Thomas E. Bauer: u Pendereckiego głos jest elementem brzmienia całej orkiestry

Ostatnia aktualizacja: 02.04.2023 22:00
- W VI Symfonii Pendereckiego istnieje analogia do "Pieśni o ziemi" Mahlera. W obu czytelny jest motyw natury. Krzysztof Penderecki pasjonował się roślinami, kolekcjonował je w swoim wielkim w ogrodzie - mówił w Dwójce baryton Thomas E. Bauer, który wraz z tenorem Thomasem Mohrem wystąpił podczas 27. Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena. Z artystami rozmawiał Michał Dębski.
Krzysztof Penderecki
Krzysztof PendereckiFoto: Shutterstock/wjarek
  • Maestro Jacek Kaspszyk poprowadził Narodową Orkiestrę Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach w czasie koncertu w ramach 27. Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena.
  • W programie utwory Beethovena, Pendereckiego i Mahlera.
  • W Filharmonii Narodowej wystąpili także m.in. dwaj niemieccy śpiewacy: Thomas Mohr i Thomas E. Bauer, z którymi w przerwie rozmawiał Michał Dębski. 

Baryton liryczny, a potem tenor

Tenor to nie jedyne określenie, jakiego używano w trakcie kariery Thomasa Mohra. - Do 2005, 2006 roku byłem barytonem lirycznym i śpiewałem np. jako hrabia Luna w "Trubadurze" oraz oczywiście jako Papageno i inne postaci z operowych dzieł Mozarta. Jest wielu śpiewających wysoko barytonów lirycznych, którzy podążyli tą drogą. Faktycznie są osoby, które to zrobiły, inne sobie na tyle nie zaufały. Ja też byłem wobec tego nieufny - opowiadał artysta.

Iść z głosem do góry

- Kiedy jako Hrabia Luna śpiewałem tercet w pierwszej części "Trubadura", zauważyłem, że mój głos nie jest tak silny w porównaniu do pozostałych osób. Wtedy pomyślałem, że muszę zacząć iść z moim głosem do góry. Zacząłem wykonywać partie głosów znajdujących się pomiędzy, np. śpiewałem jako Gabriel von Eisenstein w "Zemście Nietoperza" czy Danilo w "Wesołej Wdówce". One wymagały głosu pomiędzy barytonem i tenorem. Następnie przyszedł czas na wagnerowskich Siegmunda, Parsifala, a także Siegfrieda, ostatnio debiutowałem nawet w Lipsku jako Lohengrin. To był późny debiut, ale sprawiło mi to dużo radości i czekam na kolejne zapytania związane z tą rolą - opisywał Thomas Mohr.

Czytelny motyw natury

Thomas E. Bauer porównał "Pieśń o Ziemi" Mahlera z VI Symfonią Krzysztofa Pendereckiego i zwrócił uwagę na rolę śpiewaków w obu utworach. - W utworze Pendereckiego istnieje analogia do "Pieśni o ziemi", ponieważ w obu bardzo czytelny jest motyw natury. Myślę, że wątek azjatycki jest pewnego rodzaju szablonem, ale w zasadzie chodzi tu o naturę. Krzysztof Penderecki pasjonował się roślinami, kolekcjonował je w swoim wielkim w ogrodzie. Kiedy patrzysz na życie przez pryzmat odkrywania świata natury, to jego elementy zaczynają opowiadać o stawaniu się i rozwoju - mówił śpiewak.


Posłuchaj
18:54 2023_04_02 20_23_39_Dwojka_Filharmonia_Dwojki.mp3 Thomas E. Bauer: u Pendereckiego głos jest elementem brzmienia całej orkiestry (Filharmonia Dwójki)

 

Coś z rozwagi i melancholii Pendereckiego

Dodał, że dlatego VI Symfonia została napisana retrospektywnie, po VIII Symfonii. - Krzysztof Penderecki podjął ten temat ponownie, kiedy zauważył, że jest coraz słabszy, że się starzeje. Uważam, że jest to w jakiś sposób bardzo wzruszające. Znałem bardzo dobrze maestra Pendereckiego i ten utwór ma w sobie coś z jego rozwagi i melancholii. W przypadku wielu kompozytorów spójrzmy chociażby na Franciszka Liszta czy żyjącego Wolfganga Rihma, ich utwory stają się coraz bardziej spokojne, coraz bardziej zadumane, coraz bardziej melancholijne. I tak jest też z VI Symfonią Pendereckiego - zaznaczył Thomas E. Bauer.

