Wokół muzyki kameralnej skupiano się kiedyś jak wokół kominka. Była źródłem ciepła muzycznego, ale przede wszystkim ludzkiego, bo w żadnej innej muzyce nie dochodziło do równie bliskich i głębokich relacji pomiędzy uczestnikami muzycznego spotkania. Niezależnie od tego czy kameralistami byli profesjonaliści czy amatorzy, kameralistyka wykraczała zawsze poza czyste wykonywanie muzyki. Wymagała wrażliwości, uwagi, delikatności, wzajemnego szacunku w stopniu, jakiego nie odnajdziemy w wielkich, spektakularnych, ale jednak bezosobowych formach muzycznych.
Minionego listopada w Warszawie po raz pierwszy wystąpił zjawiskowy kanadyjski duet wiol da gamba Les Voix Humaines. Margaret Little i Susie Napper to w swoim kraju postaci legendarne. Zapracowały na tę zupełnie wyjątkową pozycję zarówno znakomitymi koncertami i doskonałymi nagraniami płytowymi, jak i swoim bezinteresownym zaangażowaniem w rozwój kanadyjskiej sceny muzyki dawnej. O ich muzycznym wzajemnym porozumieniu mówi się, że jest telepatyczne.
Zespół „Les Voix Humaines” przedstawił w Warszawie m.in. program zainspirowany postacią Marii Leszczyńskiej, żony Ludwika XV i królowej Francji. Z kolei niesamowite francuskie trio AnPaPié (założone przez Alice Piérot, koncertmistrzynię między innymi Les Musiciens du Louvre, Le Parlement de Musique, Le Concert Spirituel, solistkę i kameralistkę) przedstawiło w Studiu Lutosławskiego muzykę powstałą później i należącą do innej już epoki stylistycznej - Tria smyczkowe Ludwiga van Beethovena.
Program:
„Polonez w Pałacu” – Concert Spirituel dla Marii Leszczyńskiej, polskiej królowej Francji
Wyk. Les Voix Humaines: Susie Napper, Margaret Little – wiole da gamba
Beethoven Tria smyczkowe, wyk. Trio AnPaPié
Wyk. Trio AnPaPié
(Mazovia Goes Baroque, Studio Koncertowe im Lutosławskiego 27.11.2010)
19 stycznia (środa), godz. 19:00