Łukasz Borowicz: u zarania percepcji "Sokrate" leży pewne nieporozumienie

Ostatnia aktualizacja: 04.04.2023 17:48
- Satie raczej zawsze kojarzył się wszystkim z artystyczną prowokacją, z jakimiś rzeczami absurdalnymi, wręcz zahaczającymi o pewien abstrakcyjny wymiar. Na zamówienie księżnej de Polignac stworzył dzieło, które miało być muzyką towarzyszącą filozoficznym dysputom. Przekształciło się natomiast w formę, która w muzyce francuskiej ma dość długą tradycję, w coś pomiędzy oratorium a teatrem antycznym, czyli prapoczątkiem opery - mówił Łukasz Borowicz, który poprowadził poniedziałkowy koncert 27. Festiwalu Beethovenowskiego.
Łukasz Borowicz (w środku)
Łukasz Borowicz (w środku)Foto: JAVIER LIZON/EFE/Forum

W drugi dzień Wielkiego Tygodnia (3.04) w Filharmonii Narodowej wystąpiła Orkiestra Filharmonii Poznańskiej z towarzyszeniem śpiewaczek i śpiewaków: Natalii Rubiś, Dominiki Stefańskiej, Erica Hucheta, Adriana Janusa i Jana Kubasa. Artyści wykonali m.in. "Sokrate" - symfoniczny dramat Erika Satie w trzech częściach. Całością dyrygował Łukasz Borowicz.

- Żyjemy w epoce, w której wszystko do wszystkiego musimy porównać. Przez monotonność tego utworu, przez jego powtarzalność może się wydawać, że to prototyp minimal music. Nie. To jest po prostu Satie, tylko Satie poważny; Satie, który redukuje materiał muzyczny do minimum i tworzy muzykę, którą on sam określił jako "białą". Skoncentrował się na tekście, żeby pokazać piękno swojego języka, wszelkie jego niuanse. Muzyka jest wyciszona, zarówno w zakresie dynamicznym, jak i dramaturgicznym. Zresztą śpiew także jest bardziej melodeklamacyjny. Dominują interwały sekund, tercji, czasem kwarty. Nie ma dużych skoków, to jest raczej recytacja - tłumaczył gość Dwójki.

Posłuchaj
19:59 Filharmonia Dwójki borowicz 3.04.2023.mp3 Rozmowa z Łukaszem Borowiczem, dyrygentem koncertu 27. Festiwalu Beethovenowskiego z 3 kwietnia br. (Filharmonia Dwójki) 

Maestro Łukasz Borowicz jest utytułowanym dyrygentem, szefem Orkiestry Filharmonii Poznańskiej i dyrektorem muzycznym Filharmonii Poznańskiej oraz I dyrygentem gościnnym Filharmonii Krakowskiej. Wcześniej, w latach 2007-2015, był dyrektorem artystycznym Polskiej Orkiestry Radiowej. Jako pierwszy polski dyrygent poprowadził spektakl w Operze Paryskiej. 

Przeszło sto albumów

Dyskografia Łukasza Borowicza liczy ponad sto albumów, w tym z Orkiestrą Polskiego Radia oraz Konzerthausorchester Berlin, i zawiera m.in. wszystkie koncerty skrzypcowe Grażyny Bacewicz oraz komplet dzieł symfonicznych Andrzeja Panufnika, za co artysta został uhonorowany Special Achievement Award. Quo Vadis Feliksa Nowowiejskiego, nagrane z Orkiestrą Filharmonii Poznańskiej, zostało wyróżnione nagrodą ICMA 2018 w kategorii Choral Music. Nagrania Łukasza Borowicza z polską muzyką fortepianową uhonorował również "BBC Music Magazine".

Radiowy dorobek

Dla Polskiego Radia Łukasz Borowicz zarejestrował prawie 800 utworów, z czego największą część jego radiowego dorobku stanowią dzieła polskich kompozytorów i realizacje z udziałem wybitnych polskich wykonawców. Jego inicjatywy koncertowe i wydawnicze przywracają zapomniane dzieła polskiej literatury symfonicznej i operowej. 

Laureat Nagrody Mediów Publicznych 2022 w kategorii Muzyka.

***

Tytuł audycji: Filharmonia Dwójki

Rozmawiał: Karol Furtak

Gość: Łukasz Borowicz (dyrygent)

Data emisji: 3.04.2023

Godzina emisji: 20.10

pg

Czytaj także

Łukasz Borowicz: dyrygent z muzykami gra do jednej bramki

Ostatnia aktualizacja: 07.12.2022 12:10
Łukasz Borowicz został laureatem tegorocznej Nagrody Mediów Publicznych w kategorii Muzyka. W tej dziedzinie wyróżnienie przyznało Polskie Radio. Dziś artysta przygotowuje się do muzycznej premiery w Filharmonii w Szczecinie. 
rozwiń zwiń