Zobacz wideo
Bartek Wąsik: "Wizje Amen" Messiaena to utwór fascynujący
Program części 1. (od godz. 19.30)
Olivier Messiaen Wizje Amen (polska premiera), wyk: Lutosławski Piano Duo (Emilia Sitarz – fortepian
Bartłomiej Wąsik – fortepian)
Lutosławski Piano Duo to duet fortepianowy o niekwestionowanej światowej renomie. Tworzącym go wybitnym pianistom, Emilii Sitarz i Bartłomiejowi Wąsikowi udało się, z wielkim powodzeniem, zbudować unikatową formację, której zainteresowania muzyczne daleko wykraczają poza utarte schematy. Już przez dwie dekady artyści nieprzerwanie koncertują w Polsce i niemal na całym świecie, uczestniczą w licznych krajowych
i międzynarodowych festiwalach, współpracują z kompozytorami i twórcami z różnych dziedzin sztuki, a przede wszystkim, w każdym swoim działaniu konsekwentnie wychodzą z roli odtwórcy. Jest to efektem wieloletniego doświadczenia, niekonwencjonalnych zainteresowań oraz niedościgłej muzycznej wrażliwości. Ich dojrzałość artystyczna przejawia się również w nietuzinkowym doborze repertuaru. Konsekwentnie sięgają do dzieł ważnych, znaczących i rzadko prezentowanych na polskich scenach muzycznych.
Specjalnie na Festiwal Muzyka Wiary Muzyka Pokoju Lutosławski Piano Duo przygotował spektakularne wydarzenie muzyczne. Będzie to polska prapremiera dzieła „Wizje Amen” / „Visions de l’Amen”, które stworzył wybitny dwudziestowieczny kompozytor francuski Olivier Messiaen.
Mistyczna i kalejdoskopowo majestatyczna kompozycja Messiaena powstała w okupowanym Paryżu w 1943 roku. To monumentalne dzieło, zaliczane jest do najważniejszych pozycji muzyki kameralnej ubiegłego stulecia. Głęboko nasycone symboliką o chrześcijańskich korzeniach, pełne jest także odniesień do piękna natury.
Każda z siedmiu części utworu wyraża i uobecnia jedną z muzycznych wizji słowa „amen”:
Amen Stworzenia; Amen gwiazd, planety z pierścieniem; Amen agonii Jezusa; Amen Pragnienia; Amen aniołów, świętych i pieśni ptaka; Amen Sądu Ostatecznego i Amen Spełnienia.
Czytaj także:
Program części 2. (od godz. 20:45)
Wokół Hildegardy, wyk. Adam Bałdych Quartet (Adam Bałdych – skrzypce, Krzysztof Dys – fortepian
Michał Barański – kontrabas, Dawid Fortuna – perkusja)
Hildegarda z Bingen - benedyktynka, wizjonerka i zielarka - była niezwykłą, wieloformatową postacią czasów średniowiecza. Jako wyprzedzająca swoją epokę kompozytorka, stworzyła wiele niezwykłych moralitetów i pieśni religijnych odchodzących od typowego wówczas kanonu śpiewów chorałowych. Przepełnione głębokimi, mistycznymi emocjami dzieła Hildegardy zyskują, w ostatnich dekadach, ogromną popularność.
Poszukując uniwersalnych, ponadczasowych prawd sięgają po nie współcześni artyści z różnych muzycznych światów. Jednym z nich jest wybitny skrzypek jazzowy Adam Bałdych, doskonale łączący dokonania muzyki poważnej i współczesnego skrzypcowego języka. Z wielkim powodzeniem stworzył swój własny, unikalny i powszechnie rozpoznawalny styl, na nowo definiujący jazzowe skrzypce.
Po utwór Hildegardy „O virga ac diadema” sięgnął, z doskonałym zresztą rezultatem, wydając swoją ostatnią płytę. Teraz, specjalnie na Festiwal Muzyka Wiary Muzyka Pokoju przygotowuje, wraz ze swoim kwartetem, projekt w całości wypełniony dziełami Hildegardy, która jak mówi Bałdych, zajmuje w jego artystycznym życiu miejsce szczególne. „Uduchowione, ponadczasowe pieśni Hildegardy wchodzą w niesamowity dialog z burzliwym, skonfliktowanym światem, który mnie otacza. Spokój i natchniony wyraz jej muzyki jest lekarstwem na czasy, w których żyjemy. Chcę zanurzyć się w tej wyjątkowej muzyce i wydobyć jej esencję, próbując zestawić ją ze współczesnym muzycznym językiem” – dodaje artysta.
(mat. prom.)
***
Tytuł audycji: Filharmonia Dwójki
Prowadzili: Jacek Hawryluk i Bartek Chaciński
Data emisji: 27.10.2020