Rok Czesława Miłosza znalazł swoje odbicie nie tylko w poezji czy krytycznoliterackim eseju historyków, ale także w innych sztukach. Poezja Noblisty okazała się inspirująca dla kompozytorów, choć zdania o jej muzyczności są podzielone. Wojciech Ziemowit Zych twierdzi na przykład, że "poezja Miłosza jest mało muzyczna w swojej frazie", a sam Poeta nie był na muzykę wrażliwy. Agata Zubel zauważa, że wiersze Miłosza "nie proszą się o dopisywanie do nich dźwięków", a dla Pawła Mykietyna twórczość ta pod względem muzycznym jest "skrzyżowaniem serii dodekafonicznej z oberkiem".
Jak zatem poradzili sobie kompozytorzy z tym trudnym zamówieniem? Odpowiedź w czwartkowy wieczór.
Zaprasza Agata Kwiecińska.
W audycji także rozmowy z kompozytorami.
Program
Made in Poland – Miłosz Sounds na Festiwalu Sacrum Profanum (Kraków 11-16.09.2011)
Paweł Mykietyn Dwa Wiersze Miłosza, wyk. Zygmunt Malanowicz, Maja Ostaszewska – recytacja, Ensemble Modern, Brad Lubman – dyrygent (11.09.2011)
Aleksandra Gryka einerjedeneither, wyk. Alarm Will Sound, Alan Pierson – dyrygent (12.09.2011)
Wojciech Ziemowit Zych Postgramatyka Miłosza...Teraz szukajcie go w gajach i puszczach słownika, wyk. Asko|Schönberg, Etienne Siebens – dyrygent (14.09.2011)
Agata Zubel Aforyzmy na Miłosza, wyk. Agata Zubel – sopran, Klangforum Wien, Clement Power – dyrygent (15.09.2011)
Jagoda Szmytka electrified memories of bloody cherries. extended Landschaft von Musik, wyk. Bang on a Can All-Stars (16.09.2011)
9 lutego (czwartek), godz. 19:30