Isabelle Faust jest przedstawicielką mainstreamu o tyle, że nie uprawia tzw. wykonawstwa historycznego ani też nie skupia się wyłącznie na muzyce współczesnej. Zarazem zasięg jej repertuaru jest zdecydowanie "przesunięty" względem dziedziny, która jeszcze niedawno bez zająknięcia określilibyśmy mianem "klasycznej". Niemiecka skrzypaczka praktycznie nie wykonuje więc Mozarta, zaliczanego coraz chętniej do muzyki dawnej, za to sięga po Bartóka czy Martinů. W tym polu stylistycznym Faust porusza się ze swobodą, poszukując nowych ujęć sonat Beethovena czy wirtuozerii Brahmsa. Jej gra łączy techniczną pewność i historyczną adekwatność z - dyskretnie, ale stanowczo zaznaczaną - indywidualnością.
- Niezależnie od epoki czy stylu staram się po prostu jak najlepiej oddać intencje twórcy oraz specyfikę utworu - deklaruje wirtuozka. I nie są to czcze deklaracje. Ukochany przez siebie "Koncert skrzypcowy" André Joliveta całkiem dosłownie ocaliła od zapomnienia. Aby wykonać i nagrać go (dla wytwórni Harmonia Mundi) jak najlepiej, artystka przeszukała dokładnie paryskie archiwa, spotkała się z córką kompozytora i rozmawiała z jej mężem - jedynym skrzypkiem, który pracował nad Koncertem z samym Jolivetem.
Z drugiej strony artystkę trudno oskarżyć o zgubny perfekcjonizm czy doktrynerstwo. Bachowskie Sonaty i Partity (pierwsza płyta na rynku od zeszłego roku; druga powinna ukazać się w nadchodzących miesiącach) nagrała na przykład przy użyciu barokowych smyczków, ale też na współczesnych, metalowych strunach.
- Wiedza ekspertów od baroku pomogła mi wyjść poza mistrzowskie wykonania tych utworów, które znam jeszcze z dzieciństwa - wyjaśnia Faust. - Z drugiej strony nigdy nie dowiemy się, jak ta muzyka brzmiała naprawdę. Bardzo możliwe, że wykonywano ją zupełnie inaczej w różnych miejscach. W każdym razie: im więcej wiemy o baroku, tym więcej pojawia się pytań.
W rozmowie z Klaudią Baranowską Isabelle Faust wspomina też o swoich mistrzach i partnerach, o dopełnianiu się przeciwności oraz swoim stousunku do muzyki polskiej. Zachęcamy do wysłuchania całego wywiadu.