Michał Klauza: Mozart stworzył wyjątkowy tryptyk symfoniczny

Ostatnia aktualizacja: 27.05.2022 21:30
- Symfonia "Jowiszowa" jest apoteozą witalności, a jednocześnie sumą elementów z przeszłości, powiązaniem ich z teraźniejszością i spojrzeniem w przyszłość. To absolutne arcydzieło, pięciotematowa fuga w codzie słuchaczowi wydaje się wręcz organiczna i wspaniale napisana. Główny temat czwartej części jest znany z chorału gregoriańskiego, a słychać go również w pierwszej symfonii, którą Mozart w życiu napisał. To swego rodzaju klamra - tak na antenie Dwójki mówił dyrygent Michał Klauza. 
Michał Klauza i Orkiestra Polskiego Radia w Warszawie
Michał Klauza i Orkiestra Polskiego Radia w WarszawieFoto: Wojciech Kusiński/PR
  • Orkiestra Polskiego Radia pod dyrekcją Michała Klauzy wystąpiła w Filharmonii Narodowej z programem złożonym z trzech symfonii Wolfganga Amadeusa Mozarta.
  • W przerwie koncertu dyrygent opowiedział o tych dziełach wybitnego kompozytora. 

Trzy symfonie jako proza życia

Michał Klauza podkreślił, że lato 1788 roku było bardzo ważne dla historii muzyki. - Jeden z największych kompozytorów w historii postanowił stworzyć tryptyk. Napisał jednocześnie trzy symfonie, do mnie przemawia określanie ich jako tryptyk, gdyż w swej formie te utwory stanowią pewną klamrę jego twórczości. Nie ma potwierdzenia, że Mozart napisał je na zamówienie, ówcześnie kompozytorzy raczej nie pisali do szuflady, to była proza życia - powiedział. 

Niedoceniona Symfonia Es-dur nr 39

Dyrygent mówił, że w 39. symfonii Mozart pokazuje stare tradycje. - Zaczyna się ona w stylu muzyki francuskiej, potem zupełnie przechodzi w liryczny pierwszy temat, dworską elegancję części drugiej, menueta i czwartą część, iskrzącą energią i mozartowskim poczuciem humoru. Moim zdaniem ta symfonia jest trochę niedoceniana przy tych dwóch następnych - zaznaczył.


Posłuchaj
17:18 2022_05_27 20_37_24_PR2_Filharmonia_Dwojki.mp3 Michał Klauza o trzech wyjątkowych symfoniach Mozarta (Filharmonia Dwójki)

 

Koncert, którego nie było

Gość Dwójki dodał, że był to niełatwy czas w życiu Mozarta. - Miał trudności z utrzymaniem rodziny, jego popularność spadała. Nie miał uczniów, nie było zamówień, prawdopodobnie te trzy symfonie zostały napisane na koncert, który się nie odbył. Każda z nich tworzy odrębną całość, jest pewnym opisem przeżyć człowieka. W 40. symfonii najbardziej czuć pewną melancholię, to był czas, kiedy zmarła córka Mozarta. W tym utworze jest smutek i pewna zaduma nad sensem życia, a jednocześnie jakaś nadzieja - mówił Michał Klauza.

***

Program:

Wolfgang Amadeus Mozart Symfonia Es-dur nr 39 KV 543

1. Adagio - Allegro
2. Andante con moto
3. Menuetto e Trio
4. Allegro

Wolfgang Amadeus Mozart Symfonia g-moll nr 40 KV 550

1. Molto allegro
2. Andante
3. Menuetto
4. Allegro assai

PRZERWA

Wolfgang Amadeus Mozart Symfonia C-dur nr 41 Jowiszowa KV 551

1. Allegro vivace
2. Andante cantabile
3. Menuetto: Allegretto
4. Molto allegro

Wyk.: Orkiestra Polskiego Radia w Warszawie, dyr. Michał Klauza

Wydarzenie to było transmitowane z Filharmonii Narodowej w Warszawie. W przerwie koncertu zaprosiliśmy Państwa na rozmowę z maestro Michałem Klauzą. 

***

Historia orkiestry w Polskim Radiu sięga roku 1934. Chcąc wypełnić czas antenowy muzyką i wzorując się na innych europejskich radiofoniach, dyrekcja Polskiego Radia zdecydowała o powołaniu własnych chórów i zespołów muzycznych. Najważniejszym z nich stała się Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Warszawie, stworzona przez Grzegorza Fitelberga.

Obecnie Orkiestra Polskiego Radia w Warszawie jest jedynym zespołem artystycznym w strukturze narodowego nadawcy radiowego - Polskiego Radia S.A.

***

Tytuł audycji: Filharmonia Dwójki

Prowadziła: Magdalena Łoś

Data emisji: 27.05.2022

Godzina emisji: 19.00

mo

Czytaj także

Long Long i Orkiestra Polskiego Radia w Warszawie [ZOBACZ WIDEO]

Ostatnia aktualizacja: 27.06.2021 06:40
Long Long – znakomity tenor, laureat Nagrody Polskiego Radia na 10. Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Stanisława Moniuszki – ponownie zagościł na polskiej scenie. Tym razem usłyszeliśmy go podczas koncertu, na którym wykonał arie m.in. z "Halki" czy "Strasznego Dworu". Artyście towarzyszyła Orkiestra Polskiego Radia w Warszawie pod batutą Michała Klauzy. Zobacz zapis wideo tego wyjątkowego koncertu!
rozwiń zwiń
Czytaj także

31. Festiwal Mozartowski. Alicja Węgorzewska: trzeba rozwijać modę na Mozarta

Ostatnia aktualizacja: 07.05.2022 08:10
- Nasze grono odbiorów stale rośnie - sprzedaż biletów na Festiwal Mozartowski jest absolutnie rekordowa, co pokazuje, że po okresie pandemii wszyscy tęsknią za wydarzeniami - poinformowała na antenie Polskiego Radia 24 Alicja Węgorzewska, dyrektor Warszawskiej Opery Kameralnej.
rozwiń zwiń