W 1733 roku Handel był u szczytu popularności. Po raz kolejny sięgnął po "Orlanda szalonego" Ludovica Ariosto. Tym razem w kameralnym dziele – przeznaczonym na pięcioro solistów - przedstawił dzieje miłości Orlanda do Angeliki.
Historia jest fabularnie prosta – Orlando zakochuje się w Angelice, ta jednak go nie chce, bo kocha Medora. Niepogodzony z tym Orlando popada w obłęd, z którego ratuje go mag Zoroastro. Orlando wraca do zmysłów, a jego zranione serce zostaje uleczone.
Cały dramat rozgrywa się zatem w sferze emocji i uczuć. To idealne pole do działania barokowej sztuki afektów: kolejne arie przedstawiają zmieniające się stany psychiczne bohaterów, a kulminacją jest scena szaleństwa tytułowego bohatera.
Orlando napisany został z myślą o słynnym Francesco Bernardim zwanym Senesino – kastracie równie słynnym jak Farinelli, z którym zresztą zdarzało mu się występować na jednej scenie (Farinelli był sopranistą, Senesino zaś obdarzony był głosem altowym). Współcześnie rolę tę odtwarzają kontratenorzy – w sobotni wieczór usłyszymy Bejuna Mehtę.
Co ciekawe, rolę księcia Medoro Handel napisał dla kobiety – teatr angielski nadal lubił dwuznaczności w sferze płci rodem z teatru szekspirowskiego (tam chłopcy grający role żeńskie na scenie ukazywali się w męskich przebraniach).
Wieczór poprowadzi Aleksander Laskowski
Program
Jerzy Fryderyk Handel Orlando
Wyk. Bejun Mehta – alt, Sophie Karthäuser – sopran, Kristina Hammarström - kontralt, Sunhae Im – sopran, Konstantin Wolff – bas, B'Rock Baroque Orchestra Dyr. René Jacobs
(Brukseli, 24.04. 2012)
12 maja (sobota), godz. 19:00