Poezja i muzyka Azji Centralnej w sercu Polski

Ostatnia aktualizacja: 24.09.2015 13:00
Zapraszamy na kolejną transmisję ze Skrzyżowania Kultur. W piątek wystąpią Badakhshan Ensemble z Tadżykistanu oraz Sain Zahoor z Pakistanu.
Sain Zahoor - w tradycyjnej szacie kurta i  turbanie oraz z pomalowanymi oczami - przywodzi na myśl ekscentryka.  Jednak wersety poezji , które wyśpiewuje z ogromną radością i oddaniem, uczą o pokorze i miłości do boga i bliźnich i wzajemnym szacunku
Sain Zahoor - w tradycyjnej szacie kurta i turbanie oraz z pomalowanymi oczami - przywodzi na myśl ekscentryka. Jednak wersety poezji , które wyśpiewuje z ogromną radością i oddaniem, uczą o pokorze i miłości do boga i bliźnich i wzajemnym szacunkuFoto: Waheed Khalid (materiały promocyjne / Skrzyżowane Kultur)

Uhonorowany w 2006 roku nagrodą BBC w kategorii World Music, Sain Zahoor stał się jednym z najbardziej rozpoznawalnych, współczesnych pakistańskich artystów. Jego twórczość jest głęboko osadzona w sufickiej tradycji podróżujących mistyków, którzy recytowali poezję i grali na instrumentach (Zahoor specjalizuje się w grze na tradycyjnym instrumencie ektar). Był to najpowszechniejszy sposób na szerzenie miłości i pokoju wśród zwykłych ludzi, z którym współczesny artysta również się utożsamia.

Badakhshan Ensemble Badakhshan Ensemble, fot. Sebastian Schutyser (Aga Khan Music Initiative)

Badakshan Ensemble to niezwykle oryginalny kwartet, który swoją nazwę zawdzięcza górzystemu regionowi Pamir, obejmującemu słabo zaludniony teren wschodniej połowy Tadżykistanu i północno-wschodniego Afganistanu. To właśnie tam rodowici mieszkańcy małych wiosek kultywują tradycję pieśni religijnej, tańca, muzykę mistyczną i refleksyjną grę na instrumentach, co znajduje odzwierciedlenie w występach zespołu Badakshan Ensemble.

Muzyka i taniec z rejonów Badakhshanu znacznie różnią się od tych, które dominują w regionie Azji Środkowej. Utwory inspirowane tradycyjną twórczością perskich poetów takich jak Rumi, Hafiz czy Kilali komponowane są ustnie. Unikatowość kultury tadżyckiego Badakszanu to skutek izolacji kulturowej tamtejszych mieszkańców, którzy otoczeni wysokimi górami Pamir wykształcili swój własny, podobny do perskiego, język i zachowali dawne, tradycje pieśni folklorystycznej.

Program:

Koncert Mistyka Źródeł

Badakhshan Ensemble (Tadżykistan)

Sain Zahoor (Pakistan)

***

Na "Filharmonię Dwójki" w piątek (25.09) w godz. 19.00-22.00 zaprasza Anna Szewczuk.

materiały promocyjne/mm/mc

Zobacz więcej na temat: folk MUZYKA
Czytaj także

Kayah na "Skrzyżowaniu Kultur": wzywa mnie orient

Ostatnia aktualizacja: 22.09.2015 17:20
- Z fuzji mogą powstać nowe wartości. Dzięki temu możemy stać się globalną wioską. Rozbudza to też w nas poczucie jedności i odpowiedzialności - mówiła w Jedynce piosenkarka.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Skrzyżowanie Kultur: miłość, taniec i przyprawy

Ostatnia aktualizacja: 24.09.2015 10:25
– To mnóstwo rozmaitych historii, cała gama opowieści – mówiła o swojej nowej płycie Noura Mint Seymali z Mauretanii, której występ zakończy festiwal Skrzyżowanie Kultur.
rozwiń zwiń