Koncerty urodzinowe ropoczął recital Janusza Olejniczak a (27 lutego, Zamek Królewski w Warszawie). We wtorek wystapią: mocno związany z Polską Amerykanin Kevin Kenner (1 marca, Żelazowa Wola) oraz zdobywca III Nagrody ostatniego Konkursu Chopinowskiego Daniil Trifonov z towarzyszeniem orkiestry Sinfonia Varsovia , którą - także w swoim nowym "chopinowskim" utworze - poprowadzi Krzysztof Penderecki (1 marca, Filharmonia Narodowa). Natomiast 28 lutego w Operze Narodowej zabrzmiał napisany na zamówienie Biblioteki Polskiej w Paryżu utwór „L'Essence intime des choses” wybitnego francuskiego kompozytora Huguesa Dufourta oraz jazzowy projekt „Chopin Genius Loci” Włodzimierza Nahornego . Cyklowi koncertów towarzyszyć będą spektakle teatralne. 27 lutego Andrzej Seweryn przedstawi inspirowany korespondencją Chopina monodram „Monsieur Pichon” , Białostocki Teatr Lalek wystąpi ze spektaklem „Chopin-impresja” , a Teatr Konsekwentny zaprezentuje - również skierowanego do najmłodszych odbiorców - „Małego Chopina”
VIDEO
Skromne podsumowanie wydarzeń roku jubileuszowego połączone zostanie więc z prezentacją projektów zupełnie nowych. Zgodnie ze słowami Stanisława Leszczyńskiego , który na antenie Dwójki nazwał rok 2011 "definitywnym otwarciem nowego etapu w recepcji dorobku polskiego kompozytora".
(Aby wysłuchać rozmowy Piotra Kędziorka z wicedyrektorem Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina, wystarczy kliknąć ikonę dźwięku "Stanisław Leszczyński nt. koncertów urodzinowych 'Trzy dni z Chopinem'" w boksie "Posłuchaj" po prawej stronie.)
Trzydniowy program i tak wygląda skromnie w porównaniu z zeszłorocznym "tygodniem urodzinowym Chopina". Wykorzystując kontrowersje wokół daty urodzin kompozytora, do warszawskiej Filharmonii Narodowej zaproszono wtedy piętnastu pianistów ze ścisłej światowej czołówki. Zresztą jubileuszowy rozmach oraz wszechobecność Chopina określiły w polskiej kulturze cały rok 2010.
Poczciwy Fryderyk zaklęty został więc w warszawskich ławkach oraz elektronicznych obwodach nowego, multimedialnego muzeum ; bywał marionetką i bohaterem komiksów; a krakowskie Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej „Manggha” ogłosiło nawet konkurs na „kimono à la Chopin”...
Na szczęście na drugi plan nie zepchnięto muzyki naszego narodowego kompozytora - w najlepszych, a często także nowatorskich wykonaniach. Rewelacją okazała się trwająca cały miesiąc, jubileuszowa edycja Festiwalu "Chopin i jego Europa" . Obok "Warszawskiej Jesieni" to jedyna polska impreza muzyczna wywierającą realny wpływ na kształt światowego życia muzycznego. Dyrektor Stanisław Leszczyński od początku zachęcał cenionych muzyków i zdolnych debiutantów do podejmowania nowych wyzwań: nauki gry na XIX-wiecznych fortepianach, wykonywania utworów zapomnianych kompozytorów z epoki Fryderyka, jego uczniów, przyjaciół, naśladowców. I faktycznie udało mu się wzniecić modę na „prawdziwego Chopina”. Mazurki czy polonezy w brzmieniu zbliżonym do oryginalnego gra na świecie coraz więcej pianistów, także tych najwybitniejszych. Odważyła się na to w sierpniu sama Martha Argerich, po raz pierwszy grając na dawnym instrumencie w duecie z inną legendarną pianistką, Portugalką Marią João Pires.
Takich epokowych koncertów było więcej. Niektóre z nich Dwójka przypomni w swoim popołudniowym paśmie muzycznym "Trzy godziny pod słońcem" (od poniedziałku do czwartku, o godz. 13:00). 18 lutego na naszej antenie zabrzmi kameralistyka Chopina oraz Schumanna w wykonaniu słynnego skrzypka Joshuy Bella , któremu towarzyszyli w Warszawie Steven Isserlis (wiolonczela) oraz Dénes Várjon (fortepian). Dzień później usłyszeć można będzie raz jeszcze słynną historyczną Orkiestrę XVIII Wieku pod dyrekcją Fransa Brüggena , a dokładnie ich występy z 2006 roku. Środa upłynie pod znakiem pieśni Chopina, Paderewskiego i Schumanna w interpretacjach niemieckiego tenora Hansa Jörga Mammela , a w czwartek przypomnimy warszawski recital francuskiego pianisty Michela Dalberto .
Program
Recital chopinowski Kevina Kennera z Żelazowej Woli
Fortepian: Erard 1828 (nowy nabytek NIFC).
Transmisję poprowadzi Róża Światczyńska.
1 marca (wtorek), godz. 12:00
Fryderyk Chopin I Koncert fortepianowy e-moll op. 11
Krzysztof Penderecki "Powiało na mnie morze słów..."
Wyk. Daniil Trifonov – fortepian, Wioletta Chodowicz – sopran, Agnieszka Rehlis – mezzosopran, Mariusz Godlewski – baryton, Chór Filharmonii Narodowej, Henryk Wojnarowski – kierownik chóru, Sinfonia Varsovia, Krzysztof Penderecki - dyrygent
Transmisję prowadzi Piotr Matwiejczuk
1 marca (wtorek), godz. 19:30