- Eric Guo z Kanady wygrał II Międzynarodowy Konkurs Chopinowski na Instrumentach Historycznych.
- II miejsce zajął Polak Piotr Pawlak, III miejsce - Angie Zhang (USA) i Yonghuan Zhong (Chiny).
- 15 października w Filharmonii Narodowej w Warszawie odbył się koncert laureatów. Wydarzenie to transmitowaliśmy na antenie Dwójki. Program 2 Polskiego Radia był współorganizatorem konkursu.
- W przerwie koncertu wysłuchaliśmy wywiadów Moniki Zając z laureatami: zwycięzcą Erikiem Guo i Angie Zhang, która zajęła (III miejsce - ex aequo).
- O konkursie mówili również: Piotr Pawlak (II miejsce), Yonghuan Zhong (III miejsce - ex aequo) oraz Artur Szklener (dyrektor Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina), a także Vaclav Luks (dyrygent i członek jury).
Kim jest Eric Guo?
Eric Guo urodził się 1 sierpnia 2002 r. w Toronto, naukę gry na fortepianie rozpoczął w wieku czterech lat. Obecnie studiuje pod kierunkiem Davida Louie'ego w Szkole im. Glenna Goulda przy Królewskim Konserwatorium Muzycznym w Toronto. Występował w Europie, Stanach Zjednoczonych i Kanadzie, m.in. na estradach Domu Urodzenia Fryderyka Chopina w Żelazowej Woli, Muzeum Fryderyka Chopina w Warszawie, Muzeum Krakowa, Salle Cortot i Biblioteki Polskiej w Paryżu, Merkin Hall w Nowym Jorku, North Carolina Museum of Art w Raleigh czy Koerner Hall w Toronto oraz na antenie WQXR. (...) W rankingu rozgłośni CBC jeden z najlepszych kanadyjskich muzyków klasycznych poniżej 30. roku życia.
[opis pochodzi ze strony konkursu]
Eric Guo i instrumenty historyczne
Zwycięzca podkreślił, że przyjechał do Warszawy, żeby się czegoś nauczyć. - To doświadczenie pozostanie ze mną na całe życie. Instrumenty historyczne są czymś niezwykłym. Pamiętam szok, jakiego doznałem, gdy po raz pierwszy miałem kontakt z takim fortepianem. Instrumenty współczesne dają oczywiście mnóstwo możliwości, ale moim zdaniem brzmienie fortepianów z epoki przewyższa wszystko. To naprawdę coś pozaziemskiego. Bardzo blisko zaprzyjaźniłem się z Pleyelem z 1842 roku z kolekcji Edwina Beunka. Grałem na nim we wszystkich etapach. To najlepszy instrument, z jakim miałem kiedykolwiek do czynienia. Jestem ogromnie wdzięczny, że mogłem spędzić przy nim tutaj trochę czasu - mówił Eric Guo.
Tłumaczenie muzyki z jednego języka na inny
Dodał, że doświadczenie z dawnymi fortepianami wpłynie na jego grę również na instrumentach współczesnych. - Te dwie ścieżki są ze sobą związane. Potrafię wyobrazić sobie, że osiągam brzmienie dawnego fortepianu, nawet gdy gram na Steinwayu. W pewnym sensie tłumaczę muzykę z jednego języka na inny, ale treść pozostaje ta sama. Nic jednak nie może się równać z możliwościami brzmieniowymi historycznych instrumentów - zaznaczył.
03:43 2023_10_15 19_42_32_Dwojka_Filharmonia_Dwojki.mp3 Konkurs Chopinowski na Instrumentach Historycznych. Eric Guo (zwycięzca konkursu): te instrumenty to coś pozaziemskiego (Filharmonia Dwójki)
Angie Zhang ma poczucie satysfakcji
Laureatka III nagrody mówiła, że jest zadowolona z każdego swojego występu podczas konkursu. - Miałam kontakt ze wspaniałymi instrumentami, konkursowa publiczność była cudowna. Będę bardzo dobrze wspominać spędzony tutaj czas. Zagrałam każdy z tych utworów zupełnie inaczej niż wcześniej, podczas przygotowań. Słuchałam uważnie tego, co mówiły do mnie te fortepiany i kreowałam na estradzie za każdym razem coś nowego. Dlatego czuję satysfakcję - powiedziała.
Jak te utwory brzmiały w dawnych epokach?
Stwierdziła, że instrumenty historyczne mogą się stać ważną częścią muzycznego świata. - Publiczność musi otworzyć się na ich brzmienie. Mamy w muzyce fortepianowej wiele przebojów, które zyskały popularność dzięki wykonaniom na współczesnych instrumentach. Duża część z nich powstawała w czasach, gdy nie istniały jeszcze fortepiany o takich możliwościach. W pewnym sensie, grywając Bacha, Mozarta czy Chopina na Steinwayu, dokonujemy swego rodzaju transkrypcji. Jeśli słuchacze zainteresują się tym, jak te utwory brzmiały w dawnych epokach, z pewnością otworzą się na świat dawnych instrumentów. Chciałabym by tak się stało i będę o to walczyć. Mam w planach wydanie serii płyt moimi wykonaniami na fortepianach historycznych, sporo koncertuję, przede mną dużo ekscytujących wyzwań - mówiła Angie Zhang.
