W 1876 roku, pod wpływem śmierci córki, Antonín Dvořák powrócił do szkiców Stabat Mater, nadając tej sekwencji, mówiącej o bólu Matki po stracie Syna, bardzo osobisty wyraz. Dzieło było ukończone, ale nie zinstrumentowane - pracę nad tym, zajęty rozmaitymi obowiązkami, kompozytor odłożył do maja 1877. Wtedy raz jeszcze tragedia dotknęła rodzinę Dvořáków: w ciągu trzech tygodni stracili oboje pozostałych dzieci. Praca nad Stabat Mater stała się rodzajem autoterapii dla kompozytora, który ukończył ostatecznie utwór w listopadzie.
Utwór jest - wraz z Serenadą E-dur i Koncertem skrzypcowym - uwieńczeniem wczesnego etapu twórczości Antonína Dvořáka.
Podczas 47. Międzynarodowego Festiwalu Wratislavia Cantans, który miał miejsce we wrześniu 2012 roku, Stabat Mater wykonała Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach, którą poprowadził Paul McCreesh z towarzyszeniem Chóru Filharmonii Wrocławskiej. Partie solowe wykonali Gillian Webster (sopran), Renata Pokupić (mezzosopran), Edgaras Montvidas (tenor) oraz David Wilson-Johnson (bas)
Finałowy koncert festiwalu wspominał w "Filharmonii Dwójki" dyrektor festiwalu Andrzej Kosendiak. - Pamiętam to, gdyż był to ostatni festiwal, który zaprogramował Paul McCreesh. Myślę, że to było siedem tłustych lat dla Wratislavii Cantans - powiedział. Zdradził, że z dyrygentem są w stałym kontakcie i planują kolejne wspólne przedsięwzięcia.
Dyrektor wspomniał w rozmowie również o wirtualnej ofercie Narodowego Forum Muzyki czekającej na melomanów, którzy spędzają więcej czasu w domu.
Zachęcamy do wysłuchania całej rozmowy.
***
Tytuł audycji: Filharmonia Dwójki
Prowadząc: Magdalena Łoś
Gość: Andrzej Kosendiak (Narodowe Forum Muzyki)
Data emisji: 06.04.2020
Godzina emisji: 19.00