Z powrotem w Warszawie
Od czasu XVIII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina Martin Garcia Garcia jest częstym gościem w Polsce, a zwłaszcza w Warszawie. - W ubiegłym roku byłem tu siedem albo osiem razy. Te wspomnienia są czasem bardzo wątłe. Niektóre obrazy widzę jakby przez mgłę. Czasem oglądam swoje nagrania z czasu konkursu i trudno mi uwierzyć, że to ja, że to Martin Garcia Garcia jest ich bohaterem. Ale mimo to Warszawa to dla mnie wspomnienia. I dzięki temu naprawdę miło jest tu wracać. W zasadzie za każdym razem - wyznał hiszpański pianista.
Gość Dwójki wytłumaczył również, czym dla niego są "pogłębione studia nad muzyką", do których sam się przyznaje: - Gdy siadam do instrumentu, nie mogę skupiać się nad technicznymi uwarunkowaniami swojej gry. Jest takie doskonałe porównanie, którego używała moja nauczycielka fortepianu, Galina Eguiazarova. Mawiała, że kiedy spoglądasz na partyturę, prawdziwe informacje kryją się za nią. Patrzysz w końcu tylko na nuty, za pomocą których kompozytor chciał coś przekazać światu. A poszukiwanie powiązań pomiędzy tymi znakami na papierze a wszystkim tym, co mogą one oznaczać, należy do kategorii pracy syzyfowej, niekończącej się. Zawsze jednak jest to kolejny krok, by zmierzać w wyznaczonym przez partyturę kierunku.
Beethoven - muzyczny dysydent
Podczas koncertu w Filharmonii Narodowej w poniedziałek (27.03) Martin Garcia Garcia wykonał m.in. V Koncert fortepianowy Beethovena. - Wszyscy wielcy kompozytorzy byli chyba na swój sposób dysydentami, dążyli do innowacji, a takie myślenie bardzo często kończy się katastrofą. Niewiele jest przypadków w muzyce, kiedy chęć przełamania konwenansu zakończyła się sukcesem, który moglibyśmy nazwać wielką sztuką. Dziś takie dzieła należą do kanonu repertuarowego. Należą do niego dlatego, że są wynikiem pracy intelektualnej, która w zrozumiały i czytelny sposób zmierzała do innowacji. I dokładnie taki jest V Koncert fortepianowy Beethovena - mówił laureat III nagrody na ostatnim Konkursie Chopinowskim.
Program 2 Polskiego Radia jest patronem medialnym 27. Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena.
19:06 Filharmonia Dwójki garcia garcia 27.03.mp3 Rozmowa z hiszpańskim pianistą Martinem Garcią Garcią, solistą koncertu w ramach 27. Festiwalu Beethovenowskiego z 27 marca (Filharmonia Dwójki)
Martin Garcia Garcia - laureat III nagrody i nagrody za najlepsze wykonanie koncertu na XVIII Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina w Warszawie.
Urodził się w Gijón w Hiszpanii. Naukę gry na fortepianie rozpoczął w wieku pięciu lat u Natalii Mazoun i Ilyi Goldfarba. Jest absolwentem (dyplom z najwyższym wyróżnieniem) w Escuela Superior de Música Reina Sofia w Madrycie w klasie Galiny Eguiazarovej oraz Mannes School of Music w Nowym Jorku.
Zdobył I nagrody na Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym w Cleveland (2021) i International Keyboard Institute & Festival w Nowym Jorku (2018), co umożliwiło mu zdobycie stypendium na osiedlenie się w tym mieście, gdzie kształcił się u Jerome'a Rose'a.
Występował w salach koncertowych Europy i Stanów Zjednoczonych, zyskując uznanie takich osobowości, jak Vladimir Kraniev, Dmitri Alexeev, Arcadi Volodos, Dmitri Bashkirov, Joaquín Achúcarro i Tatiana Copeland (wnuczka Sergiusza Rachmaninowa). Pod mecenatem Radu Lupu wystąpił w ramach Ruhr Piano Festival.
[opis ze strony Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina]
***
Tytuł audycji: Filharmonia Dwójki
Rozmawiał: Karol Furtak
Gość: Martin Garcia Garcia (pianista)
Data emisji: 27.03.2023
Godzina emisji: 20.40
pg