"Chciałbym napisać dla ciebie koncert" pisał Felix Mendelssohn do swego przyjaciela, znakomitego skrzypka Ferdinanda Davida. "Temat w e-moll wciąż chodzi mi po głowie nie dajac mi spokoju". List ten Datowany jest na 30 lipca 1838 roku, autograf zaś nosi datę 16 września 1844. Przez ten czas kompozytor i skrzypek wymienili wiele listów, Mendelssohn zmagał się z osobistymi trudnościami, kompoznował inne dzieła… Nawet między ukończeniem partytury a premierą w marcu 1845 trwała ożywiona korespondencja między muzykami.
Trud jednak opłacił się sowicie: mimo wielu innowacji (brak orkiestrowej ekspozycji, umieszczenie kadencji na początku przetworzenia, połączenie trzech ogniw koncertu w jeden cią formalny) dzieło odniosło natychmiastowy sukces, również dzięki znakomitej grze Davida.
Józef Joachim twierdził, że muzyka niemiecka stworzyła cztery nieśmiertelne koncerty skrzypcowe: wielki – Beethovena, poważny – Brahmsa, przebogaty – Brucha oraz Mendelssohna – przemawiający so serca.
Zaprasza Małgorzata Pęcińska
Program
Ryszard Strauss Ucieszne figle Dyla Sowizdrzała op. 28
Feliks Mendelssohn Koncert skrzypcowy e-moll op. 64
Carl Nielsen VI Symfonia "Sinfonia semplice"
Wyk. Hilary Hahn – skrzypce, Radiowa Orkiestra Symfoniczna we Frankfurcie, Paavo Järvi – dyrygent
(Frankfurt, 09.12.2011)
24 stycznia (wtorek), godz. 19:30