Błyskotliwa międzynarodowa kariera Hanny Kulenty rozpoczęła się w drugiej połowie lat 80. Kompozytorka odbyła wówczas studia podyplomowe w Holandii, u żywej legendy muzyki współczesnej Louisa Andriessena. Polka nie uległa jednak przemożnemu wpływowi mistrza "szkoły haskiej". Rytmiczna witalność i transowość obecne były w jej muzyce już wcześniej, zaś "fałszywe", mikrotnowe brzmienie oraz oryginalna dramaturgia - złudzenie niekończącej się kulminacji - po dziś dzień pozostają znakami ropoznawczymi oryginalnego stylu Kulenty . Dziś pięćdziesięciolatnia kompozytorka mieszka na stałe w Holandii, twórzy na zamówienie m.in. Kronos Quartet oraz prestiżowych europejskich scen operowych i zbyt rzadko niestety zagląda do Polski.
Czy podobny los czeka Agatę Zubel? Niekwestionowana gwiazda młodszego pokolenia zawdzięcza popularność sugestywnemu, choć eklektycznemu stylowi kompozytorskiemu; nowoczesnym i bezkompromisowym eksperymentom z brzmieniami komputerowymi; wreszcie rozwijanej równolegle karierze awangardowej wokalistki. III Symfonia reprezentuje bardziej umiarkowane oblicze Zubel, wpisujące się w nurt klasycyzującego modernizmu à la Lutosławski.
Program:
Agata Zubel III Symfonia (prawykonanie)
Misato Mochizuki Homeobox
Carlos Sánchez-Gutiérrez ...Ex Machina
Hanna Kulenty Twenty-Five (prawykonanie, zamówienie WJ)
Wyk. Marco Blaauw - podwójna trąbka, Anna Kwiatkowska - skrzypce, Małgorzata Walentynowicz - fortepian, Piotr Banasik - fortepian, Elwira Ślązak - marimba, Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus, René Gulikers - dyrygent
(Studio Koncertowe PR im. Witolda Lutosławskiego, 21.09.2010)
28 października (czwartek), godz. 19:00