Motywem przewodnim tegorocznego festiwalu jest hasło "Beethoven i idea wolności”. Według organizatorów, Stowarzyszenia im. Ludwiga van Beethovena, ma on "uwypuklić znaczenie Beethovena jako jednego z pierwszych kompozytorów, w którego twórczości i postawie artystycznej mocno rezonują hasła i idee wolnościowe zarówno wieku oświecenia, jak i rewolucji francuskiej”.
Wśród zespołów, które można usłyszeć na warszawskich koncertach, są m.in. Royal Philharmonic Orchestra pod dyrekcją Charlesa Dutoita, Rotterdam Philharmonic Orchestra, którą poprowadzi Yannick Nézet-Séguin, a także Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach, Orkiestra i Chór Filharmonii Narodowej, Orkiestra Akademii Beethovenowskiej.
W Warszawie nie zabrakło też oczywiście wybitnych solistów oraz kameralistów. W piątek w Filharmonii Narodowej wystąpi na przykład dwóch muzyków specjalizujących się między innymi w repertuarze bachowskim.
Ramin Bahrami uważany jest za jednego z najciekawszych współcześnie żyjących interpretatorów muzyki lipskiego kantora. Pianista urodził się w Teheranie, a po rewolucji kulturalnej znalazł schronienie we Włoszech, gdzie studiował grę na fortepianie u Piero Rattalino i otrzymał dyplom Konserwatorium im. Giuseppe Verdiego w Mediolanie. Swe umiejętności doskonalił u takich nauczycieli jak Alexis Weissenberg, Charles Rosen, András Schiff, Robert Levin, a w szczególności u Rosalyn Tureck - artystki, która bardziej niż ktokolwiek inny przyczyniła się do szerzenia współczesnych wykonań dzieł na instrumenty klawiszowe Bacha poprzez swą działalność badawczą i koncertową. Jego dyskografia obejmuje "Wariacje Goldbergowskie", "Siedem Suit", "Sztukę Fugi", a także kolekcję "Ramin Bahrani plays Bach", na której znalazły się niektóre nagrania na żywo z koncertów oraz Suity Francuskie. Album "Sztuka Fugi" utrzymywał się przez siedem tygodni na szczycie listy przebojów i sprzedany został w liczbie egzemplarzy, w jakiej zazwyczaj sprzedają się albumy muzyki pop. Płyta z pięcioma koncertami na instrumenty klawiszowe Bacha, nagrana z lipską Gewandhausorchester pod batutą Riccardo Chailly’ego, ukazała się w czerwcu 2011 roku nakładem wytwórni Decca i otrzymała pięć gwiazdek od miesięcznika Amadeus.
Z kolei Massimo Mercelli studiował grę na flecie u takich sław jak André Jaunet czy Maxence Larrieu. Mając zaledwie 19 lat został pierwszym flecistą weneckiego Teatro La Fenice, po czym zdobył pierwsze miejsce w konkursie Francesco Cilea oraz zwyciężył w międzynarodowych konkursach Concorso Internazionale Giornate Musicali i Concorso Internazionale di Stresa. Jego zainteresowania obejmują nie tylko wielką klasykę, lecz także repertuar współczesny. W latach 2008 i 2013 brał udział w festiwalach organizowanych w Warszawie z okazji 75. i 80. urodzin Krzysztofa Pendereckiego. A dla wytwórni Orange Moutain Music nagrała płytę z utworami Philipa Glassa.
Program:
Jan Sebastian Bach Sonata g-moll BWV 1020, Sonata A-dur BWV 1032, Sonata Es-dur BWV 1031, Sonata h-moll BWV 1030
Wyk. Massimo Mercelli – flet, Ramin Bahrami – fortepian
***
Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena to odbywający się rokrocznie festiwal muzyki poważnej. Zagościł on po raz pierwszy w kalendarzu melomanów w 1997 roku, upamiętniając 170. rocznicę śmierci twórcy Fidelia i IX Symfonii. Od tamtego czasu stał się ważnym elementem życia kulturalnego Europy.
beethoven.org.pl/mm, pg