Mike Reed: nienawidzę saksofonistów skupionych na warsztacie

Ostatnia aktualizacja: 31.10.2014 12:00
- Mam im ochotę powiedzieć: Wiesz co, gdybyśmy się spotkali przy piwie, pewnie byłbyś śmiertelnie nudny. I nie miałbyś nic do powiedzenia poza tym, jak smakuje piwo - mówił w Dwójce Mike Reed, jeden z najbardziej intrygujących artystów dzisiejszej sceny jazzowej.
Audio
  • Mike Reed: nienawidzę saksofonistów skupionych na warsztacie (Rozmowy Improwizowane/Dwójka)
Mike Reed
Mike ReedFoto: Janusz Jabłoński

Elegancka awangarda. Wysublimowana, lecz nie pozbawiona odwagi, bez wątpienia współczesna, ale też garściami czerpiąca z jazzowej klasyki – tak chyba najprościej można opisać twórczość mieszkającego w Chicago perkusisty.

Jego zakorzenienie w jazzowej historii jest niewątpliwe - Reed nie unika ognistej swingowej pulasacji czy typowej instrumentacji. Jednocześnie ma olbrzymie doświadczenie na polu muzyki freejazzowej (oczywiste koneksje z chicagowskim AACM-em) oraz swobodnie improwizowanej (m.in. współpraca z artystami z Holandii, skąd pochodzi matka artysty). Wszystko to pozwala mu na przetwarzanie tradycji w sposób wyjątkowo osobisty i oryginalny.
- Dawniej wszystkie style istniały razem w tym samym miejscu, w tym samym czasie. I w dużej mierze uprawiali je ci sami muzycy! – mówi perkusista. – Niestety kolejne pokolenia postanowiły podzielić ten obraz na części. Ale taki Art Hoyle, znakomity trębacz i wokalista grający w latach 50. w orkiestrze Sun Ra, pracował też z grupą Lionela Hamptona. Nikt o tym dziś nie pamięta. Nic to dla nikogo nie znaczy.
Muzykę dwóch najważniejszych zespołów Reeda - People, Places and Things oraz Loose Assembly - cechuje dbałość o ciekawe rozwiązania aranżacyjne, zmienność metod organizacji materiału i różnorodność brzmienia, doskonałe kompozycje. Perkusista nie wydaje - jak niektórzy - dziesięciu płyt rocznie, a do każdego nagrania przygotowuje się z wyjątkową starannością.
- Nienawidzę saksofonistów, z których gry dociera do mnie jedynie biegłość warsztatowa. (…) Mam ochotę powiedzieć: Wiesz co, gdybyśmy się spotkali przy piwie, pewnie byłbyś śmiertelnie nudny. I nie miałbyś nic do powiedzenia poza tym, jak smakuje piwo. A nie o tym chcę rozmawiać. Co u ciebie? Skąd w ogóle jesteś? Masz dzieci!? Wspaniale, my wciąż się staramy. Co to wszystko dla ciebie znaczy?. Życie. Granie na saksofonie mam gdzieś.

Mike
Mike Reed

W "Rozmowach Improwizowanych" Mike Reed mówił nie tylko o muzyce, ale także o koszmarnej przygodzie w słowackim Preszowie, gdzie wraz z zespołem przypadkowo znalazł się w samym środku zlotu słowackich narodowców:

- Nadal przetwarzam to, co się wtedy stało. Nie jestem pewien, czy ułożyłem sobie wszystko na tyle, aby wypowiadać się klarownie na ten temat. Na pewno podróże do Europy stały się mniej przyjemne. Niezależnie od tego, gdzie akurat jestem – we Francji, w Polsce czy w Niemczech – zawsze mam się na baczności.

Ro wysłuchania rozmowy zapraszają Tomasz Gregorczyk i Janusz Jabłoński.

bch/mm

Czytaj także

Manfred Eicher - wizjoner europejskiej fonografii

Ostatnia aktualizacja: 18.09.2014 12:55
W 1969 r. 26-letni, szerzej nieznany producent zakłada w Monachium wytwórnię płytową: Edition of Contemporary Music, w skrócie: ECM. 45 lat i kilkaset albumów później Manfred Eicher stał się postacią niemal legendarną, a jego oficyna jedną z najbardziej prestiżowych i najdłużej działających po obu stronach Atlantyku.
rozwiń zwiń
Czytaj także

The Necks: dajemy czas muzyce, by mogła zostać wysłuchana

Ostatnia aktualizacja: 10.10.2014 09:00
Australijskie trio The Necks od końcówki lat osiemdziesiątych konsekwentnie uprawia muzykę, której nie da się porównać z niczym innym. Ich improwizowane utwory, z powolnymi zmianami motywów, potrafią trwać i godzinę. Muzycy byli gośćmi kolejnej odsłony cyklu "Rozmowy improwizowane".
rozwiń zwiń
Czytaj także

Jerzy Milian o Komedzie oraz zabawie w kotka i myszkę z władzą

Ostatnia aktualizacja: 17.10.2014 11:45
- Zasadniczo nie miałem przygód z władzą, ale w tamtych czasach graliśmy tak zwane "galówki”. W pierwszym rzędzie siadał pierwszy sekretarz i wtedy "portki były pełne” - wspomina Jerzy Milian, jeden z ostatnich żyjących Ojców Założycieli polskiego jazzu.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Jerzy Milian. Życie jazzmana w czasach PRL-u

Ostatnia aktualizacja: 24.10.2014 15:00
Ćwiczenia siłowe i kondycyjne dla wibrafonistów, coraz duszniejsza atmosfera na Jazz Jamboree, Bogusław Schaeffer - to zaledwie drobny wycinek tematów, jakie poruszyliśmy w drugiej części rozmowy z legendą polskiego wibrafonu jazzowego.
rozwiń zwiń