Głos jako element brzmienia całej orkiestry

- Jeżeli chodzi o umieszczenie głosu w tym utworze, to jest on zintegrowany z partią orkiestrową, często śpiewa się w nim wspólnie z wiolonczelami. U Mahlera też tak czasami jest, ale u Pendereckiego dość charakterystyczne jest to, że głos jest nie tylko czynnikiem melodycznym, ale elementem brzmienia całej orkiestry. I to uważam za bardzo piękne. W jakiś sposób głos wtapia się w tę całą grupę, jako część całości. I on to zrobił, moim zdaniem, bardzo pięknie - podkreślił baryton.

***

Program:

Ludwig van Beethoven Uwertura Ruiny Aten op. 113, Krzysztof Penderecki VI Symfonia "Pieśni chińskie", Gustav Mahler Das Lied von der Erde

Wykonawcy: Thomas Mohr - tenor, Thomas E. Bauer - baryton, Joanna Kravchenko - erhu, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach, dyr. Jacek Kaspszyk

27. Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena (transmisja z Filharmonii Narodowej)

***

"Beethoven - pomiędzy Wschodem a Zachodem" - to hasło przewodnie 27. Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena. Oprócz dzieł mistrza z Bonn będziemy słuchali kompozycji Krzysztofa Pendereckiego, którego trzecia rocznica śmierci przypada 29 marca, a także utworów m.in. Wolfganga Amadeusza Mozarta, Fryderyka Chopina, Henryka Wieniawskiego, Gustava Mahlera, Heitora Villa-Lobosa, Maurice'a Ravela, George'a Gershwina, Benjamina Brittena, Witolda Lutosławskiego, Leonarda Bernsteina, Mieczysława Weinberga, Walentyna Sylwestrowa, Toshio Hosokawy i Faustasa Latėnasa.

Zaproszenie Elżbiety Pendereckiej, dyrektora generalnego festiwalu, przyjęła plejada znakomitych solistów i zespołów, wśród których pojawili się laureaci znanych konkursów muzycznych - w tym Chopinowskiego i Wieniawskiego.

Program 2 Polskiego Radia jest patronem medialnym 27. Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena.

***

Tytuł audycji: Filharmonia Dwójki

Rozmawiał: Michał Dębski

Goście: Thomas E. Bauer (baryton), Thomas Mohr (tenor)

Data emisji: 2.04.2023

Godzina emisji: 20.25

pg/mo

Czytaj także

Festiwal Beethovenowski. Wnuk-Nazarowa: nie mogło zabraknąć muzyki ukraińskiej

Ostatnia aktualizacja: 21.03.2023 17:44
- Walentyn Sylwestrow to jeden z czołowych współczesnych kompozytorów. Bardzo ciekawa, oryginalna muzyka. Jego Elegia będzie wykonana przez Orkiestrę Kameralną z Radomia, którą poprowadzi Jurek Dybał - mówiła w "Wybieram Dwójkę" Joanna Wnuk-Nazarowa, członek Rady Programowej 27. Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena i wieloletnia dyrektor Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Martin Garcia Garcia: miło jest wracać do Warszawy

Ostatnia aktualizacja: 28.03.2023 13:44
- Warszawa to dla mnie wspomnienia. I dzięki temu naprawdę miło jest tu wracać. W zasadzie za każdym razem - mówił w Dwójce hiszpański pianista Martin Garcia Garcia. Laureat III nagrody na ostatnim Konkursie Chopinowskim był solistą poniedziałkowego koncertu (27.03) w ramach 27. Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Robert Trevino: pamiętajmy, że Ravel był też Baskiem

Ostatnia aktualizacja: 29.03.2023 11:51
- Ravel był baskijskim kompozytorem. Dorastał w Kraju Basków, a więc jego związek z tym krajem sięga samego początku jego życia. Jego matka była Baskijką, a on sam mówił po baskijsku tak samo dobrze, jak po francusku - mówił w Dwójce amerykański dyrygent Robert Trevino, który poprowadził wtorkowy koncert (28.03) w ramach 27. Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena. 
rozwiń zwiń