniego Festiwalu Muzycznego".
Jak mówił Szymon Paczkowski, najważniejszym źródłem inspiracji Berlioza był Goethe. - Na romantyzm Berlioza można spojrzeć z dwóch perspektyw: francuskiej i niemieckiej. Berlioz z jednej strony chciał połączyć to, co tradycyjne w muzyce francuskiej, ale z drugiej strony był zafascynowany "Faustem" Goethego, nowym sposobem myślenia o literaturze, ilustracyjnością. To wszystko jest obecne w muzyce Berlioza - podkreślił muzykolog.
Nawet Robert Schumann nie był obojętny wobec fascynacji Berlioza; w jednej z recenzji nazwał bowiem kompozytora "Mefistofelesem muzyki". - Porównanie z jednym z bohaterów Fausta stanowi namacalny dowód tego, że nawet taki romantyk niemiecki jak Schuman dostrzegał w Berliozie osobowość iście romantyczną - dodał Szymon Paczkowski.
Jak Berlioz podchodził do twórczości Bacha i innych twórców epoki baroku? Dlaczego niektórzy określają go mianem "kompozytora sprzeczności"? O tym w nagraniu audycji.
***
Tytuł audycji: Letni Festiwal Muzyczny
Rozmawiała: Anna Skulska
Goście: Szymon Paczkowski (muzykolog, adiunkt w Instytucie Muzykologii UW), Stanisław Jakóbczak (tłumacz książki "Hector Berlioz. Pamiętniki. Tom I")
Data emisji: 17.07.2019
Godzina emisji: 19.00
am/pg