Posłuchaj
11:43 _PR2_AAC 2021_03_02-16-31-18.mp3 Andrzej Kosendiak o nowym wydawnictwie NFM - Jacek Różycki (Wybieram Dwójkę)
Wrocławska instytucja niedawno opublikowała dwupłytowy album, na którym zmieściły się wszystkie dzieła Jacka Różyckiego - urodzonego w Łęczycy polskiego kompozytora barokowego. W nagraniach uczestniczyli muzycy Wrocław Baroque Ensemble pod batutą Andrzeja Kosendiaka.
Kapelmistrz
Światowa premiera nagrania dzieł wszystkich Jacka Różyckiego - NOWY DWUPŁYTOWY ALBUM NFM
- Różycki karierę muzyczną rozpoczynał pracując w kapeli Władysława IV; był śpiewakiem, sopranistą słynnej kapeli Wazów - opowiadał dyrektor NFM. Po wielu zmianach instytucjonalnych, na które wpływ miał potop szwedzki i tragiczna sytuacja ekonomiczno-społeczna kraju - objął funkcję kapelmistrza, którą pełnił następnie także na dworach Michała Korybuta Wiśniowieckiego, Jana III Sobieskiego, a także Augusta II.
- Na dwóch krążkach nagraliśmy wszystkie dzieła Jacka Różyckiego - opowiadał Kosendiak. Jest to pierwsze wydawnictwo, które obejmuje wszystkie jego zachowane utwory.
- Katedry, pałace, budowle, które burzono w zawierusze historii, często były restaurowane, natomiast archiwa, których muzykalia stanowiły pokaźną część bardzo często bezpowrotnie ginęły - tłumaczył dyrygent.
Między konkretem i muzyczną fantazją
- Po raz pierwszy zdecydowaliśmy się na dokomponowanie głosu w dwóch hymnach - mówił Andrzej Kosendiak. - Oczywiście można zapytać, na ile jest to uprawnione. Ja uważam, że jest, aby usłyszeć pełne brzmienie danego utworu - dodał.
- Mamy kilka utworów utrzymanych w stylu koncertującym. Ale też kilka hymnów, które Jacek Różycki pisał najprawdopodobniej dla zespołów Wawelskich, dla Kapeli Rorantystów. Tutaj pozwoliliśmy sobie na pewną dowolność - opowiadał dyrygent.
Program wykonywany był na ubiegłorocznej Wratislavii Cantans, która nosiła tytuł - "Światło dla świata". Słowa te są częścią hymnu św. Ambrożego Aeterna Christi muneraI, który Różycki wykorzystał do swych opracowań muzycznych.
- Na kanwie tego hymnu podczas festiwalu postanowiliśmy poimprowizować, wprowadziliśmy figuracje. Praktyka zdobienia, stosowanie dyminucji były powszechne w wieku XVII, ale tutaj daliśmy ponieść się fantazji, te improwizacje niekoniecznie są takie siedemnastowieczne, stylowe - opowiadał Kosendiak. - Jednak jest to wyraz naszych emocji związanych z tą muzyką - dodał.
Ambrozjański hymn, który opowiada o wartości cierpienia męczenników, stał się również swoistym epigrafem. - Całą płytę zadedykowaliśmy tym wszystkim, którzy narażają swoje życie, by pomagać innym w tym trudnym czasie - podsumował dyrygent.
***
Tytuł audycji: Wybieram Dwójkę
Prowadził: Jakub Kukla
Gość: Andrzej Kosendiak (dyrektor Narodowego Forum Muzyki)
Data emisji: 2.03.2021
Godzina emisji: 16.30