Fabio Biondi: Vivaldi musiał być narcyzem
Włoscy muzycy podczas gdańskiego występu sięgnęli po utwory klawiszowe Johanna Sebastiana Bacha - przede wszystkim po "Wariacje Goldbergowskie" - i przedstawili ich wersje przetranskrybowane przez siebie na zespół.
- Bach to kluczowy twórca w historii muzyki, jego twórczość to obowiązkowy etap w karierze muzyka zajmującego się barokiem. Dzisiejszy program nie jest jednak sensu stricto bachowski. Składa się z utworów przetranskrybowanych z kompozycji na klawesyn i organy. Jego przygotowanie kosztowało nas wiele, wiele pracy. Zaadaptowanie słynnych arcydzieł na orkiestrę smyczkową było dla mnie naprawdę dużym wyzwaniem – podkreślał Rinaldo Alessandrini.
W rozmowie również o kontrapunkcie, który jest „kluczem do lektury muzyki Bacha”, o teologicznych i numerologicznych interpretacjach "Wariacji Goldbergowskich" czy o pracy nad kompozycjami Monteverdiego.
***
Tytuł audycji: Opera pod gwiazdami
Rozmawiały: Klaudia Baranowska i Magdalena Łoś
Gość: Rinaldo Alessandrini (klawesynista i dyrygent zespołu muzyki dawnej Concerto Italiano)
Data emisji: 14.12.2019
Godzina emisji: 20.40