W granie Chopina trzeba włożyć serce i duszę
Dodała, że patron konkursu Fryderyk Chopin to jeden z jej ulubionych kompozytorów. - Jego muzyka wymaga od wykonawcy pełnego poświęcenia, trzeba w nią włożyć serce i duszę. Na pewnym etapie żaden nauczyciel nie jest w stanie przekazać pianiście, jak powinien grać te utwory. To bardzo indywidualna sprawa. Trzeba poznać siebie, zajrzeć w głąb swojej duszy, odpowiedzieć sobie na ważne pytania… i dopiero wtedy można zabierać się za Chopina - podkreśliła pianistka.
04:19 2023_10_15 19_29_03_Dwojka_Filharmonia_Dwojki.mp3 Konkurs Chopinowski na Instrumentach Historycznych. Angie Zhang (III miejsce - ex aequo): mam poczucie satysfakcji (Filharmonia Dwójki)
Zakończył się II Międzynarodowy Konkurs Chopinowski na Instrumentach Historycznych. Jury pod przewodnictwem Wojciecha Świtały wydało następujący werdykt:
- I miejsce - Eric Guo (Kanada)
- II miejsce - Piotr Pawlak (Polska)
- III miejsce - Angie Zhang (USA) i Yonghuan Zhong (Chiny)
Nagrodę specjalną ufundowaną przez Polskie Radio za najlepsze wykonanie Mazurków otrzymał Eric Guo.
OGŁOSZENIE WYNIKÓW:
[You Tube Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina]
Finaliści Konkursu Chopinowskiego na Instrumentach Historycznych
Do konkursu głównego jury eliminacji zakwalifikowało 35 osób z 14 krajów. Po I etapie jury pod przewodnictwem Wojciecha Świtały zdecydowało, że do dalszej rywalizacji przystąpi piętnaścioro uczestników.
W finale udział wzięli:
- Eric Guo, Kanada
- Martin Nöbauer, Austria
- Piotr Pawlak, Polska
- Kamila Sacharzewska, Polska
- Angie Zhang, USA
- Yonghuan Zhong, Chiny
Pianiści uczestniczący w konkursie mieli do dyspozycji fortepiany historyczne z kolekcji Instytutu Chopina, kopie instrumentów z epoki oraz instrumenty udostępnione przez zaprzyjaźnione kolekcje europejskie. Konkursowe zmagania odbywały się w Filharmonii Narodowej w Warszawie.
Konkurs Chopinowski na Instrumentach Historycznych - program koncertu laureatów
Program koncertu laureatów zgodnie z regulaminem konkursu ustalił przewodniczący jury Wojciech Świtała w porozumieniu z laureatami. W niedzielny wieczór wybrzmiał Koncert fortepianowy e-moll op. 11 Fryderyka Chopina, gdyż wszyscy finaliści wybrali go do wykonania w ostatnim etapie konkursu. A zgodnie z zasadami laureat pierwszej nagrody wykonuje z orkiestrą wybrany przez siebie utwór lub utwory spośród propozycji finałowych.
04:41 2023_10_15 19_20_12_Dwojka_Filharmonia_Dwojki.mp3 Konkurs Chopinowski na Instrumentach Historycznych. Artur Szklener (dyrektor Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina): ta formuła jest właściwa (Filharmonia Dwójki)
Jak czytamy w regulaminie, w finale uczestnicy konkursu wykonują jeden z dwóch koncertów Fryderyka Chopina (do wyboru Koncert fortepianowy e-moll op. 11 i Koncert fortepianowy f-moll op. 21) albo dwa spośród następujących utworów patrona konkursu: Wariacje B-dur op. 2 na temat "La ci darem la mano" z opery "Don Giovanni" Mozarta, Fantazja A-dur na tematy polskie op. 13 i Rondo F-dur à la Krakowiak op. 14).
05:37 2023_10_15 19_36_54_Dwojka_Filharmonia_Dwojki.mp3 Konkurs Chopinowski na Instrumentach Historycznych. Piotr Pawlak (II miejsce): konkurs zmusił mnie do wejścia w świat fortepianów historycznych (Filharmonia Dwójki)
Piotr Pawlak po występie finałowym:
[Facebook/Dwójka]
03:32 2023_10_15 19_33_23_Dwojka_Filharmonia_Dwojki.mp3 Konkurs Chopinowski na Instrumentach Historycznych. Yonghuan Zhong (III miejsce - ex aequo): w finale brzmienie fortepianu było idealne (Filharmonia Dwójki)
04:09 2023_10_15_19_24_54_Dwojka_FIlharmonia_Dwojki.mp3 Konkurs Chopinowski na Instrumentach Historycznych. Vaclav Luks (dyrygent i członek jury): praca z pianistami mnie wzbogaciła (Filharmonia Dwójki)
***
Rozmawiała: Monika Zając
Goście: Eric Guo (zwycięzca II Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego na Instrumentach Historycznych), Angie Zhang (laureatka III nagrody (ex aequo))
Data emisji: 15.10.2023
Godzina emisji: 19.30, 19.40
Materiały wyemitowano w specjalnym wydaniu audycji "Filharmonia Dwójki".
mgc/mo