To była kolejna prezentacja polskich premier w wykonaniu solistów i Polskiej Orkiestry Radiowej. W Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego usłyszeliśmy muzykę kompozytorów przynależnych do kilku pokoleń, prezentujących różne postawy twórcze, odmienne języki i technologie dźwiękowe. W końcu – funkcjonujących w różnych miejscach świata: Berlinie (Michał Talma-Sutt), Kolonii (Krzysztof Meyer), Krakowie (Anna Zawadzka), Seattle (Ewa Trębacz) i Warszawie (Paweł Buczyński). Generacje XVI to wpis do antologii różnorodności polskiej muzyki współczesnej, toczącej słabo eksponowany w jego szerokości fascynujący i intensywny dialog z kulturą i jej dzisiejszymi odbiorcami.
Cykl "Generacje" organizowany jest wspólnie przez Polskie Radio Program 2, Stowarzyszenie Autorów ZAiKS i Związek Kompozytorów Polskich w ramach programu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego "Kolekcje - Zamówienia kompozytorskie", realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Projekt ten owocuje nie tylko powstawaniem nowych utworów, lecz także ich zapisami nutowymi oraz dźwiękowymi, dostępnymi nieodpłatnie w powstającym właśnie, specjalnym serwisie internetowym. - Pokazujemy, jak popularyzować polską muzykę bez rujnowania prawa autorskiego, czego chcą niektórzy... - podkreślił Prezez ZKP, Jerzy Kornowicz.
Beata Stylińska rozmawiała również z solitami - Łukaszem Kuropaczewskim (gitara), Piotrem Różańskim (fortepian) i Marią Sławek (skrzypce) - oraz Markiem Mosiem, które w niedzielny wieczór poprowadził Polską Orkiestrę Radiową. Znakomity dyrygent zdradził kulisy pracy interpretatora muzyki współczesnej i opowiedział o swoich planach, między innymi o występię prowadzonej przez niego Orkiestry Aukso na tegorocznej edycji Open'er Festival. W 2012 zespół ten przedstawił kilkudziesięciotysięcznej publiczności utwory Krzysztofa Pendereckiego i Jonny'ego Greenwooda. W tym roku zabrzmi mniej oczywisty program. Szczegóły wkrótce...
W ramach "Generacji XVI" zabrzmiały następujące utwory:
Krzysztof Meyer Koncert na gitarę i orkiestrę
Paweł Buczyński Lamento na recytatora i orkiestrę symfoniczną
Ewa Trębacz ANC’L’SUNR – kompozycja przestrzenna z orkiestrą na pierwszym planie
Anna Zawadzka-Gołosz Spettro na skrzypce, fortepian i orkiestrę symfoniczną
Marek Moś i Grzegorz Damięcki podczas próby koncertu "Generacje XVI". Fot. Grzegorz Śledź