Claude Debussy (1862-1918) sądził, że w muzyce więcej jest wolności niż w innych sztukach, gdyż muzyka nie tyle naśladuje naturę, ile zgłębia „tajemnicze związki między naturą a wyobraźnią”. Za malarstwem dźwiękowym Nokturnów (1899) także kryje się „coś więcej”. Kolejne obrazy – pochodu szarych chmur; świątecznego orszaku przenikającego kolorowy tłum; syren, które śpiewają w rytm morskiej fali – to zarazem studium percepcji i poetyckiej imaginacji.
Po uwolnieniu się od wpływów Debussy’ego i Ravela Jaques Ibert (1890-1962) dołączył do tych kompozytorów – z Igorem Strawińskim na czele – których pociągała gra z historycznymi formami muzyki. Jak jego szkolni koledzy, Darius Milhaud i Arthur Honegger, doprawiał on dawne style szczyptą ironii, jazzu i niewymuszonej elegancji, rodem z międzywojennej kafeterii. Wszystkie te cechy odnajdziemy w Koncercie fletowym (1932-33). Choć napisany z doskonałym znawstwem możliwości instrumentu, koncert ten należy do najtrudniejszych w całym repertuarze fletowym.
Gustav Holst (1874-1934), rówieśnik Schönberga i Ivesa, był pierwszym angielskim modernistą muzycznym. Z jego bogatej spuścizny żywot koncertowy wiedzie przede wszystkim suita Planety (1914-1916). Powstała w okresie fascynacji kompozytora astrologią (stąd nieobecność Ziemi), ukazuje zatem siły psychiczne poszczególnych planet. Całość wieńczy mistyczny chór żeński. To muzyka dalekiego i tajemnego Neptuna.
[Marcin Trzęsiok]
Program:
Claude Debussy Tryptyk symfoniczny "Nokturny"
Jacques Ibert Koncert na flet i orkiestrę
Gustav Holst Planety op. 32
Wyk. Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, Chór Żeński Narodowego Forum Muzyki, dyr. Jose Maria Florencio, Sharon Bezaly von Bahr - flet
***
Na audycję "Filharmonia Dwójki" zapraszamy w piątek (4.03) w godz. 19.30-21.30. Program poprowadzi Marek Zwyrzykowski.
mat. promocyjne/nospr.org.pl/mm/jp